Cillit Bang betrapt op vuil spel in blogs

14 oktober 2005, 09:25

Ik kreeg van Pascal enkele dagen terug een uitstekend voorbeeld doorgemaild van een (nieuwe) blog marketing backlash.

Blogger, Tom Coates, die o.a. werkt voor BBC, kreeg op zijn blog te maken met wel heel erg vreemde comment spam. De comment was afkomstig van een onbestaand persoon, nl. Barry Scott. Deze persoon prijst op ergerlijke wijze in reclame-spots (mpg) schoonmaakproduct Cillit Bang aan en heeft een eigen blog. Nu hadden de marketing-jongens achter de schermen van deze ‘character’ blog niets beters gevonden dan her en der ‘persoonlijke’ comments achter te laten om de traffiek en zoekmachine-positionering van de blog te optimaliseren.

Spijtig, voor Cillit Bang althans, werd dit opgepikt door A-List blogger, Tom Coates, waarna een hevige dissussie ontstond. Temeer omdat het originele artikel waarop Barry reageerde nogal persoonlijk van aard was : het ging namelijk over Tom’s vader die hij in 30 jaar niet meer gezien of gehoord had. Uiterst ongepast dus om hierop als verkoper van een ordinair schoonmaakproduct te reageren, maar Barry deed het toch.

Barry kon het zelfs niet laten om zich achteraf nogmaals te mengen met de onsterfelijke woorden : “What the fuck? Can’t a viral advertiser be human, have a father he hasn’t seen in 15 years, or make a non-job-related personal post on another website?” Duidelijk niet, dus.

Het verhaal haalde uiteindelijk de krant en Cillit Bang heeft zich openlijk verontschuldigd.

De reacties en de diverse artikels aangaande dit comments-marketing fiasco zijn volgens mij verplicht leesvoer voor alle marketeers die blogs willen inzetten als reclame-instrument : hoe het zeker niet moet.

Trouwens, een leuke Consumer Generated Clip (denk ik toch) met Barry in de hoofrol vind je hier.

Zie ook:

Uit je dak met die commercial!

Categorie
Tags

10 Reacties

    ErwinVanLun

    Ook ik heb last van commentspam op mijn weblog en ik erger me er dood aan. Maar het is wel verleidelijk om op andere sites iets te doen dat in je eigen voordeel lijkt te zijn.

    Ik zal even wat bekennen van wat ik in een flits overwoog. Zoals de meeste lezers van marketingfacts wel weten heb ik afgelopen jaar een boek geschreven. En daar wil ik natuurlijk aandacht voor, zoals elke marketeer aandacht wil voor het product. Dus zag ik vanmorgen op boekrecensie.com mijn boek, maar nog zonder recensie. Ik dacht in een flits: ik maak wel de eerste recensie, en natuurlijk met vijf sterren. Toch maar niet gedaan. Maar het voelt zooooo verleidelijk. Het kan immers anoniem (althans: dat lijkt te kunnen). Zou dit gewoon menselijk zijn of zit er bij mij iets los :-s? Ik vrees voor de rest van de mensheid het eerste.

    De oplossing van de toekomst ligt volgens mij in de autoriteit van de afzender. Iedereen kan nu op Internet maar van alles plaatsen en zich voordoen als een willekeurig iemand. Ik denk als de afzender (een individu of merk)geidentificeerd is (bestaande naam), geauthenticeerd is (je weet zeker die afzender ook die afzender IS) en betrouwbaar (die afzender geniet een reputatie die door veel anderen reeds is bevestigd), dat comments op blogs veel serieuzer genomen kunnen worden (ook door zoekmachines).

    Vooralsnog bezorgt de internet-anonimiteit soms een voordeel maar ons ook een hoop last.


    15 oktober 2005 om 08:50
    Jacobien

    @Erwin

    De anonimiteit op het net opheffen zal nooit gebeuren. Het is praktisch onmogelijk, maar ook niet altijd wenselijk.

    Er zijn zat sites waar het goed is dat mensen anoniem hun verhaal kunnen doen. Denk aan allerlei medische fora.

    Internet was ook juist bedoeld om mensen dichter bij elkaar te brengen, om een sociale rol te vervullen en ervoor te zorgen dat mensen bepaalde informatie konden vinden.

    Natuurlijk is commentspam niet leuk (ik ontvang ook haatmailtjes), maar dat is op te lossen door strikt te modereren

    Daarnaast kan elke site-eigenaar de keuze maken of men anonieme commentaren toestaat ja of nee.


    15 oktober 2005 om 09:14
    ErwinVanLun

    @jacobien. Tsja, voor mijn eigen log wil ik eigenlijk zo laag mogelijke drempel. Het is nu toch al zo lastig (ik zit bij Blogger en dat is niet echt handig). Ik kan natuurlijk alleen geregistreerde gebruikers toestaan. Of mensen een code laten intikken. Maar dat vind ik te hoogdrempelig. Het liefst zou ik dat iedereen kan reageren, maar dan onder eigen naam. Dat kan op het huidige Internet helemaal nog niet (MS Passport heeft ooit een aanzetje gegeven). Ik verwacht dat dit soort opties wel weer gaan komen. Dan kan ik ‘anoniem reageren’ gewoon uit zetten terwijl iedereen toch met een muisklik kan reageren.

    Over je opmerking waar het Internet voor was bedoeld: Het Internet is helemaal niet bedoeld voor consumentengebruik. Het is toch raar dat ik zomaar een e-mail kan sturen vanuit [email]bill.gates@microsoft.com[/email]? Dit is de oorzaak van spam, phishing en andere ellende. Gelukkig zijn er volop iniatieven om deze en andere tekortkomingen van het huidige internet op te lossen (zoals IPv6 en SenderID).


    15 oktober 2005 om 09:26
    media

    Kost me dagelijks toch wel 5-15 minuten om alle commentspam te verwijderen maar ik heb dat er voor over om de drempel voor het reageren op Marketingfacts zo laag mogelijk te houden. Wellicht dat ik nog wel een keer overstap op weekend- en vakantie instellingen (reacties alleen mogelijk als je bent geregistreed) om anderen zo min mogelijk te belasten.


    15 oktober 2005 om 09:46
    Jacobien

    @Erwin,

    Ik begrijp heel goed dat je graag ziet dat mensen onder hun eigen naam reageren. Enige regulering op het net zou ook inderdaad prettig zijn. Zeker als je ziet hoe op bepaalde sites mensen bewust tegen iets of iemand opgezet worden.

    Ik denk alleen dat er bepaalde sites zijn waar het wenselijk is dat mensen anoniem kunnen ‘praten’; Als je over een bepaalde ziekte wilt praten, als je wilt weten wat je moet doen als je ziet dat je buurmeisje wordt mishandeld etc.

    Maar dan gaat het dus echt om een klein deel van de sites.

    @ Marco: 5 tot 15 minuten is nog niets;-)


    15 oktober 2005 om 11:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!