De hoogtepunten van Social Media Week Rotterdam

13 oktober 2014, 12:00

Interview met initiatiefnemer Maarten Reijgersberg, RauwCC

In september deed Social Media Week voor het eerst Rotterdam aan. Het vijfdaagse inspiratiecongres over social media en innovatie stond helemaal in het teken van The Future of Now. Binnen dit thema werd gedurende die vijf dagen geprobeerd antwoord te krijgen op vragen als: hoe zorgen we ervoor dat technologie ons méér tijd en focus geeft in plaats van steeds minder? En hoe zetten we technologie in om echt sociaal te zijn, zowel privé als zakelijk? Nu, drie weken na het event, ben ik benieuwd naar wat de meeste indruk heeft gemaakt op initiatiefnemer Maarten Reijgersberg. Ik heb een fantastische week gehad, maar wat maakt SMW Rotterdam nou eigenlijk zo gers?!

Social Media Week

Tijdens Social Media Week draait alles om social media en technologische innovatie. Deze gaan hand in hand: dat is de reden dat Social Media Week lang niet meer alleen om social media draait. Het inspiratiecongres over social media en innovatie ontstond vijf jaar geleden in New York. In september werd het evenement op 11 plekken tegelijkertijd georganiseerd in steden als Sydney, Johannesburg, Berlijn en Londen.

Maarten Reijgersberg

Initiatiefnemer Maarten Reijgersberg zet zich voor het event in als motivator en verbinder. Volgens hem moeten business, technologie en creativiteit in deze tijd bij elkaar komen. Daar is het idee van Social Media Week ontstaan: technologische groei gaat niet geleidelijk. Niet meer. Dat is ingewikkeld en daar moeten we mee leren omgaan. Want de toekomst is al begonnen, het is nú. We moeten nú sprinten om voorop te lopen in de wereld en bruggen slaan tussen branches en disciplines.

“Dit congres past perfect bij Rotterdam. De stad verandert snel, heeft een innovatief en adaptief karakter én is centraal gelegen in de Benelux. Ideaal. Het is onze wens om van Social Media Week Rotterdam het meest invloedrijke inspiratiecongres over social media en innovatie in de Benelux te maken” – Maarten Reijgersberg, RauwCC

Een aantal hoogtepunten van SMW Rotterdam

1. Enthousiasme bij de sprekers

Het eerste wat er in Maarten opkwam was het enthousiasme van de sprekers over Social Media Week zelf. Een voorbeeld hiervan is Jochem van Drimmelen, online reputation manager van KLM, die niet alleen spreker was op SMW Rotterdam, maar ook meteen op SMW Londen en Berlijn stond. Bekijk de event livestream van Rotterdam.

2. Anti-socialmediademonstratie

Voor Maarten was de anti-socialmediademonstratie een hoogtepunt, een groepje mensen dat zich luidruchtig uitdrukte tegen social media. Toen ik onderstaande tweet voorbij zag komen, vond ik het echt weer een stunt van hoofdorganisator RauwCC.

Dat had het makkelijk kunnen zijn, maar Maarten ontkent iets met de anti-socialmediademonstratie te maken te hebben gehad. Dat maakt het ook zo leuk! Later werd duidelijk dat de demonstranten van het Piet Zwart Instituut kwamen. Bekijk de opnames van de demonstratie.

3. Openingsavond

Tijdens de opening van de Social Media Week was er een inspirerend programma met onder andere Rijn Vogelaar en Yuri van Geest en een erg vermakelijk intermezzo met een komediant. Lees ook het verslag van Marcel Vergonet op 42bis.

4. Drie grote verrassingen

Met ruim 120 sprekers stond er al een indrukwekkend programma. Toch waren er voor Maarten drie sprekers die verrassend goed aansloegen, namelijk Roeland Dietvorst met de sessie over Your brain on social media (incl. event livetream), Ronald Schouten met de sessie “Like je wijk”, connect with your neighbourhood en Christine Fürst (in onderstaande foto) met haar kwetsbare verhaal over hoe Instawalk010 haar leven beter heeft gemaakt.

5. Documentaire WEB: One Laptop Per Child

Op woensdagavond vond wereldwijd de première van de documentaire WEB plaats. Een bijzondere documentaire over de eerste successen van liefdadigheidsorganisatie One Laptop Per Child. De documentaire speelt zich af in Peru, waar je kunt zien hoe kinderen met de laptops aan de slag gaan.

Het is een bijzonder verhaal omdat deze gebieden tot nu toe altijd door westerlingen zijn beschreven. Nu ze toegang hebben tot het internet zijn de lokale mensen voor het eerst in staat hun eigen verhaal te vertellen. Pak een zak popcorn en bekijk de documentaire: WEB.

6. Politie Rotterdam

Uiteraard is er nog veel meer om op te noemen, maar wat Maarten in dit interview nog echt kwijt wilde, is dat hij het gers vond dat de Politie Rotterdam het evenement zo groot had opgepakt: met Arnoud Grootenboer die als buurtagent social media gebruikte en nu tot een van de meest invloedrijke Twitcops behoort en Martine Vis als landelijk portefeuillehouder Social Media bij de Nationale Politie. Misschien lijkt dit in Nederland niet zo bijzonder, maar wereldwijd gezien lopen we op dit gebied absoluut voorop, aldus Maarten Reijgersberg.

Het begin van SMW Rotterdam

In 2011 kwam de initiatiefnemer toevalligerwijs in aanraking met SMW New York. Na sessies van drie grote musea bezocht te hebben, was hij meteen verkocht. Maarten vond het te gek dat ook daar een platform aan werd gegeven en was ervan overtuigd dat dit ook in Nederland moest gebeuren. Vorig jaar begon het bij Maarten weer te jeuken en na draagvlak te hebben gecreëerd bij de Gemeente Rotterdam, Rotterdam Festivals en Rotterdam Partners kreeg Maarten eind februari groen licht vanuit de Verenigde Staten.

Daar waar de meeste business events zich op verticals richten, onderscheidt SMW zich juist door verschillende branches samen te laten komen. Kijk eens over de muur van je branche! Het hoeven niet altijd weer diezelfde grote merken te zijn die de podia claimen. Maarten vindt dat de combinatie van kleine en grote cases, de kruisbestuiving tussen de branches, SMW Rotterdam zo bijzonder maakt. Er stond een programma met 120 sprekers die allemaal met hun poten in het klei hebben gestaan. Mensen die nog steeds allemaal met hun vak bezig zijn en niet groot zijn geworden door die ene hit of campagne.

“De grote bureaus blijven naar zijn mening veel in de bubbel van Amsterdam. In Rotterdam zijn we wat minder verblind door het marketinggeweld van grote merken”, vertelt Maarten Reijgersberg. “Er is niks mis met die grote events waar de grote merken staan. Er is alleen zoveel meer dan dat. Dat maakt SMW Rotterdam zo bijzonder in Nederland. Bovendien heeft België ook fantastische sprekers die hier een podium verdienen.”

Upwardly Mobile: the rise of the connected class

De data voor volgend jaar zijn vastgesteld. Van 14 tot en met 18 september 2015 staat Rotterdam weer helemaal in het licht van Social Media Week. Het thema voor volgend jaar is Upwardly Mobile: the rise of the connected class.

Voor Maarten was het dit jaar al een groot compliment dat SMW Rotterdam, als business event, een echt festivalgevoel had. Dit zal hij met zijn team voor volgend jaar nog verder uitbuiten. Het kan hier een soort SXSW worden. Dat bestaat hier in Nederland nog niet, terwijl het juist goed bij Nederland past. Je hoeft niet altijd alles uit het buitenland te halen, vindt Maarten. Nederland heeft alle ingrediënten al in huis, alleen beseffen we het niet altijd.

Het was dit jaar kortdag om Social Media Week goed voor het voetlicht te brengen. Nu is er Nederlandse content en ligt er een goede basis met heldere learnings. Tot volgend jaar!!

Social Media Week 2015

Upwardly Mobile: the rise of the connected class – 14 t/m 18 september 2015

Meer info volgt op de website van SMW Rotterdam

Bekijk het videoverslag van SMW Rotterdam

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie

3 Reacties

    jjckong

    Dank voor je lieve reactie Christine! Ik vind het jammer dat ik je verhaal heb gemist. Mocht je nog eens ergens je verhaal doen, laat het me weten!


    21 oktober 2014 om 21:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!