De 10 meest engaging Nederlandse Facebook-berichten

Wat kunnen we leren van de toppers qua engagement?

De 10 meest engaging Nederlandse Facebook-berichten

Engagement op Facebook en social media: we raken er met z’n allen niet over uitgepraat. Hierbij is het soms verfrissend om naar harde cijfers te kijken. Welke Nederlandse berichten scoren nou de meeste interactie op Facebook en welke patronen zijn daarin te herkennen? Met behulp van Pagemonitor.nl, dat vrijwel alle Nederlandse Facebook-pagina’s analyseert, presenteren we hier de 10 Nederlandse Facebook-berichten die in de afgelopen maand (periode: 12 maart t/m 11 april 2013) de meeste interactie genereerden. En in die lijst staan enkele verrassende namen.

1. Brandinvites.nl

Etalagepoppen met ‘normale’ lichaamsvormen worden massaal gewaardeerd getuige het bericht van Brandinvites.nl. En dat is opmerkelijk te noemen, want de pagina van Brandinvites.nl (een exclusieve online fashion-outlet voor vrouwen) heeft ‘maar’ 3.800 fans en deze update genereerde met dit bericht bijna 150.000 (!) likes, ruim 13.000 reacties en is bijna 10.000 keer gedeeld.

2. Extreem Grappig

De nummer 2 in de lijst is van Extreem Grappig, een pagina met 63.000 fans. Zij delen dagelijks grappige en soms flauwe foto’s, video’s en moppen. Deze update maakt gebruik van de onwetendheid van veel Facebook-gebruikers, want het intypen van een tekst (‘Red’) verandert niks aan een foto, maar levert wel enorm veel reacties op (ruim 60.000).

3. dumpert.nl

Dumpert.nl deelt dagelijks meerdere opmerkelijke foto’s en video’s. Deze video van dansende meiden scoorde qua interactie het beste en werd ruim 16.000 keer gedeeld.

4. FB Draait Door

Ook de pagina 'FB Draait door' deelt dagelijks een selectie van opmerkelijke foto’s en video’s. Deze Ultimate Golf Fail Compilation werd meer dan 30.000 keer gedeeld.

5. vkmag

Met al dat negatieve (doping)nieuws is er gelukkig ook iets positiefs te melden over wielrennen. Dat vonden vkmag en haar fans ook, getuige de 25.000 likes en bijna 4.000 shares die dit bericht opleverde.

6. De Telegraaf

Nederlands grootste krant De Telegraaf selecteert voor haar Facebook-fans meerdere keren het meest opmerkelijke of brekende nieuws en vraagt actief om feedback op het nieuws. Deze ontroerende foto van een begrafenis werd massaal geliket en verdiende daarom een plek in de top 10.

7. MarketingMonday

Met de opening van het Rijksmuseum maakte hoofdsponsor ING een zeer fraai filmpje over de terugkeer van de helden. Waar ING zelf de YouTube-link deelde op haar Facebook-pagina, uploadde MarketingMonday de video direct op Facebook. Resultaat: 16.000 shares voor de video van MarketingMonday versus 2.000 voor het origineel van de ING. Een video uploaden op Facebook werkt dus beter om interactie op Facebook te creëren (wat bevestigd wordt door een onderzoek van Socialbakers).

8. VROUW

VROUW (onderdeel van De Telegraaf) deelt regelmatig inspirerende ontroerende teksten en quotes. Dat is het type content dat massaal gewaardeerd wordt door de VROUW-fans, getuige deze update.

9. VROUW

Ook deze tekst plus begeleidende foto van VROUW scoorde goed genoeg voor een top 10-notering.

10. vkmag

Vkmag scoort met deze video over een levend standbeeld een tweede notering in de top 10. Ook dit bericht betreft een video die door de pagina is geüpload op Facebook in plaats van een gedeelde YouTube-link.

Learnings

Wat kun je van deze toppers leren qua interactie op Facebook? Als we alle top-updates analyseren zien we enkele patronen: 

  • Alle updates in de lijst zijn foto’s & video’s. Deze updates scoren vrijwel altijd hoger qua interactie dan tekst en links. Een resultaat dat al vaker geconcludeerd is op basis van meerdere onderzoeken.
  • Humor, actualiteit, ontroerend en opmerkelijk nieuws zijn de thema’s die het beste scoren. Thema’s die ook perfect aansluiten bij de redenen waarom mensen Facebook gebruiken. Bedenk dus hoe jij zelf deze thema’s kan verwerken in je eigen contentkalender op een relevante manier.
  • Contentcuratie werkt: de topcontent is lang niet altijd geproduceerd door de pagina’s zelf. De meeste top-updates zijn afkomstig van andere bronnen en worden gedeeld door deze pagina’s. Een bewijs dat contentcuratie werkt. Praat dus niet alleen over jezelf als merk, maar bedenk wat aansluit bij zowel je merk als de belevingswereld van je fans en deel dat. 
  • Een groot aantal fans helpt, maar is niet noodzakelijk. De updates van Brandinvites en MarketingMonday (beide pagina’s hebben ‘slechts’ enkele duizenden fans) bewijzen dat ook kleinere pagina’s extreem hoog kunnen scoren qua interactie d.m.v. het virale bereik dat gecreëerd wordt door het aantal shares. 
  • Trucjes werken (helaas) nog. Lang niet alle Facebook-gebruikers weten dat het intypen van een tekst zoals bijvoorbeeld ‘Red’ (update 2) niks doet. Als je voor kortstondig succes wilt gaan en irritatie wilt oproepen (zie de comments op de betreffende update) zou je dit ook kunnen proberen. Indien langdurig succes je doel is, raad ik je aan om dit soort updates achterwege te laten.
  • Video’s die op Facebook zijn geüpload genereren meer interactie dan gedeelde YouTube-links. Iets om te onthouden als je een video wilt delen op Facebook.
  • Succes is aan te leren. TMG (eigenaar van Facebook-‘concurrent’ Hyves, remember) is het meest succesvol met het genereren van interactie op Facebook met 4 noteringen in de lijst van 3 verschillende titels (De Telegraaf, VROUW en Dumpert.nl). Ook vkmag scoort consistent hoog qua interactie en staat tweemaal in de lijst. Dat is geen toeval maar een bewijs dat een succesvolle contentformule aan te leren is.

Benieuwd naar de internationaal best presterende updates? Die vind je hier.  De 100 meest interactieve Nederlandse pagina’s zijn te vinden op de Facebook-pagina van Marketingfacts en deze cijfers worden ook geleverd door Pagemonitor.nl

Facebook-marketing leren van de experts?

Wil je meer weten over Facebook succesvol zakelijk inzetten en leren van de experts? Op dinsdag  11 juni vindt in de Jaarbeurs Utrecht de eerste editie van het Congres Facebook Maketing plaats en wordt er in meerdere sessies stil gestaan bij succesvolle content voor Facebook. Tot 1 mei kan je nog profiteren van de vroegboekkorting en op de Facebook-pagina van Marketingfacts maak je kans op 2 kaarten t.w.v. 690 euro (meedoen kan tot en met dinsdag 23 mei 2013).


Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Hierbij een bericht dat op 10 augustus 2012 in een weekend tijd 1.800.000 mensen heeft bereikt.

    -145.000 likes
    -6.000 replays
    -7.000 shares

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=304708369627486&set=a.301480913283565.64859.198768716888119

    geplaatst op
  • @Joeri: leuke, sympathieke aanvulling. Althans, dat *zou* het zijn als je gewoon netjes had vermeld dat het om zelfpromotie gaat en dat jullie namens Het geboorterijk de sociale media-kanalen hebben opgezet...

    geplaatst op
  • Puur ter aanvulling inderdaad Bram!

    geplaatst op
  • @Joeri: tja, hoop dat je begrijpt dat we liever iets inhoudelijkere en/of transparantere aanvullingen zien.

    geplaatst op
  • Voornamelijk het bereik wilde ik als inhoudelijke toevoeging meegeven aan mijn reactie.

    geplaatst op
  • Toch leuk om te zien dat een van mijn Facebook pagina's op de 2de plaats is geëindigd. Maar wou toch nog even reageren op het volgende "Trucjes werken (helaas) nog" Als het om een niet Humor account gaat is dit misschien een wat minder goed idee. Maar bij een Humor account is dit naar mijn mening geen enkel probleem.

    geplaatst op
  • wat een nutteloze onzin berichten; echt iets van deze tijd; gaat in wezen nergens over!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.