De 7 grootste Facebook marketing fouten
Wat je als bedrijf niet moet doen op Facebook
Facebook is een fantastische manier om te communiceren met je (potentiële) klanten en de band met je fans te versterken. Dat doen bedrijven dan ook en masse. Facebookpagina’s schieten als paddenstoelen uit de grond en veel bedrijven beginnen enthousiast met het vergaren van fans en het plaatsen van updates. Hierbij worden nog wel eens fouten bij gemaakt, die gemakkelijk te voorkomen zijn. Hierbij een opsomming van 7 grote Facebook marketing fouten.
#1 Facebook enkel inzetten om nieuwe klanten te krijgen
Veel bedrijven richten zich met Facebook enkel op het werven van nieuwe klanten en vergeten daarbij hun huidige klanten. Terwijl uit onderzoek van DDB blijkt dat 84% van de Facebook fans huidige of voormalige klanten van het bedrijf zijn. Richt je contentstrategie op deze groep en ga niet alleen maar vreemden proberen te overtuigen dat ze jou moeten liken. Facebook is veel beter geschikt voor retentie dan voor acquisitie.
Foto: Convince and Convert
#2 Het belang van een pagina overschatten
Het beginpunt van iedere organisatie die actief is op Facebook is een pagina (en niet een profiel, dat is voor personen). Vanuit de pagina kan je updates plaatsen en communiceren met je fans. Echter, het belang van een pagina wordt door veel bedrijven overschat. Veel tijd en aandacht gaat uit naar het pimpen van de pagina met dure apps, maar daarmee ga je voorbij aan het gebruik van Facebook. Vrijwel geen fan bezoekt de pagina nog na het fan worden en communiceert enkel nog met de organisatie via het nieuwsoverzicht. 85% van de interactie tussen pagina en fan vindt daar plaats. Fans bezoeken alleen je pagina als je ze uitnodigt en dat gebeurt via updates of advertenties. Stop dus ook minimaal 85% van jouw tijd en aandacht in het creëren van uitnodigingen. Bestudeer daarvoor de werking van EdgeRank, het algoritme dat bepaalt welke updates worden vertoond in het nieuwsoverzicht. En overweeg je geld niet in de ontwikkeling van apps te stoppen, maar in promotie van je updates door middel van sponsored stories of promoted posts. Een pagina is een beginpunt en noodzakelijk, maar overschat het belang niet. Het draait om het nieuwsoverzicht. Dat is het epicentrum van Facebook.
#3 Enkel richten op het aantal likes
Ik blijf me er telkens over verbazen dat veel bedrijven hun gehele succes op Facebook meten aan de hand van het aantal likes. Ze willen het liefst de grootste zijn en in ieder geval meer likes hebben dan de concurrent. Dit terwijl een ‘like’ pas het begin is. Want hoeveel waarde heeft het als de fans vervolgens nooit interactie met jouw pagina heeft of reageert op updates? Wil je snel veel fans? Koop ze of geef gratis iPad’s weg. Werkt gegarandeerd. Maar verwacht niet dat het je meer oplevert dan een nietszeggend getal.
#4 Alleen maar over jezelf praten
Dit is een veel gemaakte fout. Niet alleen op Facebook, maar in vrijwel alle (online) communicatie. Het enige waar de meeste bedrijven over communiceren is hun eigen bedrijf. Zo publiceert 66% van de online retailers in de Verenigde Staten op Twitter en Facebook alleen maar updates over zichzelf en ik heb geen reden om aan te nemen dat dit percentage in ons land lager ligt. Zo publiceren veel Nederlandse corporate blogs, Twitter-accounts en Facebookpagina’s van bedrijven die ik volg alleen artikelen of updates als ze een pitch of award gewonnen hebben of als ze iets anders te melden hebben over zichzelf. Zo gaat het je nooit lukken om een community met loyale fans op te bouwen. Het delen van interessante content voor je doelgroep moet de basis zijn van je contentstrategie. In veel gevallen ben je niet zelf de producent van deze content. Als je loyale fans wilt krijgen moet je stoppen alleen over jezelf te praten.
#5 Teveel updates plaatsen
Helaas bestaand er geen magisch uniform antwoord op de vraag: Hoe vaak moet je een update plaatsen op Facebook? Die kan ik je dan ook niet geven en verschilt per organisatie. Plaats alleen iets wanneer je iets interessants aan je fans te melden hebt. De grootste reden om een pagina te ‘unliken’ of de updates te verbergen is een overdaad aan updates. Je moet echt een goede reden hebben om vaker dan 3 keer per dag een bericht te plaatsen. Wil je weten wat jouw beste frequentie is? Test het, of nog beter: vraag het je fans.
#6 De verkeerde type content plaatsen
Het type content dat het beste presteert op Facebook is niet het type content dat het meest wordt geplaatst door pagina’s. Foto’s en video’s genereren overall de meeste interactie, links en tekstupdates veel minder. Toch plaatsen de meeste pagina’s veel links (en dan ook nog naar hun eigen website) en tekst i.p.v. foto’s en video’s. Draai dat om en je zal zien dat je veel meer interactie genereert.
Foto: Pandemic Labs
#7 Facebook gelijk stellen aan andere online kanalen
Facebook is anders dan search, Twitter of andere online kanalen. Natuurlijk zijn er overeenkomsten, maar Facebook heeft zijn eigen mechanismen, zoals bijvoorbeeld EdgeRank. Ieder netwerk heeft zijn voor- en nadelen. Om succes te hebben op Facebook moet je je aanpak aanpassen aan deze mechanismen. Dat betekent onder andere dat het koppelen van Twitter aan Facebook een absolute afrader is en dat Facebook advertising anders werkt dan Google AdWords. Klinkt logisch, is het ook maar veel merken begaan toch de fout om tactieken die werken op andere kanalen 1-op-1 toe te passen op Facebook. Met weinig resultaat.
Facebook marketing vraagt enige voorbereiding
Bovenstaande fouten zijn te voorkomen door voor je begint met Facebook marketing goed na te denken over de informatiebehoeften en belevingswereld van je klanten, de toegevoegde waarde die je jouw fans kan bieden en de redenen waarom mensen Facebook gebruiken. Bezint eer gij begint. Uiteraard zijn dit niet de enige fouten die je kan maken. Wat vind jij een veelgemaakte fout die je moet voorkomen? Laat het achter in de reacties.
Afbeelding: West McGowan (cc)
De grootste fout: Niet updaten. Heb een schitterend plan opgesteld voor een buitenlandse touroperator en ook betrokkenen getraind. Als je dan ziet dat er na je inspanningen weinig tot niks meer mee gedaan wordt, is dat best pijnlijk. Het overzicht dat je dan wekelijks ontvangt, is nóg pijnlijker.
Ik vind de laatste alinea één van de belangrijkste! Goed inleven in de belevingswereld van je fan / (potentiële) klant zorgt ervoor dat je via Facebook waarde kunt toevoegen aan je merk of product. Niet voor niets ontwikkel ik altijd een (content)strategie voor een nieuwe klant en evalueren we die na een bepaalde periode.
Hoi Peter,
Heldere uiteenzetting, maar ik vind dat je de enorme mogelijkheden die Facebook apps bieden tekort doet door deze enkel te beschrijven als een manier om je Facebook pagina te pimpen.
Relevante en kwalitatief goede Facebook apps maken het juist mogelijk om fans meerwaarde te bieden en met hen een duurzame relatie aan te gaan. Ze maken het mogelijk om te segmenteren, content te personaliseren en daarmee interessanter of aantrekkelijker te maken voor je doelgroep.
mvg
Ik ga akkoord met je argument dat de grootste reden om een pagina te ‘unliken’ of de updates te verbergen is een overdaad aan updates. Al vind ik 3 updates per dag relatief weinig, wat doe je bijvoorbeeld als je uitgever bent van een autoblad en je creeert bijvoorbeeld 20 nieuwe artikels per dag; dan kan je Facebook toch makkelijk inzetten als traffic building: Korte introtekst + afbeelding + link naar eigen website?
@ Carl: die vraag kan ik niet beantwoorden maar alleen jouw fans. Zitten die 20 keer per dag te wachten op een foto plus link van dezelfde pagina? Ik denk het niet maar laat de cijfers en fans daarover oordelen. En traffic building moet nooit het doel zijn, dat is community building waar traffic building uit voort komt.
Er zijn mensen/brands die alleen maar bezig zijn met het LIken van bijna alles wat voorbij komt, dit in de hoop dat ze zichtbaar worden (als brand)en hun FB page bezoekt. Soort twittermethodiek, dit kan de nodige irritatie wekken.
Dag Peter, mooi artikel.
Denk dat ik al meer dan 7 fouten heb gemaakt..eentje sluit aan bij jouw #2 Belang van de pagina overschatten. Ik had een likegate geplaatst en was nog niet gestart met mijn fbpagnia. Technisch allemaal mooi gelukt, maar als je 1keer een fotoalbum van je workshop upload, geen updates doet..én geen traffic naar je Like-landingspagina genereerd..heb je geen telraam nodig om je resultaten uit te rekenen..
Ik deel je mening dat acquisitie niet en relatiebeheer wel het doel moet zijn. Toch denk ik ergens dat er een vertrouwensrelatie kan ontstaan bij nieuwe potentiële klanten, die eventueel toch later klant worden. Maar – mijn eigen likes analyserend – is het grootste deel idd iemand uit mijn netwerk, een klantrelatie of pure nieuwsgierigheid, zonder directe aankoopdoelstellingen.
Sinds jouw inspirerende woorden op SMC058 heb je mij aan het denken gezet en ben ik tot actie overgegaan..mijn fb-pagina geopend, blogartikeltje geschreven, etc etc.
Ik ga heel gestaag voor autonome groei via bewuste updates die fans toegevoegde waarde geven.
Bedankt voor het delen van jouw kennis en ervaring. Succes met Likeconomics!! Toffe blog.
Hallo Peter,
Goed artikel! Veel open deuren, maar altijd goed om er weer eens aan herinnerd te worden 😉
hoi, bedankt voor deze tips! ik heb enkele FB sites voor mijn producten en diensten en kan hier zeker wat aan verbeteren. ..en wat betreft de opmerking van Carl, ik volg meerdere magazines/bladen, maar als zij 3 x per dag zouden posten zou ik ze zeker verbergen of unliken, als je een maandblad of weekblad hebt, lijkt het me logisch om eens per dag een artikel uit het blad in de picture te zetten, de rest worden dan vanzelf opgemerkt, eh als je er 20 per dag publiceert? alleen de beste (!) grt
Mag ik kritisch zijn
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!