Cookies verwijderen: Nieuwe studie toont lagere percentages

28 april 2006, 02:57

Cookies verwijderen: Nieuwe studie toont lagere percentagesUit een gisteren gepubliceerde studie van het Ponemon Institute blijkt dat slechts 8% van de webgebruikers zijn cookies iedere maand verwijdert. Uit onderzoek van Jupiter vorig jaar zou blijken dat rond de 40% zijn cookies regelmatig verwijdert. Die studie leidde toen tot pessimisme omdat meetdromen zoals unieke bezoekers, multi-sessie-campagne-conversie en life-time-value ineens onhaalbaar zouden zijn.

De Ponemon studie bestond uit een enquête onder 1700 respondenten. Naast cookies richtte het onderzoek zich ook op de acceptatie ten aanzien van gepersonaliseerde advertenties. Uit het onderzoek bleek dat 63% van de bezoekers vindt dat advertenties moeten zijn gericht op hun interesses. 86% van de respondenten gaf aan dat ze gepersonaliseerde advertenties prefereren boven betalen voor content.

Deze cijfers klinken allemaal te mooi om waar te zijn. Het lijkt erop of consumenten niet kunnen wachten op gepersonaliseerde content. Toch zijn er wat controverses bij deze studie. Het wordt uit de persberichten bijvoorbeeld nooit duidelijk hoe representatief deze 1700 respondenten zijn. Bij Jupiter was hier veel zorg aan besteed. Daarnaast zijn de vragen ook nergens duidelijk gemaakt. Tot slot is de sponsor van het onderzoek het bedrijf Revenue Science, een organisatie die zich richt op behavioral targeting. Voor hun resultaat zijn ze erg afhankelijk van cookies.

Daniël Markus is oprichter en directeur van ClickValue, een performance based online marketing bureau uit Amsterdam. Data driven online marketing is zijn specialisme. Van daaruit helpt hij opdrachtgevers bij het blijvend verhogen van online rendement. Naast bloggen over dit onderwerp geeft Daniel regelmatig presentaties op nationale en internationale congressen en verzorgt hij cursussen via onder andere Beeckensteijn. ClickValue bestaat sinds 2003 en is inmiddels uitgegroeid tot een middelgroot bureau met meer dan 100 nationale en internationale klanten. Opdrachtgevers variëren van corporates als SNS, Harman Kardon, NUON en NS tot toonaangevende e-businesses als Kamera-Express, New York Pizza en Lamp&Licht;.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Elja Trum

    Toch lijkt me die 8% realistischer..

    40% van de internetters zou cookies verwijderen? 80% weet waarschijnlijk niet eens wat cookies uberhaubt zijn, laat staan dat ze ze verwijderen.. 🙂

    En gepersonaliseerde advertenties kun je gewoon negeren, maar betalen voor content daar zit je aan vast.


    28 april 2006 om 05:49
    Cpt. Iglo

    “80% weet waarschijnlijk niet eens wat cookies uberhaubt zijn, laat staan dat ze ze verwijderen”. Gelul. Een groot deel van de internetters hoeft trouwen helemaal geen cookies te verwijderen, want weigert ze gewoon a priori.


    28 april 2006 om 08:23
    Elja Trum

    Gelul?

    Nee, een groot deel weigert cookies a priori, dat vind ik pas onrealistisch.

    Dat een groot deel van de bezoekers van bv. tweakers.net cookies weigert geloof ik best, maar van algemene sites?

    Wellicht neem ik van het weekend de moeite om een cookie te plaatsen bij alle bezoekers van mijn website en te meten door hoeveel bezoekers het cookie geweigert wordt.

    Dan praten we tenminste over feiten (m.b.t. 1 website dan).


    28 april 2006 om 12:46
    daniel@clickvalue.nl

    Wij meten veel grote websites en daar zien we het constante beeld dat 10% van de bezoekers cookies weigert.

    Maar het gaat hier om mensen die cookies verwijderen. Dat kun je met je statistiekenprogramma niet waarnemen. Die mensen tel je dus 2X als unieke bezoeker terwijl het dezelfde persoon is.


    28 april 2006 om 13:03
    Elja Trum

    Bedankt Daniel.

    Dat scheelt me weer wat werk.

    10% van de bezoekers die cookies weigert kan ik geloven, maar dat vind ik dus geen ‘groot deel van de internetters’. Je op zou basis van ip adressen natuurlijk ook een redelijk beeld kunnen vormen van mensen die cookies regelmatig verwijderen wanneer je deze over een langere periode bijhoudt. De meeste adsl en kabel gebruikers werken volgens mij op een vast ip-adres.


    28 april 2006 om 13:14
    daniel@clickvalue.nl

    Geen dank Elja,

    Via IP adressen kun je inderdaad een indicatie krijgen van het aantal cookieverwijderaars onder je eigen websitebezoekers. Je ziet ook dat organisaties dit soort onderzoek uitvoeren omdat ze op die manier beter inzicht krijgen in de betrouwbaarheid van hun webstatistieken.

    Ik weet dat Cisco veel cookieverwijderaars onder zijn bezoekers heeft. Meer dan 30% rapporteerden ze op de Emetrics Summit. Dat is natuurlijk niet verwonderlijk als je bedenkt wat voor soort bezoekers Cisco zal trekken. Bij websites van bijvoorbeeld de efteling zal dit aantal een stuk lager liggen.


    28 april 2006 om 13:48
    truus

    hoy

    ik weet ook niet hoe je cookies verwijderd

    zou je het ff iut kunnen leggen.

    groetjes truus blonde oma


    19 februari 2007 om 08:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!