Case Agradi.nl: optimaal gebruikmaken van je klantenbestand

23 oktober 2013, 07:44

Je database is het belangrijkste wapen dat je hebt om je conversie te verhogen. Gebruik je data om er achter te komen wie je (potentiële) klanten zijn en wat ze beweegt zodat je daarop kan inzetten. In deze case laten we zien hoe Agradi.nl via e-mailmarketing, zijn website en social media klanten weet te binden en conversie weet te verhogen door slim gebruik te maken van alle beschikbare klantgegevens.

De inzet van verschillende kanalen

Agradi maakt gebruik van verschillende kanalen om met zijn klanten te communiceren en de traffic naar de website te genereren. De webwinkel zet daarbij sterk in op de inzet van e-mailmarketing, zoekmachine-optimalisatie en social media.

De verschillende kanalen waar Agradi.nl op inzet

Alle communicatie, van e-mails tot landingspagina’s, richt Agradi in op basis van klantgegevens. Vanaf het moment dat een bezoeker bij Agradi op de website komt, wil de webshop graag weten wie het op bezoek heeft. Hoe meer je weet van je klant, hoe makkelijker het wordt om campagnes te personaliseren en je boodschap persoonlijker en relevanter te maken.

Keuze voor marketingkanalen

Waarom zet Agradi juist zo sterk in op kanalen als e-mail, social en SEO? Omdat de kosten voor het inzetten van deze marketingmiddelen laag zijn en de mogelijke conversie die je eruit haalt hoger ligt dan bijvoorbeeld affiliate marketing of SEA.

Agradi haalt meer conversie uit SEO en e-mailmarketing t.o.v. affiliate marketing

Agradi definieerde voor zichzelf verschillende uitdagingen om de conversie vanuit de webwinkel te verhogen:

  • Het afhaken van klanten tijdens het orderproces voorkomen.
  • De loyaliteit van bezoekers en klanten verhogen.
  • Diverse mediakanalen integreren.
  • Het juiste aanbod overbrengen naar de juiste doelgroep.

Tegelijkertijd bepaalde de webwinkel verschillende stappen die niet alleen zijzelf, maar ook andere webwinkels kunnen toepassen om bovenstaande uitdagingen aan te pakken:

  • Het inzetten van databasemanagement om de doelgroepen duidelijk af te bakenen en relevante en persoonlijke e-mailcampagnes in te zetten.
  • Alle webshopdata benutten binnen marketingcampagnes via e-mail en social media.
  • Het inzetten van socialmediacampagnes om buzz rond Agradi te verhogen en de merkbekendheid en loyaliteit te vergroten.
  • Het toepassen van event-driven e-mailcampagnes om afhakende klanten om te zetten in betalende klanten

Het belang van kwalitatieve data

Agradi is in staat binnen een centrale database een enorme hoeveelheid data op te slaan. Daarbij maakt de webshop gebruik van uitgebreide segmentatie om verschillende doelgroepen relevante boodschappen te sturen.

Dankzij een koppeling tussen de webwinkel en de marketingsoftware komen alle data van bezoekers ook direct in het e-mailsysteem terecht, daardoor zijn de klantgegevens continu up-to-date. Omdat Agradi zoveel klantgegevens verzamelt, stuurt het naast zijn reguliere nieuwsbrief ook andere event-driven e-mailcampagnes, zoals:

  • Welkomstmails
  • Winacties
  • Verjaardagscampagnes
  • Winback-campagnes
  • Abandoned shopcart mails
  • Retentiemailings

Door dit soort e-mails geheel op maat te verzenden en op een persoonsafhankelijk tijdstip, laat Agradi ook zien te weten wat de mensen graag lezen en ontvangen. En dat werkt, want de conversie is van twee op de honderd bezoekers die wat kopen gestegen naar ruim het dubbele. Daarbij is ook het afhaakpercentage flink lager dan vroeger én dan bij andere, vergelijkbare websites.

Speciale acties via social media

Naast de inzet van databasemanagement en gerichte en persoonlijke e-mailcampagnes, combineert Agradi nu ook Facebook-campagnes met e-mail. De webwinkel zet via zijn eigen Facebook-pagina verschillende campagnes op waarmee het niet alleen bestaande klanten bereikt, maar ook meteen het hele sociale netwerk van zijn eigen klanten. Zo vraagt het bijvoorbeeld via Facebook aan fans of ze een product willen testen. Dergelijke acties werken goed, de respons en buzz er omheen zijn hoog.

Case Bucas zomerdekens

Een mooi voorbeeld hiervan is de actie van Bucas-zomerdekens voor paarden die Agradi opzette. Na de oproep via de Facebookpagina, die ruim 26.500 volgers telt, kwamen er meer dan 6.000 inschrijvingen binnen voor de actie. Naast de opname op de Facebookpagina deelde Agradi het bericht via e-mail. Uiteindelijk werden door de inzet van verschillende kanalen meer dan 200.000 potentiële klanten bereikt, wat leidde tot een omzetstijging van Bucas-dekens van 300 procent! Daarnaast kon Agradi dankzij deze actie meer dan 2.200 nieuwe kwalitatieve e-mailadressen toevoegen aan zijn database.

Wat leverde het Agradi op?

Door zijn database goed te onderhouden en op te delen in verschillende segmenten is Agradi in staat gerichte communicatie in te zetten via verschillende kanalen. Deze persoonlijke en relevante boodschappen leveren een hoge mate van klanttevredenheid op. En die klanttevredenheid leidt uiteindelijk tot een hogere conversie bij zowel je potentiële als je bestaande klanten.

Michael Linthorst (1976) is internet ondernemer en ondermeer CEO van Copernica BV. Copernica is krachtige marketing software voor e-mailmarketing, webpagina's, mobile en automatische campagnes. Meer dan 5.000 gebruikers vertrouwen dagelijks op de succesvolle werking van Copernica Marketing Software.

Categorie

4 Reacties

    Erik van Rijn

    Prachtig stuk over hoe email marketing kan, ik dacht laat ik de proef op de som nemen.

    Ik zal me is registreren bij Agradi, zonder iets af te rekenen.

    Ik krijg een mailtje vanuit een no-reply,

    ‘Gisteren heeft u een bestelling bij Agradi niet afgerond met daarin de volgende producten’

    Ik heb geen toestemming gegeven om mij te mailen, waarom versturen jullie dit emailtje naar me?


    24 oktober 2013 om 07:53
    MarketingCopernica

    Hoi Erik, leuk te lezen dat je het een mooi artikel vond. We hebben zelf eens even de proef op de som genomen en kregen inderdaad ook een mailtje vandaag.

    We zullen dit aangeven bij Agradi. Valt al makkelijk op te lossen door een extra aanvinkoptie toe te voegen in de check-out fase voor deze mailtjes.

    Dank je voor je oplettendheid!


    25 oktober 2013 om 09:20
    Kitty

    Allemaal leuk en aardig. Agradi mag dan wel allerlei kanalen gebruiken om de doelgroep te benaderen, maar als de orderafhandeling flink te wensen over laat mis je toch flink de boot.

    Een tijdje geleden heb ik een flinke order geplaatst bij Agradi. Ik kreeg de melding dat één van de artikelen niet op voorraad was en dat binnen vier tot veertien (!) dagen later geleverd zou worden. Een maand later had ik nog geen enkele van mijn artikelen thuis en heb ik verzocht mijn geld terug te storten. Het terugstorten ging ook weer tien dagen overheen zodat ik anderhalve maand en geen stap verder was.

    Het blijkt dus dat alle producten in één keer verzonden worden. Als niet alles op voorraad is (hetgeen niet op de website aangegeven was) komt het in backorder en de gehele bestelling wordt pas verzonden als alle artikelen aanwezig zijn.

    In het artikel wordt gesproken van personalisering van de communicatie die klanttevredenheid oplevert. Ik denk toch zeker dat een goede orderafhandeling nog veel belangrijker is voor de klanttevredenheid.

    Voor mij reden is dit namelijk een reden om niet meer bij deze partij te kopen, ook al krijg ik mooi opgemaakte nieuwsbrieven en zie ik op de sociale media dit bedrijf voorbij komen.

    Deze klant kan namelijk wel een goede mediacampagne waarderen, maar wil ook gewoon graag goed en snel geholpen worden.


    29 oktober 2013 om 11:19
    Esther

    Wat ook lastig is, is dat je je spullen niet kan omruilen voor hetzelfde product in een andere maat. Je moet opnieuw een order plaatsen (nogmaals betalen) en vervolgens het om te wisselen product gewoon retour sturen, waarna je inderdaad pas na 13 dagen (in mijn geval) je geld retour ontvangt. Jammer en dit zal niet ten goede komen aan eventuele repeat orders. Overigens is het on te ruilen product niet vooradig en staat nu gepland om binnen 2 weken geleverd te worden. Al met al een hoop romslomp wat uiteindelijk bij de klanten als negatief wordt ervaren, misschien zou een goede mailing een klanttevreden onderzoek zijn en daar vandaan weer verder uitbouwen…


    26 november 2013 om 07:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!