De kracht van studenten bij de inzet van social media in het onderwijs

20 maart 2013, 10:29

Karlijn de Wit (TU Delft) over één van de onderwerpen op het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media

In het (hoger) onderwijsveld hebben we de luxe om constant omringd te zijn door een van onze doelgroepen. Waarom maken we zo weinig gebruik van de kennis, creativiteit, kunde, netwerken en tijd van onze eigen studenten? We zouden eigenlijk niet eens moeten denken dat we het allemaal wel zelf kunnen.

Deze gastblogpost is geschreven door Karlijn de Wit (@dewitk), werkzaam op de afdeling Marketing van de TU Delft, onder andere als formulemanager voor de Facebook-pagina van de universiteit. Haar ervaringen met social media in het hoger onderwijs deelt zij op www.karlijndewit.wordpress.com.

User generated content

Als beheerder van een Facebook-pagina kun je een online of offline campagne opzetten, kun je hard je best doen om je berichten op het juiste tijdstip te plaatsen, kun je advertenties plaatsen, maar zo lang de inhoud van je berichten niet goed zijn, zul je nooit het gewenste doel bereiken: een Facebook-pagina waar jouw fans graag de interactie met je aangaan.

Nadat mijn collega’s en ik het managen van onze Facebook-pagina helemaal onder knie hadden en nadat we een helder doel en een heldere strategie voor de inhoud hadden opgesteld, was het voor ons tijd voor de volgende stap: user generated content. Om eerlijk te zijn is dit niet zo nieuw als het misschien lijkt. We doen dit al jaren! Want welke (hoger) onderwijsinstelling zet haar eigen studenten bijvoorbeeld niet in tijdens de open dagen om informatie te verstrekken aan potentiële studenten?

Vind maar eens de goede studenten

Voordat je begint met het werven van studenten, moet je jezelf eerst afvragen of je hen zou willen betalen of dat ze op vrijwillige basis zouden kunnen bijdragen. Dat laatste is niet eens zo gek. Je bent tenslotte op zoek naar studenten die toch al ‘verslaafd’ zijn aan social media. En het is toch ook een eer om als ambassadeur voor de universiteit op te mogen treden?

Toch hebben wij ervoor gekozen om te starten met een team van studenten dat betaald kreeg voor het werk dat ze deden. Dat is voor ons een manier om echt iets van de studenten te kunnen verlangen en om hen te kunnen bijsturen als dat nodig is. Daarnaast geeft dat ons een betere garantie op continuïteit en commitment.

De laatste keer dat wij op zoek waren naar nieuwe studenten om ons Social Media Student Team te versterken hebben we het op deze manier aangepakt:

  • We hebben deze video gedeeld via de Facebook- en Twitter-accounts van de TU Delft waarin we vragen om nieuwe teamleden (we zeiden daar niet bij dat het om een betaalde baan ging!).

  • We maakten een eerste selectie op basis van CV’s en motivaties.

  • We organiseerden een selectiebijeenkomst waarin we de studenten meer vertelden over TU Delft en social media en welke bijdrage we hierin van hen verwachtten.

  • We gaven hen tijdens deze bijeenkomst een social media challenge: een opdracht die binnen 30 minuten ter plekke uitgevoerd moest worden. De resultaten moesten vervolgens in een pitch van 1 minuut gedeeld worden met de groep.

Uit ervaring kan ik melden dat dit mij voldoende informatie opleverde om de juiste studenten te selecteren voor ons Social Media Student Team.

Het juiste team samenstellen

Het vinden van de juiste studenten is één ding, maar ook het samenstellen van een goed team kan een uitdaging zijn. Als je de luxe hebt om te kiezen uit een aantal goed gekwalificeerde en gemotiveerde kandidaten, dan zou mijn suggestie zijn om te zorgen voor een goede balans in:

  • Nationaliteiten;

  • Faculteiten (of opleidingen);

  • Vaardigheden (video, fotografie, tekstschrijven, etc.);

  • Vaardigheden met of kennis van verschillende social media-platforms (bv Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Tumblr, Weibo, etc.);

  • Man/vrouw.

Illustratie door Anurag Battacharya, social media-student TU Delft; klik op de illustratie voor een grote weergave.

Werkzaamheden van de social media-studenten

Op het moment hebben we aan de TU Delft een team van 6 studenten die ieder maximaal 4 uur per week werken. In deze uren:

  • Sturen ze mij interessant nieuws vanuit hun faculteit, studievereniging, etc.

  • Werken ze aan langetermijnprojecten zoals een fotoalbum of videoseries.

  • Nemen ze deel aan teambijeenkomsten (redactievergaderingen, workshops).

  • Bekijken en beantwoorden ze vragen van anderen op de Facebook-pagina van de universiteit.

Dit laatste doen de studenten via hun persoonlijke accounts. Het plaatsen van berichten namens de TU Delft behoort niet tot de werkzaamheden van de studenten. Ik besef dat dit klinkt alsof ik de controle niet durf los te laten en dat dit niet is ‘hoe social media werkt’. Maar er is een aantal goede redenen voor deze afweging:

  • Zo kunnen we altijd nog een laatste check doen op inhoud, tekst en tone of voice.

  • Zo waarborgen we door de hele week een goed mix aan onderwerpen.

  • Zo weten we zeker dat we onze berichten gelijkmatig over de week plaatsen.

Daarnaast kost het maar een paar minuten om de bijdrage die de studenten leveren om te zetten naar een Facebook-bericht. Natuurlijk tag ik hen altijd op het moment dat ik een foto van een van hen deel. Hun video’s eindigen altijd met de melding: “This was a social media student team production”.

Waarom het werkt

Mijn studententeam genereert hele goede bijdragen voor de Facebook-pagina van de TU Delft. Bijvoorbeeld video’s over onze studentenhuisvesting, fotoalbums over onze onderzoeksfaciliteiten en veel meer. Bovendien ‘praten’ de studenten met onze fans op een manier die ik nooit zou kunnen als paginabeheerder:

Veel plezier met het samenwerken met studenten!

Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media

Op het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media wordt dit thema verder uitgediept door Rob Speekenbrink (@RobSpeekenbrink), een collega van Karlijn de Wit en founder van TEDxDelft.

Het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media vindt plaats van 14 t/m 17 mei 2013 in EYE te Amsterdam. Rob zal spreken op de congresdag voor het Hoger Onderwijs op 17 mei. Voor meer informatie over dit congres gaat u naar www.ncosm.nl.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Karlijn de Wit

    Interessante visie Mirza, dank voor het delen! Ik ga ervan uit dat deze groep studenten intrinsiek gemotiveerd is. Ik hoop dat het toevoegen van een beloning nog iets helpt in het stellen van prioriteiten in drukke studieweken. Waardoor voor mij continuïteit gewaarborgd is.


    21 maart 2013 om 17:12
    Amrein

    Ik leer studenten om van lezen te genieten, ze hebben allemaal een bibliotheekpas en gebruiken ze dagelijks, en ik geef ze een lijst met alle boeken die ze over het onderwerp kunnen lezen. School is maar zo veel uren. Er zijn staatsvereisten. Verschillende cijfers hebben betrekking op verschillende onderwerpen. Ik leer mijn studenten om te blijven leren van educatieve websites en zorg ervoor dat ze begrijpen dat informatie en leren niet eindigt bij een diploma.


    2 september 2020 om 06:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!