De kracht van mobiel bij Facebook-activaties

10 januari 2013, 10:29

Je ziet het eigenlijk nog te weinig: Facebook-acties die middels responsive design ook geschikt zijn gemaakt voor mobiel gebruik. Laat staan dat er opzichzelfstaande mobiele varianten van Facebook-campagnes worden ontwikkeld. Acties in tabs op Facebook-pagina’s zijn namelijk standaard niet te bekijken vanuit mobiele Facebook-applicaties van bijvoorbeeld de iPhone, iPad of Android. Dat Facebook-acties via page tabs nog nauwelijks worden geoptimaliseerd voor mobiel is opmerkelijk te noemen, als je je bedenkt dat ruim 50% van de Facebook gebruikers het sociale netwerk (ook) bezoekt via hun smartphone. Een gemiste kans voor al die marketeers die voor hun merk een mooie Facebook-applicatie laten ontwikkelen en het onderdeel mobiel over het hoofd zien.

Community insights

Inzichten vanuit de community vormen de basis van elke succesvolle marketingactie. De fans dus, of de potentiële fans natuurlijk. De kunst is bepaalde (campagne)doelstellingen en merkeigenschappen te koppelen aan wat de community beweegt. De ervaring leert dat de behoefte om het bekijken van en deelnemen acties op mobiel groot is. “Waarom werkt het niet op m’n mobiel?” is standaard de meest gestelde vraag bij acties die alleen de desktopgebruikers bedienen.

Zwitsal Kadootje

Voor Zwitsal, een van de meest succesvolle en snelst groeiende Facebook-communities van Nederland, hebben we onlangs de actie ‘Geef een Zwitsal Kadootje’ bedacht en ontwikkeld. Het idee is simpel maar doeltreffend. Zwitsal deelt via Facebook vijf weken lang elke week 20 leuke kadootjes uit. Zwitsal-fans kunnen per week vijf vriendinnen kans laten maken op een kadootje naar keuze. In totaal kan de fan dus 25 keer meedoen. De vriendinnen van de fans kunnen op hun beurt ook weer kadootjes uitdelen. Leuk, sympathiek, en uiterst viraal.

Screenshot Zwitsal Kadootjes-activatie op de desktop

Het succes van de actie zat hem niet alleen in de eenvoud, voor een groot gedeelte is het toe te schrijven aan mobiele deelname. Voor deze actie is ook een opzichzelfstaande mobiele versie ontwikkeld. De desktopversie is uitgekleed en versimpeld voor overzichtelijk en doeltreffend gebruik. Hij is dus niet schaalbaar gemaakt voor mobiel, de Kadootjes-actie kreeg een dedicated mobiele applicatie.

Screenshot mobiele Zwitsal Kadootjes-activatie

Resultaat

De cijfers liegen er niet om. In vijf weken tijd hebben bijna 56.000 unieke bezoekers de actie bezocht. Hiervan is 51% geconverteerd tot deelnemer: ruim 28.500 Zwitsal-fans hebben dik 60.000 kadootjes verspreid over Facebook. Het bezoek op de mobiele versie was bijna even hoog als op de desktop: 34.310 unieke bezoekers op mobiel vs 38.658 unieke bezoekers op de PC.

Kortom: it’s time to take it seriously. Meer en meer tijd wordt op de mobiele versie van Facebook doorgebracht. Niet alleen wanneer we onderweg zijn, ook thuis op de bank of in bed is de smartphone veel gebruikt. Het wordt daarom ook tijd voor marketeers om Facebook op mobiel zó serieus te nemen dat dergelijke acties ook daar worden ondersteund.

Workaround

Het nadeel van dit verhaal is dat Facebook en mobiel nog niet hand in hand gaan als het gaat om applicaties voor pagina-tabs. De mobiele versie van Facebook.com (uitgekleed en geoptimaliseerd voor mobiel) ondersteunt geen pagina-tabs of apps binnen Facebook. Hier zijn verschillende redenen voor te bedenken, zoals nadelige gevolgen voor site performance door relatief zware apps en het vaak ontbreken van schaalbaarheid binnen apps, waardoor de meesten niet zullen passen in mobiele browsers.

De oplossing is een mobiele check inbouwen waardoor bezoekers op de juiste versie van je actie terechtkomen, afhankelijk van het platform dat ze gebruiken. Deze versies moeten wel apart worden ontwikkeld, of dat nu via responsive design is, of een dedicated mobiele variant van de campagne. Het is een extra investering, maar zoals we in het geval van Zwitsal hebben gezien: een investering die een significante bijdrage heeft geleverd aan het bezoek en daarmee mede bepalend is geweest voor het succes van de actie.

Ken jij meer mooie cases van Facebook acties die ook mobiel zijn ondersteund? Deel ze hieronder!

Nikki van der Velden
Lead Content & Community bij Social Embassy

Lead Content & Community @ Social Embassy. Houdt zich bezig met de ontwikkeling van content en community strategieën voor diverse merken en de dagelijkse doorvertaling hiervan. De uitdaging is in kaart te brengen dat wat écht voor impact zorgt en hoe social (content) optimaal kan bijdragen aan de marcom doelstellingen van een merk.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Sander

    Ziet er goed uit.


    10 januari 2013 om 11:14
    Rob Nolten

    Goed stukkie, vriend!


    10 januari 2013 om 15:03
    Pieter Vlamings

    Fijn artikel! Er is als je bij de ontwikkeling al rekening gaat houden met mobiel gebruik niet heel veel aanpassing nodig. Het vergt wel extra aandacht en dus investering maar is vrij eenvoudig te implementeren als je het juiste uitgangspunt hebt. Dat gaat ook op voor de campagne die je voert mbt aandacht voor je mobiele Facebook app. Niet iedere klant wenst dit of heeft er budget voor over maar het is zonde om het niet te doen.


    10 januari 2013 om 15:03
    steph8080

    Hi Nikki,

    Leuke case! Bedoel je met mobiele applicatie een app of een web applicatie die voor mobiel geoptimaliseerd is?

    En kun je niet simpelweg naar een externe (responsive) actiesite linken die dus al standaard voor mobiel geoptimaliseerd is en alleen gebruikt maakt van de Facebook api (i.p.v. Facebook native apps)? Dan heb je ook geen additionele investering nodig?


    10 januari 2013 om 15:10
    nikkivandervelden

    Hi Stephan,

    Dank voor je reactie! Ik doelde inderdaad op een web applicatie die voor mobiel is geoptimaliseerd. Uiteraard zijn er meer wegen die naar Rome leiden, iedereen moet vooral de weg bewandelen die het maximale resultaat behaalt bij de beoogde doelen.

    Wij hebben er in dit geval voor gekozen de gehele experience van de actie binnen de Facebook omgeving te laten plaatsvinden en niet extern. En ook om een dedicated variant voor mobiel te ontwikkelen, die we hebben versimpeld en uitgekleed voor een optimale user experience en conversie. Uiteraard kan je hier andere keuzes in maken.

    Hoe je het ook wendt of keert, de boodschap is mobiel niet te onderschatten en niet over het hoofd te zien. Maar zo te zien doen jullie dat sowieso al niet 🙂


    10 januari 2013 om 15:56
    steph8080

    Eens, een aparte ervaringen voor elke scherm kan een extra dimensie toevoegen aan een de gebruikerservaring, dat is misschien de enige makke van de huidige (en verder goede) trend van responsive design.


    10 januari 2013 om 16:32
    Jos Ubachs

    Goed stuk, ben jaloers! Ben zelf aan het pionieren maar als het goed is is deze app ook mobiel te gebruiken, niet optimaal, maar dat ligt aan de aard van de app.

    Gr, Jos Ubachs


    10 januari 2013 om 17:21
    Thijs

    Om de cijfers te kunnen vergelijken met een niet dedicated mobiele site zou je eigenlijk een vergelijkbare campagne moeten neerzetten waarbij je mobiel overslaat. Het is namelijk niet bekend of de mobiele gebruikers ook gebruik maakten van de app, of alleen keken. Immers, een deel van de mobiele gebruikers bekijkt de mobiele variant van Facebook alleen om kort berichten door te nemen, uiteindelijk vinden de activiteiten plaats op de desktop versie. (Ligt ook aan hoe de mobiele versie van Facebook werkt natuurlijk.)

    Uit deze cijfers is zo niet op te maken of mensen die de mobiele variant zagen, deze uiteindelijk niet ook wel op de reguliere site hadden bekeken.

    Maar in de basis is het inderdaad zo dat je mobiel niet moet onderschatten. 100% gelijk in.


    11 januari 2013 om 07:17
    kimberley

    zwitsal ik wil heel graag diet product van hier boven hebben ik ben verzot op zwitsal en heb zelf en tatto er van laaten plaatsen en zou graag die er ok wel van hebben ik je tits laaten weeten ik staa ok op fb ik noem er kimberley witte


    11 april 2014 om 17:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!