Contextual of behavioral targeting?

23 januari 2006, 14:17

Contextual of behavioral targeting?

Iedere marketeer weet dat het gericht adverteren (targeting) beter werkt dan ongericht adverteren. Op internet maken we daarbij onderscheid in contextual en behavioral targeting. Bij contextual targeting worden advertenties getoond die passen bij de content van de betreffende pagina (denk aan Google Adsense). Bij behavioural targeting worden advertenties getoond op basis van bezoekersgedrag (denk aan herkomst bezoeker).

Vandaag heeft eMarketer een interessant artikel over de vraag welke nu beter werkt: contextual of behavioral targeting?.

In het artikel wordt verwezen naar een eye-tracking onderzoek (pdf) in opdracht van Tacoda waaruit blijkt dat behavioral targeting 17% meer aandacht trekt van de sitebezoeker dan contextual targeting.

Ook uit een gezamenlijk effectiviteitsonderzoek van Adtech en MarketingSherpa blijkt dat meer marketeers tevreden zijn over behavioral targeting (36%) dan over contextual targeting (31%). Van alle online marketinginstrumenten scoren paid search ads (52%) en e-mail house list (47%) het hoogst. Banner ads (14%) en e-mail rented list (10%) scoren het laagste.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    René

    Waarop baseer je de suggestie dat Google Adsense geen rekening houdt met bezoekersgedrag? Dat zou me zeer verbazen.


    24 januari 2006 om 00:21
    Habbekrats

    Hi Marco,

    Jij schreef:

    “…Adtech en MarketingSherpa blijkt dat meer marketeers tevreden zijn over behavioral targeting behavioral targeting (36%) dan over contextual targeting (31%)…”

    Zonder gestudeerd te willen overkomen is jouw conclusie te sterk voor dit soort marginal verschillen. Het verschil is niet significant genoeg om zo’n conclusie, meer marketers zijn dus tevreden, te onderbouwen. Noem het mierenneuken, noem het zorgvuldig formuleren, don’t care…

    Bedankt voor de links, niettemin 😉


    24 januari 2006 om 09:53
    media

    Zelfs een verschil van 0,1% kan significant zijn als je maar voldoende respondenten meeneemt in je onderzoek en de spreiding in de resultaten niet te groot is. Oftewel, het absolute percentageverschil zegt niets over het al dan niet significant zijn. Ik denk dat ik vroeger toch iets beter heb opgelet bij statistiek Habbekrats 😉


    24 januari 2006 om 13:00
    Habbekrats

    Ehhrr..en welke spinazie-academie was dat ? 😉

    Met een beetje foutenmarge kun je je conclusie niet rechtvaardigen. Je brengt verder geen enkele modaliteit of voorwaarde mee.

    Heb je een linkje naar de overige cijfertjes van het onderzoek en methodologie? Dan doen we samen een sommetje.


    24 januari 2006 om 15:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!