De hype voorbij: wat is uw big data-potentie?

11 juni 2013, 07:29

ViNT lanceert 4de Big data-rapport: uw Big Data-potentieel

De New York Times noemde 2012 het cross-over jaar voor Big Data, als term en als technologisch concept. 90 procent van de beschikbare data werd in de afgelopen twee jaar geproduceerd. Maar hoe zetten we die data zinvol in, is de hamvraag halverwege 2013. Hoe slaan we niet alleen alle data die we kunnen vinden op, maar benutten we ook de informatie die schuilgaat in die data? Na een trendanalyse, de belofte van social en predictive analytics en de spanning tussen big data en privacy, is het big data-potentieel het onderwerp van het vierde en laatste rapport van VINT in de Big Data-serie.

Overal in de organisatie

De big data-potentie bevindt zich overal in de organisatie. De volgende 12 gebieden geven een goed overzicht waar organisaties zich vandaag de dag met Big Data op focussen:

  1. marktmonitoring ten behoeve van afzetkansen

  2. gepersonaliseerde aanbiedingen

  3. opzeggers vroegtijdig herkennen (churn)

  4. werving van medewerkers

  5. afzetprognose ten behoeve van planning en control

  6. predictive maintenance

  7. management, besluitvorming en control

  8. fraudedetectie

  9. inschatting van financiële risico’s

  10. herkenning van cyberaanvallen

  11. productverbetering

  12. ontwikkeling van nieuwe producten

Big data gaat om wat u nog niet wist

In de zinvolle combinatie van ongestructureerde met gestructureerde data bevindt zich de big data-potentie. Patronen dienen zich aan en data discovery wordt een kernonderdeel van de volgende generatie business intelligence. De inzichten uit de nieuwe datastromen kunnen de boel goed op zijn kop zetten.

Niet alleen aan de digitale kant moet daarvoor flink gesleuteld worden, met name ook het management moet aan de bak. De big data-potentie van organisaties bevindt zich op het speelveld van nieuwe digitale én organisatorische competenties. Dat is ook een van de redenen waarom het begrip ‘digitale transformatie’ zo vaak wordt genoemd in relatie tot big data.

Big data is ‘magic moments’ en performance

Big data biedt twee enorme kansen: huidige processen drastisch optimaliseren (performance) en nieuwe mogelijkheden aanboren (transformance). Transformatieve big data-initiatieven beginnen bij ‘magic moments’ door een domein te kiezen waarin de organisatie wil excelleren, rekening houdend met de risico’s en de bijeffecten. Performance big data-initiatieven richten zich op bestaande projecten met als doel de prestatie te verbeteren. Het gaat hier ook om de keuze wat de organisatie zelf wil doen en wat men gaat (cl)outsourcen.

Wat is uw big data-potentieel?

Tien cruciale big data-vragen en een concrete checklist vormen het hart van deze afsluitende notitie. De diverse frameworks in de notitie bieden houvast om de eigen specifieke aanpak aan te scherpen en te verbeteren. Centraal in het aanspreken van deze big data-potentie staan de transformance- en performance-kant van de nieuwe mogelijkheden. Business-transformatie, technische verbeteringen en de inzet van nieuwe technieken zijn voorwaarden voor de data driven-organisatie.

Download het rapport hier (pdf) of klik op de cover.

Credits afbeelding: Idaho National Laboratory (CC)

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!