Dat horen we vaker, meneertje

26 april 2006, 16:41

Nu ik een eigen bureau ben begonnen, moet ik mijn oude Nokia 6310i inleveren bij mijn vorige werkgever.

Dus op zoek naar een nieuw mobieltje zonder fratsen. Ik wil bellen. En ben niet geïnteresseerd in batterijtijd-verslindende camera’s en MP3 spelers. “Dat horen we vaker, meneer. Maar er is geen vraag meer naar.” zei de Vodafone winkeldame. Zonder dat ze zelf de humor van haar antwoord inzag.

Fascinerend dat Nokia onderhand schijnbaar “de grootste camera-producent van de wereld is”. Maar ik wil niet fotograferen met mijn mobiel. Ik wil bellen.

Toen ik maandag eenzelfde frustratie las in een column van Henk Spaan in het Parool, heb ik Nokia maar even gebeld over het ongevraagde levenseinde van de 6310. Het PR bureau heeft me na verschillende belletjes in de afgelopen 8 uur nog geen antwoord gegeven. Misschien dat ze me het antwoord alleen maar kunnen MMS-en?

Ik verwacht geen 20Lives voor mijn 6310, maar een toestel waarmee ik kan bellen is toch niet teveel gevraagd, mevrouwtje?

Ewald Verhoog (41) is oprichter van het Canicas. Canicas is Spaans voor knikkers en heeft als werkterrein: marketing strategie - marketing tactics - marketing operations en marketing intelligence. Wij helpen onze klanten bij het ontwikkelen en implementeren van de (interactieve) marketing & sales strategie. In Nederland loopt Canicas voorop op het gebied van Persuasion Architecture (Futurenow): basisprincipe is dat de 'gemiddelde' klant niet bestaat. Ieder type klant vraagt om een eigen aanpak, en het internet leent zich hier perfect voor. De meeste klanten maken kennis met Canicas via Canicas Conversie Management ©. CCM helpt klanten om met een beproefde methode, snel de conversie van landingspages en actiewebsites fors te verhogen. Canicas zet een team in van ervaren specialisten op het gebied van webcopy, usability, design, verkooppsychologie en webanalytics om stapsgewijs alle copy- en lay-out aspecten die voor conversie van belang zijn optimaliseren.

Categorie
Tags

30 Reacties

    Arnout Veenman

    De markt voor het bewuste type toestel zal zodanig klein geworden zijn, dat de productiekosten van het toestel bij de kleine hoeveelheid dat nog zal worden afgenomen, per toestel waarschijnlijk hoger zal zijn dan een zelfde soort toestel dat wel alle toeters en bellen heeft. Wat is er trouwens mis met een paar extra features die je er in principe ‘gratis bij krijgt’, want zover ik weet is er geen enkele telefoon waarop de mogelijkheid om er mee te bellen ontbreekt?


    26 april 2006 om 17:14
    Jaap

    Daarbij komt het doodsimpele feit dat de accu’s sneller zijn verbeterd dan de camera’s. Er zijn zat telefoons waar je vier tot zeven dagen mee vooruit kunt – zeker als je geen foto’s schiet of filmpjes maakt. Daar is de accu namelijk wel op berekend, maar als je alleen belt en geen spelletjes speelt of foto’s schiet ben je met de laatste generatie mobiele telefoons even goed of beter uit dan met de telefoons van een paar jaar terug. Dat is ook wat de verkoper je had moeten vertellen, zo moeilijk is het niet een paar enorme ‘koopsignalen’ in je verhaal te ontdekken om je vervolgens een basismodel gsm anno 2006 mee te geven.


    26 april 2006 om 17:21
    Jaap

    -> eerste zin: “sneller zijn verbeterd dan de gsm’s” bedoelde ik.


    26 april 2006 om 17:21
    Kasper Katje

    Wat is er trouwens mis met een paar extra features die je er in principe ‘gratis bij krijgt’

    Dat is heel simpel Arnout: het gaat er niet om of het gratis is maar dat je het er niet bij wilt hebben. Wanneer jij een gewoon bruinbrood vraagt bij de bakker neem je ook geen genoegen met allerlei ongemalen zaden en tarwekorrels, maanzaad etc. er bovenop ook al is het gratis.

    Een GSM is een telefoon en geen fototoestel, memorecorder, routeplanner etc.


    26 april 2006 om 17:31
    Michel

    Welke gsm-producent had nu wel die markt aangeboord? Weet het even niet meer, maar die barchten de mobiel waarmee je kan bellen en sms’en, meer niet… De doelgroep was echter wel 65+


    26 april 2006 om 17:39
    Kasper Katje

    Vormgeving speelt toch ook een rol Marco dus het kindermobieltje valt bij mij iig af en ik ben bang dat mijn moeder hem niet eens weet te programmeren voor me 😉

    De doelgroep vanuit de producent was wellicht 65+ Michel maar ik vermoed dat er een behoorlijk grote groep ongewild met al die toeters en bellers opgescheept zitten en graag voor meer basic zouden kiezen.


    26 april 2006 om 17:48
    Eric

    Goed geschreven tekstje, mijn complimenten.


    26 april 2006 om 17:56
    Michel

    @ Katje: ik hoef al die toeters en bellen ook niet hoor en vindt het ook geen ouwemannenpraat om een uitgeklede mobiel te willen. Ik weet alleen dat er zo’n mobiel gemaakt is en dat die speciaal voor 65+ was.

    Intussen maakt het natuurlijk niet zoveel uit: ik heb nu een gsm met alles er op en eraan en gebruik hem alleen om te bellen en sms’en. Je hoeft niet alles te gebruiken natuurlijk..


    26 april 2006 om 18:10
    media

    Sipke, kan het zijn dat je site niet bereikbaar is? Ik krijg al een tijdje je RSS-feeds niet meer binnen en kom ook niet op je site!?


    26 april 2006 om 18:21
    Hans Maarten

    Maar wat is het probleem? Dan koop je een telefoon met camera en gebruik je de camera niet. Problem solved.


    26 april 2006 om 18:30
    Kasper Katje

    Probleem helemaal niet verholpen want ik wil gewoon geen cameralens of 2 en 100 menukeuzes in mijn GSM.


    26 april 2006 om 18:42
    Hans Maarten

    Wat Simon zegt. Maargoed, als je echt heel erg verzuurd bent kun je de problemen natuurlijk gewoon maken.


    27 april 2006 om 03:04
    Marco

    Wat volgens mij nog de meeste batterij-power vreet zijn die kleurenschermen. Als je geen video’s of foto’s bekijkt op je telefoon en er geen spelletjes op speelt is dat volstrekt overbodig ook nog. Je moet tegenwoordig serieus hard zoeken naar een telefoon zonder kleurenscherm.

    Ik hoor ook heel vaak mensen die graag gewoon weer een 6310 zouden hebben. Erg vreemd dat Nokia niet aan die vraag wenst te voldoen. De 61xx – 63xx reeks zijn / waren gewoon de ultieme zakelijke telefoons met hun extreem lange standby en gesprekstijd. Kortom, ik vind het niet verzuurd als je graag (weer) zo’n toestel wilt maar gewoon een zinnige wens.

    Ik ben zelf jarenlang een enorme ‘mobieltjes freak’ geweest maar ben daar alweer vanaf. Al die ‘frut’ blijft toch behelpen met een telefoonkeyboard en zo’n postzegel display. De ideale telefoon voor mij zou dus een denkbeeldige 6410i zijn met een zwartwit scherm maar wel UMTS en bluetooth zodat je ermee kunt bellen, smsen …. en internetten met je laptop. De rest van die 10.000 toeters en bellen mogen ze van mij in hun achterwerk schuiven.


    27 april 2006 om 03:45
    Doron

    zeur niet zo: koop een prepaid en pleur daar een sim onlykaart in 😉


    27 april 2006 om 05:35
    Jorden Lentze

    De 6310 werd heel veel gebruikt onder de (wat oudere) zakelijke gebruikers. Ik heb er 4 gekocht voor mijn vorige werkgever toen bekend werd dat hij uit productie gehaald zou worden. Hij is mij er nog steeds dankbaar voor.

    Het gaat er in mijn ogen niet zozeer voor wat een toestel kan maar dat je weet wat en hoe het kan. Als je eenmaal gewend bent aan een UserInterface dan is het niet voor iedereen zo gemakkelijk om over te schakelen. En dan moet je ook nog alle telefoonnummers overzetten. Veel auto’s kwamen in die tijd ook nog eens standaard met een 6310 carkit en dan mag je deze ook gelijk ombouwen (of een adapter).

    Uit mijn ervaringen blijkt ook dat de gemiddelde 6310 gebruiker veel langer met zijn toestel doet (het was ook een goed toestel). Nokia heeft waarschijnlijk gedacht dat door het stoppen met de productie van de 6310 mensen vaker een nieuwe toestel zouden nemen en misschien eerder gebruik zouden gaan maken van nieuwe toepassingen. Nieuw toestel, nieuwe carkit. Business dacht Nokia.

    Maar goed, veel zakelijke gebruikers van de 6310, in mijn omgeving, zijn uiteindelijk overgestapt op een ander merk. Want als je toch gaat overstappen en moet wennen aan een nieuwe UI dan kan het net zo goed een Sony of een Samsung zijn……..


    27 april 2006 om 06:59
    Bas

    Wel eens gehoord van Ebay of Marktplaats? Daar zijn er zat te vinden.


    27 april 2006 om 08:30
    Jorden Lentze

    Het lijkt me niet dat veel zakelijke (en ook normale) gebruikers een afgeleefde 6310 kopen. Het gaat erom dat een succesvolle zakelijke telefoon verdwijnt zonder een goed alternatief van Nokia (die zijn er nu wel maar bij het stoppen van de productie niet).


    27 april 2006 om 08:36
    Piet

    Ook een directeur wil zo nu en dan ongezien pikante foto’s van zijn secretaresse kunnen maken hoor


    27 april 2006 om 13:18
    Albert

    Mobiele telefoons voor senioren zie eerdere reactie 18:09


    27 april 2006 om 14:11
    Floris

    Heb laatst voor 60 euro op Ebay een Nokia 8850 op de kop getikt. Zwarte versie en met een batterijtijd van bijna een week als je weinig belt en 2 dagen met veel bellen. Mooi toestel en niet duur. Grijs scherm en geen functies behalve bellen en smsen 😉


    27 april 2006 om 16:05
    Jop

    Ik heb precies hetzelfde probleem, ik wil ook geen troep in m’n telefoon, ik wil bellen en smsen. En omdat ik alleen dat wil, wil ik een zo klein/goedkoop mogelijke telefoon. Helaas blijkt deze markt voor de telefoon fabrikanten niet interessant genoeg.

    Gratis een camara in je telefoon krijgen is natuurlijk ook nonsense, via je abonnement betaal je sowieso je hele telefoon terug, incl. je camera. Daar komt bij dat die camera weer zinloze ruimte inneemt.

    De samsung P300 is wat dat betreft een hele interessante telefoon, extreem klein/plat, prima batterijduur. Maar helaas, ze moesten er ook een camera, 80MB en mp3 speler in stoppen, waardoor hij compleet onbetaalbaar is…


    30 april 2006 om 13:47
    everhoog

    Mijn zoektocht naar een nieuw mobieltje zonder fratsen is vandaag beeindigd.

    Ik heb voor de Nokia E60 gekozen. Nota bene ook nog bij Vodafoon.

    Er zit geen ‘batterijtijd-verslindende camera’ op.

    (Wel een MP3 speler en een kleurenscherm; maar daar staan wat handige connectivity features tegenover…).


    10 juni 2006 om 18:04
    Dion

    Omarm de toekomst, maar met mate! 🙂

    Inderdaad, de Samsung P300 is een erg gaaf telefoontje. Heb ‘m besteld, krijg ‘m deze week binnen. Ik ga van ultra smartphone naar ultra dunne foon.

    De halfzachte features op telefoons zijn nog niet eens zo storend, zo wel het gewicht en de tergend trage besturingssystemen van die ‘alleskunners’! Er is altijd sprake van een compromis: De telefoon moet alles kunnen, maar van kwaliteit is geen sprake, anders is ’t ding niet meer te betalen. Heel jammer. Het zal nog wel even duren voordat er een betaalbaar apparaat op de markt komt dat zowel kwalitatief, als in afmetingen, als in functionaliteiten aansluit bij de wensen en verwachtingen van de early adaptors. Om over de early majority en followers maar te zwijgen…

    Toch zijn we goed onderweg. Wat opvalt is dat veel producenten zich gaan richten op specifieke marktniches en doelgroepen: de zakelijke telefoon, de modieuze telefoon, de multifunctional (smartphone en pda), de multimediatelefoon en de gendertelefoon! Samsung introduceert een designlijn waarin verschillende toestellen een specifiek mannelijke ofwel vrouwelijke vormentaal hebben. LG lift lekker mee op dit suc6 met zijn ‘Chocolat’…

    De clamshells en slidephones maken dit jaar plaats voor simpelere, stevigere en platte modellen. Is dit een hype, of is er sprake van een trend? Het blijft een aparte wereld. Vijf jaar geleden waren we al blij met een telefooncel of een mobiele telefoon van 40 cm groot…


    20 juni 2006 om 17:37
    Johny

    Nokia heeft wel envoudige toestellen, zelfs met monochroom scherm.

    Het gaat dan om modellen 1110 (monochroom) en 1113 (kleur) etc.

    ik heb de 1110 monochroom, dat ding doet makelijk anderhalve week op een akku.

    Het enige lullige is dat ze een nieuwe aansluiting hebben, maakt voor laders niets uit maar wel voor je carkit, headset etc.


    29 oktober 2006 om 21:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!