Contentmarketing voor voice search

6 juli 2017, 05:00

Longtail vindbaarheid door Internetvergelijk.nl

Siri, Google Now, Alexa en Cortana: de digitale assistenten kunnen een kaartclubje beginnen. De iPhone, een willekeurige andere smartphone en slimme apparaten voor thuis, zoals Alexa van Amazon, veranderen de manier waarop we kunnen zoeken naar informatie. Weg met de ‘gerobotiseerde’ zoekopdrachten die we in Google of in de adresbalk typen. De weg wordt vrijgemaakt voor gesproken zoekopdrachten waarmee we daadwerkelijke vragen kunnen stellen. En dat gaat impact hebben op hoe jouw content moet inspelen op de vragen van je publiek.

Contentmarketing is een krachtig wapen voor een betere online vindbaarheid. Zeker voor markten waar er sprake is van veel concurrentie, zoals de markt voor internetvergelijkers. Seo-optimalisatie door middel van het aanbieden van waardevolle content is daarom van essentieel belang. InternetVergelijk.nl rankt in de top drie voor belangrijke zoektermen zoals ‘internet vergelijken’ en ‘alles in 1’, maar richt zich daarnaast ook op de longtail.

Daar liggen namelijk de kansen voor de toekomst nu we steeds meer gesproken zoekopdrachten zullen zien. In korte tijd is het aantal gesproken zoekopdrachten toegenomen tot 20 procent, analisten van ComScore verwachten zelfs dat dit in 2020 al 50 procent zal zijn. Hierdoor ontstaan aanvullende eisen als het gaat om een goede contentmarketingstrategie die voorziet in nieuw zoekgedrag.

Gesproken vragen door de doelgroep

Slimme assistenten zoals Siri, Google Now, Alexa en Cortana maken het een stuk gemakkelijker om volzinnen, of in ieder geval een deel daarvan, uit te spreken. De tool AnswerThePublic biedt een inzicht in wat voor soort vragen dit kunnen zijn.

Tip: sinds enige tijd is de website ook in het Nederlands beschikbaar. Vul het onderwerp waarover je vragen wilt ontdekken in en zet de taal op Nederlands (NL). Je krijgt een chart te zien met alle vragen per subonderwerp, die je via de dataview in lijsten kunt laten weergeven.

Op die manier heeft InternetVergelijk een groot aantal longtail zoekopdrachten vastgesteld. Het zijn vragen waar de doelgroep mee worstelt en voor het antwoord zoeken zij naar een specialist of anderzijds betrouwbare bron. Ze zijn nog niet concreet op zoek naar een nieuw internetabonnement of zoeken nog niet specifiek naar een vergelijker, maar willen wel graag meer informatie. Met behulp van de tool kwam de volgende lijst met belangrijke vragen tot stand:

  • Waarom valt draadloos WIFI-internet steeds weg?
  • Wat is snel mobiel internetabonnement?
  • Wat is ASDL-internet?
  • Wat is internet via de kabel?
  • Welke digitale tv-aanbieder past bij mij?
  • Hoe werkt een glasvezelmodem?
  • Hoe werkt Interactieve tv?

Het zoekvolume op deze zoektermen ligt aanzienlijk lager dan bij de shorttail zoekwoorden. Een zoekvraag zoals ‘hoe werkt interactieve tv’ wordt bijvoorbeeld iets minder dan 100 keer per maand ingevoerd. Google geeft trouwens nog niet aan hoe vaak het gaat om gesproken zoekopdrachten. Een zoekterm als ‘internet vergelijken’ genereert tienduizenden zoekopdrachten per maand en heeft daarmee een veel groter bereik.

Lees meer over voice search, chatbots en de toekomst van seo in onze Special.

Toch is de kans groot dat juist de longtail zoektermen in volume zullen toenemen. Er is nu een grote groep zoekers die specifieke vragen heeft, maar die vragen nu nog door middel van getypte input, bijvoorbeeld ‘internet vergelijken’, formuleert. Zodra zij hiervoor die slimme assistenten gaan gebruiken, wordt dat wellicht ‘hoe kan ik internet vergelijken’, ‘waar kan ik internet vergelijken’ of ‘waarom zou ik internet vergelijken’. De variaties geven al aan dat contentmarketing meer aandacht zou moeten besteden aan de beantwoording van vragen om je content zo te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten.

Inhoudelijk sterke antwoorden

InternetVergelijk zoekt regelmatig naar nieuwe longtailcombinaties die goed zouden kunnen aansluiten bij gesproken zoekopdrachten. Door daar heel specifieke content voor te ontwikkelen, ontstaat er een uitstekende vindbaarheid op zoekvragen zoals ‘waarom valt draadloos internet steeds weg’ en ‘hoe werkt interactieve tv’. De pagina’s over het wegvallen van draadloos internet en hoe interactieve TV werkt, beantwoorden precies de vragen van de doelgroep.

Het is belangrijk om inhoudelijk sterke antwoorden te geven, gericht op een specifieke vraag. Op die manier is InternetVergelijk goed vindbaar in de zoekresultaten en levert dat zelfs een aantal Google Featured Snippets op. Het is optimalisatie voor de (nabije) toekomst, voor wanneer we liever tegen onze slimme assistenten praten dan zelf een zoekopdracht intypen.

Contentmarketing zal zich daardoor nog meer gaan richten op specifieke vragen van de doelgroep. Dat betekent meer gerichte artikelen voor zeer gerichte zoekopdrachten, ondanks dat die op dit moment nog zeer beperkte volumes opleveren. Op termijn zal de balans verschuiven van de grote volumes bij enkele shorttail zoekwoorden naar een bredere verdeling. Als we kunnen praten zijn we immers een stuk creatiever en ontstaan meer variaties dan wanneer we een getypte zoekopdracht moeten formuleren.

Marnix de Munck is eigenaar van Sooda internetbureau en beheert diverse vergelijkingssites waar consumenten inhoudelijk producten en diensten objectief met elkaar kunnen vergelijken. Sinds 1999 is Marnix online actief voor grote klanten en eigen projecten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!