Rumoer rondom je merk
Stel: je introduceert een nieuw design voor je site. Het design waar je nu naar kijkt, dus. Op zich geen wereldnieuws. Hoe kun je desondanks wat rumoer rondom je merk te creëren?
Terwijl we de nieuwe site aan het implementeren waren hebben we een pagina online gezet waaruit bleek dat Marketingfacts gedefaced was. Webwereld, Retecool, Flabber, VKMag, NieuwNieuws, Molblog, Adfoblog en anderen trapten er keihard in.
Flauw, overbodig en reeds tal van keren door anderen gedaan.
Ben wel benieuwd naar het nieuwe design!
x M x
Heel goed, hele bedrijf hier keihard ingetrapt! Prachtig ook dat brandende hoofd 😀
Goh, lekker orgineel! Was de BNN niet de vorige die hiermee kwam..
Een goede post waarom er het een en ander veranderd is en waarom er gekozen is voor bepaalde dingen uit het menu te halen, 2 kolommen ipv 3, dat soort dingen interesseren me veel meer dan een hoax.
En de site reageert nu nog erg traag…hoop dat hier verandering in komt. Het Long Tail bericht staat al een minuut te laden en komt nu met tekst. De stylesheet kan ie blijkbaar niet vinden…
Maar moet wel zeggen dat het een enorme vooruitgang is. In ieder geval weer een minder gebruikt format dan de overige blogs. Het oogt rustiger, minder vol. Ik had het archief wel een hogere positie gegeven, dan de marcom. Wat een extra mooie optie geweest zou zijn is om de bezoeker zelf te laten bepalen waar alles komt te staan. Moeten alle subblokjes wel zichtbaar zijn? Aangezien hier al vaak wat over gezegd is had ik wel verwacht dat dit nu zou kunnen.
Verder als je een tekst selecteert is het niet duidelijk of je nu iets geselecteerd hebt.
Had er BETA boven gezet, dan was de web2.0 update compleet geweest. 😉
Nog 1ntje dan, een edit mogelijkheid wordt steeds belangrijker voor bloggen. 😉
Klasse om te zien dat de afzenders van een reactie nu bovenaan staan. Ik vroeg me namelijk altijd al af op het moment dat je een reactie aan het lezen was van wie die was. Heeft misschien met het vertrouwen van de inhoud te maken.
damn, ik moet tips opsparen volgens mij. Ditmaal betreft het de datum. Die kan heel makkelijk in het nederlands omgezet worden ipv nu in het engels. 😉
Kan iemand al mijn reacties misschien samenvoegen 😉
Een halve dag op pad (POP 2006), dus alle ophef gemist. Beetje flauw is het wel. De enigen die zo’n soort grap echt ooit goed uithaalden, waren onze intieme vrienden van GeenStijl: de site ging op zwart omdat de Chileen was mishandeld door tuig met honkbalknuppels. Bijna iedereen geloofde het en was oprecht verontwaardigd. Omdat het zomaar had gekund. Die reacties gaven een fascinerend inkijkje in de denkwijze van internetgebruikers. Fascinerende content. Goede grap dus. Toen.
Nou weinig spannend, effectief uitgevoerd (niet creatief), slecht opgevolgd . Als je zoiets doet zorg dan ook voor voldoende bandbreedte.
Net als reclame maken voor een product dat niet leverbaar is, killing voor een merk!
De site is inderdaad tergend traag…
Kijk, ik was al argwanend omdat er een e-mail bijstond, maar ben er toch onwijs ingetrapt… leuke actie
Maarten
Ik zag het “hack” nieuws op Skoeps.nl. Ik vind het niet zo’n goede grap, Marco. Ik vond het namelijk echt heel vervelend voor je. Ben natuurlijk blij voor dat het niet zo is, maar mocht MF echt een keer onverhoopt slachtoffer worden van hack-criminaliteit, dan denk ik wel dat je er een beetje om gevraagd hebt.
Mooi design, complimenten! Wel een beetje stereotype blonde vrouw met bril.
Leuke actie! Goed de theorie eens uitgetest. Je kunt Dutch Cowboys aan het lijstje toevoegen, zag ik in m’n rss
Niet geheel origineel maar wel effectief.
Het design is wel de 13e uit een dozijn. Het vorige had iets en was aantrekkelijk, nu is het echt een cliche weblog design waarbij oog voor de kleine detail geheel verloren is gegaan (tekst tegen de randen van de background aan enzo).
De comments hebben veel teveel overmacht gekregen op het geheel van de pagina.
Zelf zal ik minder vaak marketingsfacts.nl gaan bezoeken doordat het niet meer zo prettig oogt als voorheen.
Jeumig, Jeroen, wat een zure reactie. Teleurgesteld dat ook de marketingdeskundigen van Adfoblog er net zo hard in zijn getrapt als alle anderen?
Inderdaad een grappige actie. Ik zag “het”gebeuren waarbij er eerst bij doorlinks een hack leek te zijn. vervolgens lag alles plat.
In alle eerlijkheid moet ik wel zeggen dat de nieuwe site op het eerste gezicht rommeliger is.
De oude vond ik fijner.
hahahahahaha, leuke grap
en pas de 243.397.325.103e keer dat iemand op zo’n manier z’n site onder de aandacht brengt.
De site is wel erg traag geworden en ik ben schijnbaar niet de enige die dit ervaart. Dus daar nog even aan werken.
Wat een goedkope grap zeg… geeuw… Naief dat ik was(!) dacht ik altijd dat marketing bedoelt is om een product te verkopen, maar nee hoor, het motto is eerder: SCHREEEEEEEEEEEEUW OM AANDACHT en zorg dat dat vaak ondeugdelijke product of dienst maar afgenomen wordt. Ik hou er een eenvoudige -ja misschien ook naive- filosofie op na; een goed product of dienst verkoopt ZICHZELF! Behalve dat ik nog even de reakties ga lezen kom ik noooooooit meer terug op deze suffe site! BLUH! 😛
Komop zeg, wat een flauwe reacties allemaal, slechte verliezers. Als een van de eersten die erin trapte kan ik alleen maar zeggen; grap geslaagd, doelstelling bereikt! En omdat BNN en GS het al eens gedaan hebben, mag het niet meer? Krijgen reclamebureaus die ‘per ongeluk’ afgekeurde filmpjes rondsturen of PR-bureaus die onderzoek inzetten om een persbericht op te leuken ook het verwijt ‘dat is al eens gedaan’. Ik kan er niet genoeg tegeltjeswijsheden bijhalen: “Never change a winning concept”, “Beter goed gejat…” etc.
Oftewel: or_cam en cs., chapeau!!
(En een bericht aan de echte hackers; dit was dus een open uitdaging!)
Geslaagde actie, al is de website er inderdaad niet bepaald sneller op geworden. De header doet me overigens een beetje denken aan een FFA template…
Gefeliciteerd met het nieuwe design!
Persoonlijk vind ik het nog behoorlijk wennen (in andere worden; het oude design beviel beter).
De header en rechterkant zijn wel strak geworden, maar wat is de berichtkop, de reacties en dergelijke saai geworden..
Ohja, en het font in de ‘reageer’ texbox is wel errug klein geworden.. 🙂
Elja
Een superstunt…… alleen 10 jaar terug. Kom op mensen, nemen we ons zelf nog serieus? Wellicht een item voor de borrel! Ik vraag/vroeg me ook af wat de volgende stap zou zijn na (of binnen) webloggen. Maar misschien is deze nu al beantwoord…..!
Vreemde grapjes… Tip: Niet om vragen… surfen een boel slimmere mensen op internet…
wat een ouderwetse manier om dit te doen. man dit is zo 1997.
trouwens, leuk design, alleen de letters in het reactieveld zijn ZOO klein dat het haast niet te lezen is. In ieder geval in FF
Respect voor alle boons 🙂
Inderdaad, ik zit nu met m’n hoofd vlakbij het scherm om te kunnen lezen wat ik typ.
Over de grap: Ik dacht dat MF echt gehackt was. Maar toen ik dit zag dacht ik “oh. flauw.”
@ Anders Floor: “Jeumig, Jeroen, wat een zure reactie.” Zuur? Omdat ik er een goede verwante grap bijhaal?
Begon persoonlijk al te twijfelen toen ik zag dat de bijbehorende animated gif geweaun op marketingfacts.nl stond, de laatste hackert die ik nl. op bezoek kreeg maakte gebruik van photobucket.
@AJ
Alleen 55+ers kunnen dit soort hoaxen nog waarderen. Van die marketeers die denken te weten hoe ze de jeugd dienen aan te spreken (met termen als cool aankomen zetten). Jammer, leuk geprobeerd, alleen een jaar of 10 te laat.
Wedden dat Bas elke dag zijn oogjes hier nog de kost gaat geven. Zelfde als alle mensen die op Bright zeggen nooit meer hun feeds te lezen. Tuuuurrlijk!!
Goeie grap. Vond het hartstikke vervelend voor zowel Marco als de lezers. Boeiend dat het al een keer gedaan is. Het werkt toch. Missie geslaagd……..maaaaarrrr, de site is inderdaad erg traag. Hoop dat jullie in staat zijn om dit snel te veranderen. Lijkt Hyves wel.
Het design ziet er goed uit. Even wennen en zoeken waar alles staat, maar dat duurt geen 2 dagen. Leuk ook dat bLaugh toegevoegd is. Keep up the good work.
Een vrij belegen grap helaas. Spijtiger vind ik dat het nieuwe design rommeliger oogt dan daarvoor. Het lezen van reacties is nu helemaal een klus geworden en had de creme de la creme van het Nederlandse online marketing niet met een minder conventionele en clichematige foto voor de header kunnen komen?
Toch, felicitaties!
Goeie grap! Was zelfs boos, omdat ze aan ‘onze’ Marketingfacts hadden gezeten….. MF-bloggers: de blog is weer mooier geworden. Kinderziektes eruit en gaan!!
Ik kan niet zeggen dat ik zeer te spreken ben over het nieuwe design. Slecht gebruik van wit ruimte waardoor het op het eerste gezicht een walm van moeilijk te onderscheiden informatie is, met daarnaast nog te kleine horizontale marges tussen tekst en randen. De typografie in de artikel titels en rechterkant is niet echt inspirerend. De tekst in deze invoervelden is ongelooflijk klein in Firefox 1.5. Tevens een suggestie voor formulieren: als het een button is, design het als een button en niet een reguliere link.
Ik heb moeten grinniken om de hack-actie. Leuk gedaan! En dan ben ik niet eens 55+ 🙂
Dat het al eens eerder is gedaan… Nou en?
Als dat een argument is om iets niet te doen, kunnen we sowieso een deel van de marketing bij het oud vuil zetten.
Verbetering vind ik het gebruik van beeld, niet meer alleen die saaie grafieken als illustratie.
Alleen de letters in het reactieschermpje vind ik wel heel klein in vergelijking met de tekst als het online staat. Ik zit tijdens het tikken te turen…
@Jeroen: smaken verschillen, maar de grap van GS was niet goed en origineel. Ze waren de eerste die zoiets triests deden in een periode waarin enkele webloggers serieus bedreigd werden.
De grap van MF is overigens ook niet origineel, maar het levert duidelijk effect op, maar zoals altijd met dit soort acties natuurlijk ook geloofwaardigheid. En hij is in ieder geval binnen de granzen van fatsoen.
Ja..beetje jammer is het wel natuurlijk… oude grap… en helemaal niet leuk meer. Ook zo jammer dat als je dan hits wilt hebben dat je niet genoeg bandbreedte hebt.
Les 1: Als je het doet, doe het dan goed.
@ Mike van Hoenselaar
Beste Mike, Niet dat ik mezelf wil verdedigen (is zinloos in deze marketeers kliek), maar verder dan deze pagina & ‘over ons’ ben ik niet gegaan. Laatstgenoemde pagina bevestigde maar weer eens mijn visie, nl.l dat menig marketeer meer gebakken lucht verkoopt, gelardeerd met ‘creatieve cijfers’ (ook wel statistieken genoemd) met geforceerd verbaal en non-verbaal (zoals deze actie) vertoon, dan dat hij/zij mij werkelijk iets interessants te melden heeft. Hoe ik dan op deze pagina kwam? webwereld.nl
Strakke vormgeving!
Er staan alleen we heel veel sponsors vlak bij elkaar links boven. Je zou ook eerst de laatste reacties kunnen doen en dan die 2 ads (die wel heel erg bewegen hoor).
Ik mis de “home link” achter het logo links boven.
Wat Jeroen Mulder al terecht opmerkte, de tekst in de invoervelden is erg klein, zo ook in FF2. Verder worden er nergens labels gebruikt, terwijl dat echt een must is met het oog op usability. Waarom is sowieso de vertrouwde look van een button weg gehaald? Het ziet er nu als een hyperlink, terwijl het dat niet is. Verder had de opbouw m.b.t onder andere de markup heel wat beter gekund.
Jeetje, nu snap ik ook waarom ik zoveel voice- en email heb ontvangen vandaag! Wist natuurlijk wel dat we vandaag even op zwart zouden gaan ivm migratie naar nieuwste versie van ExpressionEngine en de andere look (had daarvoor vanmorgen voor ik weg ging ook alle bloggers een mailtje gestuurd). Was echter niet op de hoogte van hoe de jongens van Onstuimig dat nu precies gingen doen. Goede stunt dat blijkbaar heel wat mensen in beweging heeft gebracht. Al met al een mooie case maar ik hoop wel dat we snel weer op normale snelheid kunnen draaien!
PS zit op dit moment bij klant en kan vanavond laat pas goed kijken naar wat er nu allemaal precies is gebeurd.
De functionaliteit achter de aanmelden- en inloggen-knop is omgewisseld. Het ziet er verder aardig uit, maar zijn de veranderingen alleen cosmetisch?
@Bas (en ja ik snap dat je je niet wilde verdedigen)
Als jij vind dat alles hier gebakken lucht is, bewijs zelf eens het tegendeel. Reageer zelf eens op de verschillende berichten. Kom zelf met nuttige informatie en verschillende visies op een onderwerp. Klagen is tegenwoordig vrij makkelijk geworden.
Om deze site, die trouwens door menigeen gezien wordt als WEL ‘nuttig’, in zijn geheel af te schilderen is nmi niet aan de orde. Geen idee wat je beroep is of in welke richting jouw interesses zich bevinden, maar de achterliggende boodschap ( In dit geval te bewijzen dat inmiddels oude marketingmethoden nog steeds kunnen werken) van elk bericht snappen lijkt me niet zo moeilijk voor iemand die alle content hier complete bagger vindt.
Als je via webwereld.nl hier terecht bent gekomen, duidt de kop ‘Website Marketingfacts beklad’ niet echt op hoogstaand niveau, het heeft jou wel doen besluiten om erop te klikken.
@ Mike van Hoenselaar
Als je mij wilt citereren, doe het dan alsjeblieft zorgvuldig. Zei ik dan soms ‘alles’? Nee, ik zei ‘veel’.
Dat ik alles bagger zou vinden heb ik ook niet gezegt, dat is wellicht jouw interpretatie.
Het tegendeel kan ik wel bewijzen, maar dan geloof ik meer in daden. Hoe ik dat zelf doe? Ik werk als personal trainer met als motto; goede resultaten verkopen zichzelf.
En nee, ik klaag niet zo gauw(een oplettende consument bespaard zich dat meestal), maar ik zet graag kritsche kanttekeningen (wat tegenwind houdt je scherp, vandaar dat ik je reactie ook waardeer 🙂
Wat dat artikel op Webwereld betreft; als er “Website Vereniging van Katolieke Zeeuwse Plattelands Huisvrouwen beklad” stond, dan had ik ook gekeken, al was het maar om te checken of de bekladder ‘iets’ te melden had 😉
Ik moet eerlijk toegeven dat ik me regelmatig dood erger aan aan het meepraten en het zichzelf belangrijk maken van een aantal marketeers op marketingfacts. Ik vind het niveau zakken.
Bijv. Er is een feestje ergens in december en dan die reacties.
Als er geschreven wordt laat het dan ook over nieuwe marketingtools gaan met onpartijdige reacties en laat iemand hoe dom de reactie ook is in zijn/haar waarde.
Als we echte goede marketeers waren en precies wisten hoe we alles moeten doen, zaten we met zijn alle alang ergens op een zeiljacht met een creditcard zonder limiet.
@Bas
hahahah leuke reactie, hou ik van. Inmiddels nadat je zei dat je niet meer terug zou keren al wel weer 3 keer terug gekeerd 😉
Maar natuurlijk snap ik dat er soms bagger tussen zit en soms niet, maar als jij verteld dat je alleen deze pagina en alleen ‘over ons’ pagina hebt bekeken wekt dat bij mij iig een ander gevoel op dan dat je dat in je laatste reactie laat blijken.
Waarom je aangeeft een reactie op een bericht dat volgens jou wel bagger 😛 is niet te reageren is mij dan onduidelijk. Je kan hiermee andere inspireren (personal trainers doen dit dacht ik) om juist een beetje van jou ervaring mee te laten pikken en zo misschien het artikel ook wel bagger te vinden.
Ikzelf vind het namelijk altijd prettig als er mensen zijn die gewoon durven zeggen waarom mijn mening verkeerd ge?nterpreteerd of niet volledig is, complimentje voor Bas. 😉
Goeie actie! origineel of niet, effectief is het! wel beetje vreemd Marco, dat je er zelf niets van af wist. of is dat ook een grap? beetje controle over dergelijke fundamentele acties met je eigendom zou ik wel willen hebben.
@Iedereen hier
Wil iemand hier Mike een leesbrilletje aansmeren? 😉
@Mike
Nee Mike, ik zei “Behalve dat ik nog even de reakties ga lezen..”, en aangezien er nog steeds reactie’s komen… (jippie, jai makt mai hiel blai! 🙂
wat ik i.i.g. positief vind aan deze site is dat er -goddank- ook ruimte is voor een kritische blik op jullie vakgebied. Met mijn vriendin, die ook in de ‘marrrrkutting’ zit, heb ik die discussie’s ook 🙂
Interessante kijk op inspireren, en dat meen ik oprecht, dus een complimentje terug!
P.s. Goede reactie van Henk van Nieveld!
wij migreren altijd ‘s-nachts, scheelt irritatie bij je bezoekers.
p.s. waar is de calapa?
Ik ben het met de ‘ik vond het geen geslaagde grap’ opmerking van Indira (13e reactie) eens.
(En dat is niet omdat ik er in getrapte want dat deed ik met beide poten!)
Door deze ‘grap’ loopt je/MF het risico dat als het ooit eens een keer ECHT gebeurt (en dat wenst niemand je toe) er niemand aan de bel trekt om je te waarschuwen.
Je zegt “… had daarvoor vanmorgen voor ik weg ging ook alle bloggers een mailtje gestuurd. …”
Ik heb even gekeken, maar de lijst met ‘alle bloggers’ is blijkbaar niet afgeleid van de Marcom Top 100.
Enfin,
Het ontwerp is lekker fris, hoewel ik wel vind dat MF zich met dit ontwerp minder onderscheidt van andere sites. De pagina’s zijn overigens behoorlijk aan de zware kant.
Dat zal wel meevallen lijkt me. Marco schreef al dat ie was bedolven onder de mailtjes en bovendien waren de 56 MF-bloggers op de hoogte van de veranderingen.
Leuk hoor. 1 april! ehm, 1 november… Ergerde en berbaasde me vooral aan het feit dat het zo lang duurde voordat de site weer te vinden was.
Het faken van je eigen defacement is niet nieuw overigens, is al eens gedaan. Ben er overigens nog niet uit welk design ik beter & mooier vond.
Had graag meer uitleg gezien over gemaakte design- en usability keuzes…. Neem aan dat dit nog volgt binnenkort.
@Bas
Hmmm, je hebt gelijk. Misschien een stukje ergernis dat naar boven kwam bij mijn eerste reactie betreft mensen die zeggen dat ze iets bagger vinden en nooit meer terug komen (denken ze iig). Maar je hebt gelijk. Je zou alleen de reactie nog lezen. En dat doe je dus ook 😉
Maar ik blijf erbij dat als je ‘veel’ marketeers(ik ben toevallig helemaal geen marketeer) hier gebakken lucht vind verkopen, wat dan knap is als je dat uit alleen de over ons pagina hebt af kunnen leiden, je dan zelf geen stap doet om vanuit jou expertise eens wat vaker bepaalde berichten te verhelderen. Omdat jij juist GEEN marketeer bent. Veel marketeers denken hetzelfde omdat ze dezelfde boeken hebben gelezen en naar dezelfde mensen ‘luisteren’. Daarom is het voor zo iemand als jij juist interessant om jouw mening hier aan het licht te brengen. Zou ik zeggen hoor…just a thought 🙂
Ik ben iig weer verzekerd dat je deze reactie nog leest 😉
Verbaasde dat je echt Ertje? Nou ja, misschien komt dat dan doordat je nog heel wat te leren hebt op dit gebied. Geeft niks hoor. Maar de kritiek die je kreeg is terecht. Mild zelfs.
Leuke grap en een nieuw design is altijd even wennen dus daar laat ik me nog niet over uit. Eerste indruk was iig ‘lekker fris’.
En ach, het grootste deel dat nu zo zuur reageert zien we hier toch niet meer terug dus daar missen we ook niets aan. (en als het dan zo’n uitgekauwde grap was wat zegt dat dan over alle weblogs en nieuwssites die het klakkeloos naar buiten brachten? Juist…
Leuke stunt, veel leuke reacties op gekregen, een paar minder leuke. Ben vandaag opnieuw op pad maar zal morgen ook de server logfiles eens bekijken naar het uiteindelijke effect. Ziet er naar uit dat we een nieuw record hebben en dat op een dag dat er relatief weinig berichten zijn gepost en we een dag op zwart hebben gestaan.
Voor de mensen die het minder geslaagd vonden, ik hoop dat jullie het de jongens van Onstuimig kunnen vergeven. Ze zijn jong en inderdaad onstuimig. We zullen ze in het vervolg wat beter in de gaten houden!
@Kasper:
Het zal wel aan mij liggen maar ik kan je niet helemaal volgen. Wat bedoel je met
“en als het dan zo’n uitgekauwde grap was wat zegt dat dan over alle weblogs en nieuwssites die het klakkeloos naar buiten brachten? Juist…”
WAT zegt dat dan?
En dat
“En ach, het grootste deel dat nu zo zuur reageert zien we hier toch niet meer terug dus daar missen we ook niets aan.”
Meen je dat nou echt?
@Mike
Sterker nog, ik vind nog steeds dat veel Marketeers gebakken lucht verkopen, en niet specifiek ‘hier’
zoals jij suggereerd want dat woordje plaatste jij erbij. Maar wel grappig te horen dat jij ook geen marketeer bent (nou ja, ik denk dat elk mens wel wat aan marketing doet, maar da’s een ander verhaal).
Welk ‘excuus’ heeft jou hier dan gebracht? 😛
Overigens baseer ik mijn expertise -voor wat die waard is- gewoon op goed kijken, luisteren en nadenken over commercie; iets waarvoor je niet specifiek op een site als deze hoeft te zitten.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!