Calvé Pindakaas wint Gouden Loeki 2002

29 maart 2003, 15:10

Het Nederland publiek heeft de commercial Voetballertje van Calvé Pindakaas gekozen tot de beste commercial van 2002.

Het filmpje waarin een jongetje Dick Advocaat voor de gek houdt, is de winnaar van de Ster publieksprijs voor de beste reclamefilm van het jaar. Als tweede eindigde Cup A Soup met Sjors (‘nu even niet!’) en de derde plaats was voor Delta Lloyds Zero Tolerance. Centraal Beheer Achmea, de winnaar van vorig jaar met de commercial Rio, behaalde dit jaar de vierde plaats met de commercial Overval. Hekkensluiter van de top 5 is Peugeot met Sculpture.

De Gouden Loeki 2003 werd vrijdag 28 maart uitgereikt in het Fortis Circustheater. Bridget Maasland en Matthijs van Nieuwkerk overhandigden het Gouden Loeki-beeldje aan Calve (Unilever Bestfoods Nederland), het reclamebureau Lowe Lintas en het mediabureau Initiative Media. Een recordaantal van 150.000 mensen heeft zijn stem uitgebracht tijdens de Gouden Loeki verkiezing 2002 via een coupon in een dagbladadvertentie, een huis-aan-huis-mailing en de Ster-internetsite. Meer dan de helft van het aantal stemmen (56%) is uitgebracht via internet.

Voorgaande winnaars van de Gouden Loeki zijn: – 1995: Zwaan van KLM – 1996: Olifant van Rolo – 1997: Bommetje van Melkunie – 1998: Goal! van Calv? Pindakaas – 1999: Haai van de Gouden Gids – 2000: Archeologen van Dommelsch – 2001: Rio van Centraal Beheer Achmea.

Bron:

http://www.ster.nl

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    93 Procent van de door bureau MarketResponse ondervraagde Nederlanders heeft wel eens van de Gouden Loekie heeft gehoord. De Ster-prijs werd afgelopen vrijdag gewonnen door de Calvé-commercial.

    De commercial waarin een voetballertje bondscoach Dick Advocaat voor de gek houdt, won vóór Cup-A- Soup (Sjors). De derde plaats was voor Delta Lloyds Zero Tolerance.

    Winnaar van vorig jaar Centraal Beheer Achmea (Rio) was dit keer vierde en Peugeot (Sculpture) vijfde. Een recordaantal van 150.000 mensen bracht zijn stem op de Ster-publieksprijs uit via internet en bonnen in bladen. 56 Procent bracht zijn stem online uit.

    MarketResponse ondervroeg 800 mensen over de Gouden Loekie. 93 Procent heeft wel eens van de prijs gehoord. 64 Procent weet nog – eventueel met hulp – dat de winnaar van vorig jaar Rio was. Interview-NSS vroeg 184 stemmers naar hun redenen om mee te doen. Het merendeel doet mee omdat hij/zij reclame leuk vindt en het belangrijk vindt dat een leuke commercial wint. Stemmers via internet denken dat ze op die manier meer invloed kunnen uitoefenen op de toekomstige kwaliteit van de commercials.

    De Gouden Loeki werd voor de achtste keer uitgereikt. De feestelijke uitreiking was in het Fortis Circustheater in Scheveningen. Bridget Maasland en Matthijs van Nieuwkerk overhandigden de Gouden Loeki aan Calvé (Unilever Bestfoods Nederland), Lowe Lintas en Initiative Media.


    31 maart 2003 om 10:38
    resi van der made

    de reclame van “even apeldoorn bellen” met die accupunctuur en dat er dan brand uitbreekt, moet voor de gouden loeki van 2006 in aanmerking komen, dat spotje is zo goed gevonden, met humor , angst , alles zit erin


    16 december 2006 om 08:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!