De kunst van het na-apen #TNWEurope

24 april 2015, 10:30

Mark Earls over waarom het helemaal niet erg is om elkaar na te doen

Tijdens The Next Web staan innovatie en de wil om ‘game changer’ te zijn centraal. Een dynamisch event waar de mentaliteit van startups overal terug te zien is. Mensen die het anders willen doen dan de rest om de wereld te veroveren. In deze bruisende massa van ‘originaliteit’ is het verfrissend om te horen dat het helemaal niet zo erg hoeft te zijn om anderen na te apen. Dat is in ieder geval wat Mark Earls ons meegaf tijdens zijn presentatie over zijn nieuwste boek, Copy, copy, copy.

Everything is a remix

Het zit in ons DNA om anderen na te doen, stelt Earls. Al op hele vroege leeftijd trekken we de bekken die de verschillende gezichten boven onze wieg ons tonen. En in al die jaren die volgen, blijven we er voldoening uit halen om anderen na te doen. Sterker nog, we zijn hier het allerbeste in van alle levende wezens op aarde.

Dat we ook in ons werk het patroon van anderen overnemen is dus niet zo gek. Toch vinden we het altijd teleurstellend als blijkt dat een idee overgenomen is van iemand anders. Earls stelt dat dit volledig onterecht is. De mooiste ideeën komen vaak juist voort uit het keer op keer overnemen van expertises, gedachten of voorbeelden van anderen.

Earls geeft tal van voorbeelden in zijn presentatie, voornamelijk gebaseerd op zijn voorliefde voor Elvis Presley. Maar tijdens zijn presentatie moest ik zelf terugdenken aan een serie artikelen op Brainpickings (aanrader) over het project van filmmaker Kirby Ferguson, Everything is a remix. In zijn video’s toont Ferguson aan dat alle creatieve uitingen in de hedendaagse maatschappij gebaseerd zijn op eerdere werken.

Nadat ik het project van Ferguson nogmaals heb bekeken, besef ik dat er wel degelijk een kern van waarheid in zit. Ook hij laat zien dat remixen, kopiëren, na-apen of hoe je het wilt noemen, helemaal zo slecht niet is. Sterker nog, onze creativiteit evolueert op basis van wat anderen vóór ons hebben gedaan. Dus nu je die nare smaak over na-apen niet meer hebt, zijn de tips die Earls meegaf zo gek nog niet.

Copy, copy, copy, copy

Earls geeft aan dat kopiëren ten goede gebruikt kan worden, mits je het op de juiste manier doet. Dat begint door je concurrenten niet direct te kopiëren. Daar is volgens Earls geen eer aan te behalen, maar het is ook niet de vorm van kopiëren die innovatie stimuleert.

Hoe het dan wel moet? Earls deelt vier tips:

1. Help customers copy each other

Zoals gezegd zit het in ieders DNA om na te apen. Maar als je elkaar na gaat doen, kruipt er altijd ergens een fout in. Het is het ouderwetse spelletje van een tekst of beweging van man op man door te laten geven. Vroeg of laat komen er variaties in die tekst of beweging. En juist dáár zit de schoonheid van ‘copy’ volgens Earls. Doordat er ‘fouten’ gemaakt worden, ontstaan creatieve nieuwe impulsen.

“If you want humans to copy, they create error – the error isn’t the mistake, it is the juice, it’s the good stuff!”

2. Copy loosely, create & love error

Als je ideeën, concepten of woorden gebruikt, doe dat dan op een vrije manier. Hoe meer vrijheid jij jezelf toeëigent, hoe creatiever de uitkomst. Het is als in het eerste punt, hoe meer vrijheid, hoe eerder er fouten, of eigenlijk veranderingen ontstaan ten opzichte van het origineel.

3. Copy from far away

Zoek het niet te dichtbij huis. Hier haalt Earls een sprekend voorbeeld aan. Een gerenommeerd kinderhartchirurg is de beste in zijn vakgebied geworden. Maar ook niemand heeft zo veel succesvolle operaties bij de allerkleinsten in het ziekenhuis als het aankomt op gecompliceerde hartaandoeningen als deze specialist. Dat komt doordat de chirurg heeft afgekeken bij anderen.

Maar, zo schetst Earls het voorbeeld, dit deed de specialist niet door bij andere chirurgen mee te kijken. De arts en zijn assistent kwamen tot de conclusie dat de problemen in hun vakgebied vaak ontstonden in de gecompliceerdheid van slangen, monitoren, enzovoorts, rondom de operatietafel. Om dit op te lossen, keken de heren naar de Formule 1 en de ‘operatie’ van de pitstop. Door deze installatie en aanpak na te apen, wist de chirurg tot de meest succesvolle operatie te komen.

4. Question what kind of challenge am I dealing with

Vraag je altijd af wat de uitdaging of probleemstelling is waarmee je aan de slag moet. Door die uitdaging te doorgronden, weet je wie of wat je moet kopiëren. Of zoals in het vorige voorbeeld: uit welke discipline de kennis of kunde gekopieerd moet worden.

Originaliteit mag dan hoog in het vaandel staan in Nederland, soms kan het geen kwaad om over de schutting van anderen te kijken. Juist om nog origineler, innovatiever of creatiever te worden. En juist daar kunnen startups, marketeers of creatieven hun voordeel mee doen.

Gijs Moonen
Founder & Owner bij Ovide Agency

Oprichter van Ovide Agency. Een bureau met een ander model. Als online marketing & PR bureau doen we het nét even anders. Met de allerbeste mensen werken we voor de mooiste merken. Niets meer, niets minder.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Emily

    Such an imrvessipe answer! You’ve beaten us all with that!


    25 april 2016 om 18:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!