Case: Blogging bij Vichy

30 juni 2005, 03:30

Een interessante posting van Shel Israel bij Naked Conversation over blogging bij Vichy (L’Oreal). Interessant omdat Vichy in het verleden een blog had opgezet met een fake character genaamd Claire, die wel erg veel op een professioneel fotomodel leek. Comments werden gefilterd, RSS was er niet en de posting waren zeker geen echte verhalen.

Kortom datgene dat je juist niet moet doen bij weblogging, gebeurde bij dit blog van Vichy, met vernietigende kritiek op andere weblogs en in Le Monde tot gevolg. Vichy nam vervolgens contact op met Loic Le Meur.

Doorgevoerde wijzigingen.

Een aantal maatregelen werden genomen: Movable Type werd ingezet om meteen te beschikking over de gebruikelijk weblogfactiliteiten. Daarnaast bood Vichy openlijk haar excuus aan en werden de echte gezichten achter het Vichy team geintroduceerd. Tot slot werden bloggers gevraagd advies te geven. Uiteindelijk ontstond er een nieuw en transparant blog, geheel conform ‘de richtlijnen’ van de blogosphere. “The whole experience turned into a success as the customers were happy to get such a feedback and close relationship with Vichy and the Vichy team learned a lot.” aldus Le Meur.

Toegevoegde waarde.

Lynn Serfaty, groepmanager international marketing van de Vichy, maakt duidelijk dat blogging zeker toegevoegde waarde heeft voor Vichy: “Everyone at Vichy has learned from the blog. It has helped us to clarify our product position. And better answer customer questions that we had not previously thought about. The interaction with customers on the blog has impacted our PR and sales efforts. […] Blogging requires lots of attention, and time for reading, answering etc. And this time is required at any time since the blog always live, even on nights and week ends. I respond to objections by saying the PR benefits are considerable.

Tot slot.

Wat buitengewoon goed is van Vichy, is dat men duidelijk leert van gemaakte fouten. Vichy besefte een fout te hebben gemaakt, luisterde naar de kritieken en nam maatregelen. Hoewel de uitvoering in eerste instantie te wensen overliet, was Vichy’s houding richting haar klanten al wel geschikt voor weblogging; men luisterde, nam kritiek van klanten ter harte en handelde snel. Menig ander bedrijf met een weblog zonder commentmogelijkheid en fake characters, hoort de klant wel maar luistert niet en had domweg de stekker uit de weblogserver getrokken met eerder genoemde kritieken.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Gert

    That’s cleared my thoughts. Thanks for coritibuntng.


    25 april 2016 om 23:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!