Cross Media Week 2006
Bas Verhart (MediaRepublic) en Marleen Stikker (Waag Society) hebben het iniatief genomen voor de organisatie van de Cross Media Week die van 26 t/m 30 september 2006 in Amsterdam wordt gehouden. Vanavond werd in restaurant ‘t Jagershuis in Oudekerk aan de Amstel het iniatief, de organisatie en de hoofdlijnen van het programma gepresenteerd aan een 40-tal genodigden uit de branche.
De Cross Media Week is een nieuw evenement waarmee Nederland zich op de internationale kaart van cross media wil zetten. Gedurende een week zal Amsterdam het centrum zijn met een veelvoud aan bijeenkomsten, congressen en workshops rond creativiteit en ICT, nieuwe mediavormen en -concepten, en ontwikkelingen op het gebied van entertainment. Denk daarbij aan de samenhang tussen en de toekomst van onder meer film, televisie, gaming, muziek, internet, en mobiele diensten.
En alhoewel de website crossmediaweek.com nu nog niet veel informatie geeft, zal het de komende maanden duidelijk worden hoe het programma er uit komt te zien en welke sponsors en partners erbij betrokken zijn. De organisatie staat overigens open voor ideeen, sponsors en partners. Dus heb je ideeen, neem dan contact (kitty-at-crossmediaweek.com) met ze op!
Ik was er ook, heerlijk gegeten. Dat zeker. Maar ik miste in de presentaties wel een duidelijk mission statement, een duidelijke doelgroep en een programmagrid. Wellicht is dat gedaan om de aanwezigen te triggeren. In ieder geval goed initiatief, samenwerking is wenselijk. Ik hoop dat wel het hele media spectrum onder de loep wordt genomen…. Er is al zoveel ruis rondom die term crossmedia…..
Klopt Peter en die ruis wordt nog versterkt door partijen die crossmedia claimen zonder te begrrijpen waar het nou feitenlijk om gaat. Zoals bijvoorbeeld Mediarepublic. Zolang dit soort partijen wisseldiensten en extrapolaties van content crossmedia blijven noemen zie ik althans in die hoek niet echt vooruitgang. Crossmedia een middel, zeg maar geen doel.
Albert, wat heb je nu tegen Mediarepublic? Ik word er langzamerhand een beetje moe van. Ze doen prima werk, hebben zojuist een fantastische deal gesloten met Sony en met Eccky hebben ze opnieuw een sterke troef in handen. Mogen we als Nederland toch best trots op zijn.
Marco ik heb niets tegen Mediarepublic als bedenker van Eccky (ook al moet ik dat nog zien) en de maker van games voor gameconsoles. Wel als claimer van het crossmediale inzicht. En ik wordt verder af en toe niet goed van al die blingbling marketingkreten die je te pas en te onpas langs ziet of hoort komen in interviews, incestieus aandoende bijeenkomsten en seminars.
Wat betreft het initiatief, het voordeel van de twijfel. Ik kan echter zomaar 10 bedrijven of personenen opnoemen die een veelvoud méér aan crossmediaal inzicht hebben getoond dan Mediarepublic. Thats my point….
Welke 10 zijn dat dan Albert? Misschien kun je een bijdrage leveren aan het event in plaats van het afbranden ervan. Wees blij met personen in de branche die bovengenoemde initiatieven op zich nemen. Zij verdienen lof. Het vak komt er verder mee.
Hoezo afbranden? Is een kritische noot nu meteen afbranden? Sinds wanneer is trouwens het hebben van kapitaal een garantie voor inzicht en creativiteit? Ik heb in ieder geval nog geen inhoudelijke discussie gezien over crossmedia waar Mediarepublic (bijvoorbeeld) als occasionele hoge boom bij betrokken is. Maar wellicht heb ook jij een vorkje mee mogen prikken? 🙂
Mediarepublic neemt het initiatief en jij schrijft: “Zolang dit soort partijen wisseldiensten en extrapolaties van content crossmedia blijven noemen zie ik althans in die hoek niet echt vooruitgang.” en “Wat betreft het initiatief, het voordeel van de twijfel. Ik kan echter zomaar 10 bedrijven of personenen opnoemen die een veelvoud méér aan crossmediaal inzicht hebben getoond dan Mediarepublic.” of “Marco ik heb niets tegen Mediarepublic als bedenker van Eccky (ook al moet ik dat nog zien) en de maker van games voor gameconsoles. Wel als claimer van het crossmediale inzicht.”
No comments . . .
Albert, waar ik me een beetje aan stoor is het negativisme in je reacties op alles van maar met MediaRepublic te maken heeft. Ook in dit geval terwijl MediaRepublic hier verder niets mee te maken heeft anders dan dat ze een van de iniatiefnemers zijn en waarbij het programma nog moet worden ingevuld. Waarom niet komen met suggesties voor de crossmedia week. De invulling can het programma staat open en iedereen (dus jij ook) kan meedoen.
En yep, ik heb ook een vorkje meegeprikt. Was prima diner! 😉
Peter hoezo “no comments” ik zie er zo al twee.:) Ik bedoel natuurlijk dat zo’n initiatief bij voorkeur van partijen komt met inzicht in crossmedia maar jij wil graag wederom NA Marco het negatieve benadrukken. Het zij zo. In deze fase levert weerstand meer op dan adoratie…
Marco, ik stoor me naast het onbegrip crossmedia aan het hypen of cultiveren van nooit bewezen successen. Dus ook die van Mediarepublic. Ik heb nooit comments gehad op het succes van MR in het kader van Sony. Prima zakendeal. Maar ook Eccky moet het nog gaan maken al zullen die miljoenen van Sony daarbij wel helpen…. 🙂
Albert, even los van MR, hoe en wat zou jij terug willen zien tijdens de cross media week? Waarmee zou het congres moeten komen om de wereld te laten zien wat er op gebied van cross media gebeurt in Nederland. Kortom, wat zijn onze cross media toppers?
Marco, ik zou beginnen met het loslaten van de op verkeerde principes gebaseerde crossmedia uitgangspunten. Dit land heeft verder geen echte crossmediacultuur, daar ontbreken ook de juiste infrastructuren (bijvoorbeeld digitv, umts, dab radio) voor. Ik vind overigens persoonlijk de term crossmedia de lading veelal niet dekken. Geïntegreerde mediatoepassingen kennen immers veel variabelen en configuraties die nogmaals niet techniek maar marketing gedreven benadert en uitgevoerd zouden moeten worden. Begin bij bijvoorbeeld het mediabureau-denken. Zolang grp’s en andere wankele bereikscijfers bepalend zijn voor inzet in media zonder bedachte cross-overs hoe kunnen wij dan de illusie hebben het begrip te kunnen uitbouwen? De beste crossmedia bedenkers doen overigens niet eens bewust met een vooraf bepaald doel. Zij denken horizontaal zoals Heineken (voetbal, muziek) en Sony . De effecten die door parallelle media inzet rekent men wel af als crossmedia maar ontstaan meestal door het (dure) volume en niet door de intelligentie van die inzet. Narrowcasting en mobcasting kunnen de ultieme crossmedia componenten zijn omdat ze heel dicht bij communicatiemotieven staan. . Zeker in retail omgeving of andere publieke ruimten. Maar wat zie je nu, ruim 80% van de communicatie speelt zich af buiten winkels en op winkelvloer is geen estafettestokje (herkenning, beweging , close ratio) terug te vinden. Zelfs niet bij Albert heijn. Kijk naar bijvoorbeeld de communicatie van MacDonalds, door het volume van hun mediainzet heeft deze succes maar ook daar is geen sprake van effectieve crossmediatoepassingen omdat de directie over de verschillende media niet door één partij gevoerd wordt. Een ander voorbeeld is Abn/Amro destijds met de kreet en de strategie ‘het begint (begon) met ambitie’. Die kreet kwam je op elke abri, outdoor en commercial tegen . Maar niet op de website en in de bankshop. Crossmedia heeft daardoor vooral met intelligentie te maken en dwingt de bedenkers telkens weer tot een unieke marketingoplossing.
Albert, mijn eerste comment hierboven werd ingegeven door het feit dat jij 10 bedrijven of personenen kunt opnoemen die een veelvoud méér aan crossmediaal inzicht hebben getoond dan Mediarepublic. Toen dacht ik: da’s mooi, daar hebben ze vast wat aan bij het optuigen van de Cross Media Week. Een positieve draai dus.
Peter. Jij noemt mijn reactie ‘afbranden’ hoe positief kan je zijn. 🙂 Mijn bijdrage beperkt zich vooralsnog tot het ter discussie stellen van één van de initiatiefnemers. Als mij gevraagd zou worden een persoonlijke shortlist met “crossmediasnappers” in te leveren zal ik dat graag doen.
Had dat dan meteen gevraagd! 🙂
Ja, ik heb deze log eventjes niet gevold. Als ik dat had gedaan, had ik wellicht de discussie kunnen ombuigen. Crossmedia is vooral een beweging in enerzijds kanalen en anderzijds processen. Om het voor me zelf inzichtelijk te houden heb ik een matrix model van Millimeters (papier), Megabytes (on-line) en Minten (casting) ten opzichte van Creatie, Productie en Distributie. Nee, geen 9 hoekjes met technische termen, 9 hokjes met bewegingen van branchedelen ten opzichte van de media vraagzijde……
Ik ben van mening dat we die beweging in Nederland moeten uitdragen. In die matrix vertegenwoordigen we in elk stukje een sterke rol. We vertellen het echter te weinig. Crossmedia zou vooral de ‘boodschap van de beweging’ moeten zijn. De rest volgt vanzelf wel….
Peter Luit
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!