De 12 beste SEO-tools die je zou moeten gebruiken

SEO-tools uitgelegd: welke tool gebruik je voor welk onderdeel?

De 12 beste SEO-tools die je zou moeten gebruiken

SEO wordt een stuk makkelijker en efficiënter met de juiste tools. Het algoritme van Google werkt in bepaalde opzichten vele malen sneller dan het menselijk brein. Om de zoekmachine beter te begrijpen, en een hoop tijd te besparen, bieden de juiste tools je de helpende hand om beter te scoren.

Overal worden tools aangeraden, maar het complete SEO-proces is nog nooit uiteengezet aan de hand van tools. En laat dit nou juist zijn wat ik hieronder heb getracht te doen. Per onderdeel heb ik mijn top 3 gehanteerde tools neergezet: wat kan je ermee en wat levert het op?

Extra uitleg

Alle tools vroegen om specifieke informatie. Om dichtbij het onderwerp te blijven, heb ik dan ook ‘SEO tools’ als zoekwoord aangehouden of heb ik de website ‘seotools.com’ als voorbeeldwebsite gebruikt.

Zoekwoordonderzoek

Gehanteerde tools:

#1 Google Keyword Planner

De Google Keyword Planner is verreweg de bekendste SEO-tool als het gaat om het doen van een zoekwoordonderzoek of het in kaart brengen van diverse keywordstatistieken. Het is ook een van de meest betrouwbare tools. Het komt met goede keyword suggestions en geeft je een indicatie van de cost per click, waardoor je een goede inschatting kunt maken van de concurrentie die heerst op dat zoekwoord.

Toch is de Google Keyword Tool niet meer wat het geweest is. Dit komt vooral door het feit dat wanneer men niet een x-bedrag in Google AdWords investeert, de tool ook geen precieze zoekvolumes aangeeft. Zo krijg je bijvoorbeeld te zien dat op het zoekwoord ‘SEO tools’ in Nederland tussen de 100 en 1000 keer per maand wordt gezocht. Dat is nogal een verschil! Het is dan ook aan te raden de Google Keyword Tool te gebruiken in combinatie met andere tools. 

#2 Keywordtool.io

Ook Keywordtool.io geeft goede suggesties voor nieuwe zoekwoorden. De tool geeft precieze zoekvolumes en specificeert deze zoekvolumes per maand. Niet alleen geeft Keywordtool.io goede suggesties die het letterlijke zoekwoord bevatten, ook biedt het extra opties.

Allereerst is het mogelijk om related keywords op te vragen. Wanneer je ‘seo tools’ intoetst, krijg je bijvoorbeeld suggesties als ‘zoekmachine optimalisatie’ of ‘online marketing bureau’. Tevens is de optie Questions beschikbaar. Deze brengt de diverse vragen omtrent het zoekwoord in kaart, zodat je direct kunt achterhalen welke vragen er bij jouw doelgroep leven.

*Let op: in bovenstaande printscreen staan wereldwijde zoekopdrachten weergegeven, waardoor het zoekvolume vele malen hoger ligt dan bij de Google Keyword Planner.

#3 Ahrefs

Als ik maar één tool zou mogen hanteren voor al mijn SEO-activiteiten, zou ik zonder twijfel Ahrefs kiezen. Dit is by far de meest allround tool (naar mijn mening natuurlijk).

Bovenstaande printscreen laat het keyword gedeelte van Ahrefs zien. De tool geeft je zeer uitgebreide zoekwoordstatistieken van een website. Niet alleen handig om zoekwoorden te vinden, maar ook handig om te kijken op welke zoekwoorden jouw concurrenten scoren!

Ahrefs is te filteren op land en biedt daarbij diverse statistieken. Denk hierbij aan het zoekvolume, de keyword difficulty (hoe lastig is het om op dit zoekwoord te scoren), de cost per click, het gemiddelde aangetrokken traffic en de huidige positie van deze website.

On-page

Gehanteerde tools:

#4 SEO Yoast

De on-page optimalisatie vraagt vaak om een stukje creativiteit en experimenteren. Hierdoor maak ik bij dit onderdeel persoonlijk minder gebruik van tools. Toch is een tool als SEO Yoast een zeer handig controlepunt.

SEO Yoast is misschien wel de bekendste WordPress plug-in. Je gaat de strijd er niet mee winnen, maar wanneer je het als controlepunt hanteert, is het zeer handig. Zo kun je de keyword density checken, de meta description en de SEO-titel  invullen en geeft het je vele andere opties.

Let wel op: SEO Yoast is slechts een richtlijn, soms kan een pagina met een rood lichtje nog beter scoren dan een pagina met een groen vinkje!

#5 Siteliner.com

Siteliner laat je diverse statistieken in kaart brengen, maar het is vooral handig om de dubbele content op een website te checken. De meningen verschillen nogal eens over dubbele content en SEO. Waar de ene persoon denkt dat dit je direct op een penalty van Google komt te staan en zeer negatief is voor de organische positie in Google, is de ander (waaronder ikzelf) van mening dat dit veel genuanceerder ligt. Maar goed, dat is een discussie voor later.

Siteliner laat het percentage dubbele content zien, maar gaat ook nog verder dan dat. Zo kun je achterhalen welke dubbele content op welke pagina is te zien en welke verschillende woordencombinaties (te) vaak te zien zijn: ideaal om eventuele kwetsbaarheden te achterhalen. 

#6. Powersuite SEO Auditor

Powersuite SEO Auditor is een soort anabole versie van SEO Yoast. Deze tool is vele malen geavanceerder en laat elk denkbare statistiek zien. Het is in mijn optiek dan ook de ideale tool om content mee te controleren. Eigenlijk te mooi om waar te zijn dus.

Alhoewel Powersuite SEO Auditor een geweldige SEO-tool is, is het wel een fors stuk software. Deze software kan een aanslag op jouw pc of laptop zijn. Om deze reden gebruiken wij dan ook een aparte desktop die wij op afstand bedienen, waar alleen de Powersuite-software op staat.

Off-page

Gehanteerde tools:

#7. Majestic

Majestic is de go to tool wanneer het aankomt op linkbuilding. De opties zijn zeer divers en zeer specifiek. Het geeft je onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is de linkwaarde van een pagina?
  • Wat is de linkwaarde van het gehele domein?
  • Wie linkt er naar deze website toe?
  • Wat is de linkwaarde van degene die naar deze website linken?
  • Onder welke anchorteksten wordt naar deze website gelinkt?

Buiten antwoorden op bovengenoemde vragen, geeft Majestic nog een extraatje. Zo geeft het je ook de zogeheten Topical Trust Flow. Dit geeft je ook een beeld over wat voor soort linkwaarde een pagina vertegenwoordigt. Deze topics zijn uiteraard niet 100 procent accuraat, maar brengen je een heel eind in de goede richting.

Eigenlijk heeft Majestic alles wat nodig is om een goede linkbuildingstrategie op te zetten, ware het niet dat Majestic geen 100 procent overeenkomst heeft met het algoritme van Google. Hierom is het altijd aan te raden om ook andere tools te hanteren wanneer je de autoriteit van een website of webpagina in kaart wilt brengen.

#8 MozBar

Alhoewel ik misschien iets minder fan ben van Moz dan de gemiddelde persoon, blijft het een zeer handige tool om te hanteren. Zo kun je gebruikmaken van de MozBar, die direct diverse statistieken laat zien van alle zoekresultaten in Google. Dit is ideaal als je jouw concurrenten wilt vergelijken.

De Mozbar laat onder andere de PA en DA zien (0-100). PA staat voor Page Authority en zegt iets over de autoriteit van deze specifieke pagina. De DA, Domain Authority, geeft de autoriteit van het gehele domein weer. Tevens krijg je informatie over het aantal links en het aantal RDs (referring domains).

Al met al is de MozBar een zeer handige tool voor erbij, maar ik zou het zeker niet als enige tool hanteren.

#9 Ahrefs

Daar is Ahrefs weer. Ahrefs beschikt namelijk ook over een linkbuildingtool. Deze SEO-tool beschikt over vergelijkbare meetwaardes als Majestic en de Mozbar. Zo zie je onder andere het aantal links, aantal domeinen, de URL-rating en de Domain-rating.

Buiten bovengenoemde statistieken laat Ahrefs ook nog andere statistieken en overzichten zien. Zo kun je onder andere nieuwe backlinks en verloren backlinks zien, zie je in een duidelijk overzicht wat de autoriteit is van de websites die naar het domein linken en krijg je inzicht in het aantal Dofollow links vs. het aantal Nofollow links.

Majestic, MozBar en Ahrefs hebben allemaal zo hun voor en nadelen. Het is dan ook aan te raden om alle drie de tools te hanteren en hier een gemiddelde uit te trekken.

Techniek

Gehanteerde tools:

#10 GTMetrix

Niet iedereen is thuis in de techniek van een website. Toch is ook de techniek van groot belang bij de optimalisatie voor Google. Vooral de snelheid van een website is van groot belang. Alhoewel Google PageSpeed Insights veel zegt over de manier waarop Google naar een website kijkt, is GTMetrix vele malen uitgebreider.

Je krijgt namelijk niet alleen te zien hoe jouw website scoort en hoe je dit kunt verbeteren, je krijgt ook specifiek per onderdeel te zien hoe goed jouw website scoort, uitgedrukt in een percentage. Daarbij geeft de tool ook aan welk onderdeel je in welke soort code terug kunt vinden.  

#11 Brokenlinkcheck

Brokenlinkcheck was lastig te plaatsen in dit overzicht. Het had namelijk net zo goed in de categorie on-page gezet kunnen worden. Ongeacht in welke categorie het beter past, zijn gebroken links op jouw website onnodig. Omdat je niet constant elke pagina wilt afstruinen en elke link aan wilt klikken, is het handig deze SEO-tool hiervoor te hanteren.

Het geeft aan op welke pagina de gebroken link te vinden is en geeft bovendien aan waar in de code je die gebroken link kan vinden. Het is aan te raden om brokenlinkcheck zeker één keer per maand jouw website te laten scannen.

#12 Website.grader

Website.grader is een goede, algemene tool wanneer het aankomt op de techniek achter een website. Het geeft je een overzicht van de websitesnelheid, het laat zien hoe de website op mobiele apparaten scoort, het analyseert enkele technische elementen (titel, meta description, headings en sitemap) en het checkt de beveiliging van jouw website. Onderin krijg je bovendien een kort adviesrapport van de stappen die je kunt nemen om de techniek van jouw website te verbeteren.

Al met al is de tool een goed algemeen controlepunt van waaruit je zelf maatregelen kunt treffen om de techniek van jouw website te verbeteren.

Conclusie

Binnen de optimalisatie voor Google bestaat er geen absolute waarheid. Tenminste, geen waarheid waar wij toegang toe hebben. SEO is een vakgebied dat vaak aankomt op analyse en gevoel. Tools zijn niet meer dan richtlijnen en alhoewel de ene tool nog behulpzamer lijkt dan de ander, zijn ze slechts een uitgangspunt en staan zij geen van allen in directe verbinding met het algoritme van Google.

Gebruik jouw SEO-tools daarom alleen als richtlijn en blijf ook zelf conclusies trekken. Heb jij nog handige tools waar jij regelmatig gebruik van maakt? Laat ze hieronder weten!

Credits afbeelding: Pixabay, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
23


Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • Interessante tools! Kwam alleen nog een verkeerde link tegen, de link van Majestic gaat namelijk naar Moz.com.

    geplaatst op
  • Ik mis in dit geheel de CognitiveSEO tool: https://cognitiveseo.com/

    Een ideale tool om inzicht te krijgen in je eigen linkbuildingprofiel en de strategie van de concurrenten, maar ook om je eigen page-rankings te controleren.

    geplaatst op
  • @Jeroen: scherp, heb de link aangepast. Dank voor het melden!

    geplaatst op
  • Interessant Pim, duidelijk!

    geplaatst op
  • Interessant Pim, duidelijk!

    geplaatst op
  • Hoi Tjerk,

    Als ik eerlijk ben was ik nog niet bekend met CognitiveSEO. Maar het ziet er zeker interessant uit. Ik ga de 14-day trial denk ik maar eens uitproberen!

    geplaatst op
  • Hi!

    Goed stuk. Met http://www.wijzijnsnugger.nl gebruiken wij de (vrij nieuwe) tool van Mangools: https://mangools.com/.

    Met name voor zoekwoordonderzoek en concurrentie-analyse.

    Thanks :).

    geplaatst op
  • Ik had toch minimaal verwacht dat je Screaming Frog zou benoemen in deze lijst. Gemiste kans ;-)

    geplaatst op
  • Goeie suggesties guys, keep them coming!

    geplaatst op
  • Je bedoelt "Goeie suggestie genderneutraal, keep them coming!"

    geplaatst op
  • Top artikel, erg handig!
    En LOL @Frank M

    geplaatst op
  • Hoi, dank voor de tips. Zelf maak ik veel gebruik van Semrush.com (concurrentie en zoekwoordenonderzoek), kwfinder.com (zoekwoordentool van Mangools) en Varvy.com (techniek). Mvg Hans

    geplaatst op
  • Semrush en Majestic gebruiken wij het meest en natuurlijk de tool van eigen bodem Contentking.

    geplaatst op
  • Mis toch wel de onmisbare SEO streaming frog.

    geplaatst op
  • Ahrefs is ook volledig in het Nederlands te gebruiken, weet ik uit betrouwbare bron ;-)

    Vrijwel iedere tool heeft zo zijn voor- en nadelen. De Zoekwoordplanner heeft inmiddels wel meer nadelen overigens, daar heb ik net dit artikel over gepubliceerd: https://letterzaken.nl/waarom-zoektermenonderzoek-met-de-zoekwoordplanner-dood-is/

    geplaatst op
  • Ik mis toch ook wel een aantal tools van Google zelf: Search Console en PageSpeed Tools. In combinatie met GKP, SEO Screaming Frog en de MozBar kom je daar al een heel eind mee.

    Daarnaast vraag ik me regelmatig af waarom het bij SEO zo vaak op 'tools' uitkomt. Voor mij ligt de echte kracht in het denken vanuit je doelgroep. Daarna volgt het analyseren / specificeren op basis van de data uit tools.

    geplaatst op
  • Zitten inderdaad goede tools zitten Pim! Paar Google Tools ontbreken inderdaad nog wel.

    geplaatst op
  • Beste
    Goed artikel, mis een paar essentiële voor de hardcore SEOers onder ons.

    -Sistrix
    -Linkresearchtool
    -TF IDF tool (onpage,org)
    -Screamingfrog

    Succes!

    Miquel Verhoeven

    geplaatst op
  • Grotendeels herkenbare en logische keuzes. Ik zou zelf AWR Cloud nog willen toevoegen om posities te meten.

    geplaatst op
  • Wellicht nog mooie toevoegingen zijn pingdom en webtexttool.
    Vooral die laatste is een geinige tool voor weinig geld die je helpt met zoekwoorden en content structureren. Best tof. Verder mooi artikel, thanks!

    geplaatst op
  • Goed verhaal Bart met een aantal mooie tools, maar ik mis zeker Screaming Frog die wat mij betreft echt op de lijst hoort. Daarnaast kan ik Searchmetrics aanraden en zijn wij momenteel aan het testen met webtexttool en de eerste resultaten stemmen ons zeker positief.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.