Cross-device retailing: het verbinden van de digitale lijntjes

21 mei 2015, 13:00

Nederland is nu officieel een land van ‘device hoppers’: consumenten gebruiken voor hun online aankoop niet alleen hun laptops, maar switchen in dat proces vaak ook naar hun smartphones en tablets. Het is inmiddels geen verrassing meer dat er in een huishouden meer dan een van deze devices aanwezig is. Dit maakt online shoppen voor de consumenten natuurlijk veel makkelijker. Maar voor retailers is het een uitdaging om de weg die de consumenten naar hun aankoop afleggen goed bij te houden.

Deze gastbijdrage is geschreven door Piet-Hein Kerkhof, managing director bij Criteo Benelux.

Mobiele devices belangrijk in aankoopproces

Onlangs hebben we een rapport uitgebracht in samenwerking met Retail Week: ‘Cross Device Retailing; connecting the digital dots‘. Uit het rapport, waarin onderzoek is gedaan naar consumenten in Groot-Britannië, blijkt dat 48 procent van de consumenten voor een aankoop via meerdere devices informatie over het product zoekt en de uiteindelijke aankoop doet. Bijna 70 procent van de respondenten geeft zelfs aan dat ze dit met minstens de helft van al hun online aankopen doen.

Dus hoewel de desktop traditioneel de dominante factor was in het online winkelen van de consument, thuis en op kantoor, is het interessant om te zien dat mobiele devices significant het aankoopproces van de consument beïnvloeden.

Ondanks dat de focus van het gebruik van mobile devices nog steeds op oriëntatie ligt (lees ook ons rapport: Mobile Commerce Report), dragen ontwikkelingen zoals een groter scherm bij de iPhone 6 en de Samsung Galaxy en het optimaliseren van mobiele websites bij aan het feit dat mobiele devices een belangrijk deel uit gaan maken bij het online aankoopgedrag van consumenten.

Ready to change

Deze trend, het aanschaffen van een product via meerdere devices, onderstreept des te meer het feit dat consumenten bereid zijn om on the go hun aankopen te doen. In het onderzoek in samenwerking met Retail Week zei bijna eenderde van de correspondenten dat ze producten zouden aanschaffen buitenshuis en dat ze dit ook daadwerkelijk hebben gedaan.

Wat betekent dit voor marketeers en de bestaande marketingcampagnes die nu lopen? Het is duidelijk dat retailers hun strategieën moeten aanpassen. Het mobiledevicegebruik van consumenten betekent dat marketingstrategieën flexibel en ready to change moeten zijn.

Een manier voor merken om het meest uit deze groeimogelijkheid te halen, is om de dialoog met de multiscreengebruiker in stand te houden. Het grootste obstakel is, en dat is altijd geweest, om de devices aan de consument te kunnen koppelen. Wie koopt er? Waarom kopen ze? Welke devices gebruiken ze om deze aankoop mee te doen?

Crossdevicetechnologie

Gelukkig biedt de nieuwe crossdevicetechnologie gebruikersidentificatie met een exacte match, zodat gissen tot de verleden tijd behoort. Deze ontwikkelingen geven retailers en marketeers inzichten over wie wat koopt en met welke devices. Dit zal mobile marketing volkomen veranderen. Het maakt het mogelijk voor retailers om het maximale uit hun mobiele sales te halen.

Als we naar de toekomst kijken, zal de introductie van wearables, zoals smartwatches, het volgen van de consument online nog lastiger maken. Hoe meer devices consumenten gebruiken, hoe gecompliceerder het wordt. We zullen zien dat retailers die de multidevicetrend omarmen en werken naar een effectieve integratie van het mobile aanbod op hun webwinkels, het meest succesvol zullen zijn in deze digitale wereld.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie

1 Reactie

    Indy

    What a joy to find somneoe else who thinks this way.


    8 juli 2015 om 11:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!