De boswachter en installateur als unique selling point

4 februari 2015, 10:30

Social ambassadors bij SMC070

Natuurlijk willen we allemaal wel spontane ambassadeurs die uit zichzelf vertellen hoe goed onze organisatie wel niet is. En soms gaat dat gelukkig ook zo. Bij de Social Media Club Den Haag staat het verhaal van held/ambassadeur Bas Hoogland ons nog vers in het geheugen. Ook al zijn bungalowparken niet jouw ding, na een verhaal van Bas zijn ze dat wel. Dus, hoe doe je dat nou, ambassadeurs inzetten? UNETO-VNI en Staatsbosbeheer vertelden bij de Social Media Club Den Haag.

Twitterende loodgieters

UNETO-VNI is momenteel samen met Social Inc actief met de campagne #TechniekNL. UNETO-VNI is de overkoepelende organisatie van technisch Nederland. Zo’n honderduizend bestelbusjes rijden per dag op ‘s lands wegen, allemaal mogelijke ambassadeurs van de technische branche in Nederland. Hun ‘social army‘, zoals ze het zelf noemen.

Maar die moet wel bewapend worden, zegt Kirsten Bruijel namens UNETO-VNI. Want wie ziet er wel eens een twitterende installateur? Ze posten op social media wel eens plaatjes van electra en leidingen. Maar is dat sexy? Tot nu toe is de techniekbranche vooral in het nieuws als het misgaat, bijvoorbeeld bij een gasexplosie of beunhazerij. De bekende monteur met de bilspleet is natuurlijk niet heel erg tof. De branche heeft namelijk veel meer te bieden als het gaat om innovatie, veiligheid en mobiliteit.

TechniekNL

Installatiebedrijven worden langzaamaan steeds meer social, vooral de grotere leden zoals Croon, Strukton Worksphere en Imtech. Grote en middelgrote leden zetten het meest LinkedIn en Twitter in en gebruiken dit voor recruiting, branding, een klein beetje service, maar minder voor interactie. UNETO-VNI helpt de branche om de stap naar social te maken door de lancering van de social (b2b)campagne ‘De techniek achter Nederland’, afgekort TechniekNL. Daarmee willen ze met projecten van hun eigen leden inzichtelijk maken hoe techniek in positieve zin onze manier van leven beinvloedt.

Van installateur naar ambassadeur

Via een aantal stappen leiden ze hun leden op tot ambassadeurs.

  1. Monitoring op social: waar vindt de dialoog plaats en welke actieve leden zijn er?
  2. Definieren van aanspekende thema’s energie, zorg, mobiliteit en veiligheid.
  3. Maken van snackable content: korte(re) teksten en aansprekende beelden.
  4. Leden door middel van workshops activeren voor de campagne en verder brengen met de eigen socialmedia-inzet. Heroes (actieve leden) nemen daarbij het voortouw. UNETO-VNI maakt content samen met de leden. Inspirerende projecten komen binnen bij de redactie en worden na eindredactie geplaatst op de website www.detechniekachternederland.nl. Via social media wordt er vervolgens voor gezorgd dat deze projecten onder de aandacht komen van (zakelijk) Nederland. In elke case staan ook de social platforms van de leden, zodat ook zijzelf gelijk meer exposure krijgen.

Door een strakke flowdiagram en onepager voor de redactieformule heeft Social Inc. verder niets aan het toeval overgelaten, de hele campagne zit als een militaire operatie in elkaar. En het platform ziet er dan ook strak uit: mooi vormgegeven met goede verhalen. Zijn de resultaten dan ook zo strak en concreet?

De campagne is pas drie maanden actief en de eerste resultaten zijn positief: door 1.200 verschillende accounts zijn er al berichten verschenen over de techniek achter Nederland en op Twitter heeft @TechniekNL inmiddels 1.750 volgers opgebouwd. Het sentiment op socials is positief en maar liefst 48 procent van het publiek komt op de site via social.

Learnings van Kirsten

  • Mobile first, site uiteraard responsive en meeste verkeer via mobile/tablet
  • Directe betrokkenheid creëren met je ambassadeurs door 1 op 1 contact. Echt investeren in een relatie met je social ambassadeurs én hen faciliteren
  • Actief ambassadeurs betrekken bij je merk en campagne
  • Dynamiek erin houden

Twitterende boswachters

Twitterende boswachters zijn hot. En hoe! Boswachter Frans van Natuurmonumenten heeft meer dan 15.000 volgers op twitter en initiatieven als beleefdelente.nl trekken veel verkeer. Het heeft dan ook een hoog schattigheidsgehalte en levert makkelijk beeld op: de bloemetjes en de bijtjes. Marjet Heins kwam vertellen hoe ze bij Staatsbosbeheer hun boswachters aan de social media kregen.

Groene kabouter

Vroeger was de boswachter de vertrouwenswekkende man met baard die aan de ingang van het bos woonde. Tegenwoordig is dat niet meer zo en hebben boswachters enorm veel hectares natuur te beheren.

Contact met het publiek kost dan meer moeite en daar helpt social media goed bij. En Staatsbosbeheer wil haar iconen, de boswachters, centraal zetten in haar communicatie. Dat doen ze door ze los te laten: geen controle, wel werkafspraken maken, hulp aanbieden en mediatraining.

Dus écht geen directe controle he. Boswachters staan zelf de pers te woord en doen zelf hun communicatie. Dat gaat zo goed omdat er vertrouwen is vanuit de organisatie en ze zelf vanuit hun autoriteit vertellen, in hun ‘natuurlijke habitat’. De grenzen tussen traditionele media en bijvoorbeeld Twitter zijn er feitelijk niet meer, alles is tegenwoordig openbaar. Nuchterheid, passie voor de natuur en plezier in het werk zijn het kenmerk van de organisatie en dat kwam tijdens de presentatie van Marjet ook duidelijk naar voren!

Instameet

Dan komen de aansprekende voorbeelden voorbij: de lijst met twitterende boswachters, de natuurblogs van de regio’s, het YouTube-kanaal van een boswachter met meditatieve filmpjes (tip: de sprinkhaan!) en de instameet.

De stagiaires van Staatsbosbeheer bedachten de instameet, waarin vooraanstaande instagrammers werden uitgenodigd voor een excursie met de boswachter, waarin ze mooie foto’s mogen maken op de #instameet_staatsbosbeheer. Waar de incrowd begon, volgde al snel de rest: de volgende instameets zitten al vol.

De paden op, de lanen in?

Zorgt al die social media ou ook voor meer mensen in het bos? Want dat is één van de doelen, naast het zorgen van meer aandacht voor natuurbehoud. Mensen krijgen door al die posts een goed beeld van wat er allemaal gebeurt aan natuurbehoud (deels van belastinggeld). Dat is wederom moeilijk meetbaar. Hoewel ‘De Nieuwe Wildernis’ en een spread in De Telegraaf direct wel zorgden voor meer bezoekers, is dit meer een kwestie van inzicht geven en sympathie kweken. Misschien kunnen ook hier wel concrete KPI’s aan gehangen worden, maar dat is nu niet direct het doel.

En er zijn meer twitterende boswachters: die van Natuurmonumenten (eerder genoemde boswachter Frans). Is het niet beter als ze samen optrekken? Het publiek weet vaak toch niet het verschil.

Vrijwilligers

Tenslotte een vraag aan de zaal en aan de lezers van dit artikel: hoe kan Staatsbosbeheer ervoor zorgen dat ook de vrijwilligers meer betrokken worden en meer als ambassadeurs ingezet kunnen worden? Dit is een wat moeilijker bereikbare groep van voornamelijk senioren met veel passie, maar minder naar buiten gekeerd en social savvy. Tips zijn welkom!

De volgende Social Media Club Den Haag is op 7 april.

Tanja Jans
Online strateeg bij Freelance

Online communicatiestrateeg en social mediamanager. Spreker, dagvoorzitter en trainer. Oprichter Social Media Club Den Haag.

Categorie

1 Reactie

    Gitta Ducaneaux

    Mooi stukje Tanja, het was vast weer een geweldige leerzame avond.

    Gr. Gitta


    17 februari 2015 om 13:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!