Clubbyclub: communiceren met je vrienden zonder pottenkijkers

21 oktober 2008, 16:40

{title}Vanaf 10 oktober is het nieuwe platform Clubbyclub online. Dit platform is, volgens het vandaag ontvangen persbericht: “een reactie op bestaande netwerksites als Hyves en Facebook.” Clubbyclub biedt een besloten platform voor zelf te beheren vriendengroepen als schoolvrienden, studentenclubs en sportteams zonder dat er een sociaal netwerk omheen hangt. Ik hanteer zelf graag de stelling dat er in Nederland op profielnetwerken alleen nog ruimte is voor echte nichenetwerken, tenzij een algemeen profielennetwerk iets onderscheidends biedt. Een afgesloten community is in ieder geval onderscheidend t.o.v. de bestaande aanbieders. Of het genoeg is om als alternatief voor Hyves en Facebook te gaan gelden, zal de tijd leren.

Het persbericht verhaalt verder:

“Clubbyclub speelt in op de situatie dat steeds meer bedrijven sollicitanten screenen op netwerksites. Foto’s van een dronken bui op een online netwerkpagina kan je een baan kosten. Aangezien Clubbyclub is ingericht op besloten vriendengroepen is het niet mogelijk om te zoeken op individuele personen of groepen. Daarnaast kunnen alleen leden van de betreffende vriendengroep inloggen met een persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Door deze maatregelen wordt de privacy van gebruikers gewaarborgd.”

Je begint niet met een eigen profiel aan te maken, maar met een club. Pas daarna worden je persoonlijke gegevens gevraagd, in een redelijk beperkt profiel. Vervolgens kun je je clubgenoten uitnodigen, foto’s uploaden, youtube video’s delen en berichten plaatsen.

“De nieuwe site is vooral bedoeld voor vermaak met de zekerheid dat er niemand ongevraagd kan meekijken. Het delen van persoonlijke foto’s, video’s en berichten doe je dus alleen met echte vrienden. Clubbyclub is dan ook niet bedoeld om nieuwe vrienden te maken, maar om bestaande vriendenclubs een overzichtelijke en betrouwbare plek op het internet te geven. Nepvrienden kunnen dan ook niet aankloppen.

Het gemeenschappelijke element is in dit geval een afgesloten platform met besloten groepen, gevuld mensen uit je eigen, directe omgeving. Communicatie is een heel belangrijk onderdeel van profielnetwerken en dan verrassenderwijs nog voornamelijk met mensen die je al kent. Daar wordt dus wel aan voldaan. Eerste indruk qua verdienmodel: Google ads (redelijk prominent op een derde deel van elke pagina na de homepage) en aanbiedingen van derden via e-mail (“aanbiedingen van partners met kortingen & leuke prijzen”).

Als ik Clubbyclub langs de meetlat van het W3 model houd, dan concludeer ik:

1. Wie?: is minder dan marktconform ingevuld. Profielinfo is beperkt, koppeling met andere adresboeken (wie ken ik?) is wel te maken, kennis en activiteit (Wat weet ik, wat doe ik en waar ga ik naar toe) is niet te koppelen met bestaande diensten.

2. Waarom?: is afhankelijk van het antwoord op de vraag “hoe groot is de behoefte voor een dergelijk besloten communicatieplatform naast bestaande middelen?”. Hier ben ik zelf wat sceptisch over, maar laat ik mij graag verrassen in de praktijk. De drie elementen waar Erwin Blom aan refereert bij succesvolle communities (nut voor: individu, vrienden en voor de hele community) worden slechts ten dele ingevuld.

3. Wat? (wordt er gedeeld en hoe?): is vrijwel marktconform ingevuld: standaardcontent (foto’s, video, berichten) kan gedeeld worden (maar niet uit andere foto- of blogdiensten: minpunt) maar niet buiten het netwerk (geen RSS).

Clubbyclub is duidelijk geen Hyves-kloon. Het succes is afhankelijk van de behoefte aan besloten netwerken naast bestaande middelen, wetende dat communityleden gemiddeld slechts actief deelnemen in maximaal 3 netwerken.

Lode Broekman
Docent Digital Marketing bij Hogeschool Van Amsterdam

Lode Broekman (1965) is een resultaatgerichte organisatieadviseur, erkend Senior Marketing Professional (SMP), met ruim 25 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie. Hij staat bekend om zijn klantgerichte en pragmatische oplossingen voor commerciële vraagstukken en verder om zijn boeiende presentaties. Daarnaast heeft hij veel ervaring als projectmanager. Hij is enkele jaren docent op de Hogeschool van Amsterdam, Commerciële Economie.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Els

    Interessant, maar bij Hyves kun je ook afgesloten profielen rondom clubs/thema’s maken. Ik vraag me dus af of clubbyclub onderscheidend genoeg is op dit punt.


    21 oktober 2008 om 17:47
    Michel

    Goeie naam.


    21 oktober 2008 om 18:39
    Matthijn

    Het succes van hyves heeft toch voor een groot deel te maken met het feit dat je profielen van anderen (onbekenden) kunt bekijken?


    22 oktober 2008 om 05:08
    Remco de Vries

    Eens met Els. Het wordt erg moeilijk om genoeg mensen bij de bekende platforms weg te halen.


    22 oktober 2008 om 05:08
    Niek

    Doel van Clubbyclub is duidelijk. Denk dat veel mensen niet beseffen dat een dronken foto op hyves minder handig is wanneer je (toekomstige) baas daar op kijkt. Anderzijds is er dan ook geen behoefte voor een afgesloten netwerk. Anders zouden veel mensen zo’n foto niet plaatsen. Bovendien kun je hyves ook profielen afschermen. Vraag me dan ook af of de consument de meerwaarde van clubbyclub in ziet.


    22 oktober 2008 om 05:26
    ~~**Martijn**~~

    wel interessant om metaforen bij te bedenken

    althans dat doe ik nu 😉

    – hyves heeft dan meer iets van een café; toch wel exhibitionistisch, je wil lekker jong en wild mensen ontmoeten

    – linkedin is dan de netwerkborrel van de plaatselijke rabobank

    – clubbyclub is de gezellige vriendengroep waar je wekelijks/maandelijks een borreltje drinkt bij de open haard

    in die metafoor voldoet de naam niet…

    op zich wel weer iets voor swingers

    🙂

    hoe dan ook, leuk, maar ik meld mij niet aan


    22 oktober 2008 om 05:45
    lbroekman

    @karel Als beheerder zit er wellicht een verdienmodel extra in: wil je perse een afgesloten ruimte, dan kun je die tegen ‘redelijke kosten x’ advertentievrij houden. Ga in conclaaf met de berheerder, achterhaal de reden van beslotenheid en gebruik deze info in de toekomst


    26 oktober 2008 om 20:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!