Op de leestafel: Generatie Z neemt YOLO en FOMO mee de werkvloer op en de toekomst van fintech

21 november 2015, 09:00

“Jongeren zijn heel onbezorgd op internet”, zegt het ene onderzoek. “Een op de zes jongeren is verslaafd aan social media”, zegt het andere. Het blijken net verschillende leeftijdsgroepen, maar beide staan binnenkort naast je bij de bedrijfsborrel – als collega. En ze zijn carrièregerichter dan hun voorgangers. Verder deze week op de leestafel de socialmedia-ontwikkelingen van volgend jaar, de staat van Nederland over 10 jaar en de ontwikkeling van fintech. Lees snel bij met dit weekoverzicht van Buzzcapture en Marketingfacts.

#YOLO: jongeren zijn onbekommerd online [onderzoek] (Frankwatching)

Jongeren van 18 tot 24 jaar zijn veel online en maken zich amper zorgen over de risico’s ervan. Dat blijkt uit het jaarlijkse ‘What’s happening online?’-onderzoek van Ruigrok | NetPanel. Ze gebruiken steeds vaker tablets en amper smartwatches en Facebook is met voorsprong het populairste sociale netwerk.

Op het gebied van mobiele chatprogramma’s spant WhatsApp de absolute kroon. Je hoort er tegenwoordig echt niet meer bij als je niet mee kunt appen met je vrienden en niet minstens 20 verschillende WhatsApp-groepen tegelijk hebt.

Een op de zes jongeren zegt verslaafd te zijn aan sociale media (CBS)

Iets minder positief is het CBS over het mediagebruik van de iets jongere jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar: 17 procent van hen is verslaafd aan social media. Waar de jongeren in het artikel op Frankwatching nog YOLO waren, hebben de jonkies meer FOMO.

Meisjes voelen zich ook vaker onrustig als er een bericht binnenkomt dat ze niet direct kunnen bekijken en zijn vaker bang om dingen te missen als ze niet online zijn.

Zet je schrap, generatie Z komt eraan (NRC Q)

En al die jongeren komen straks dus de werkvloer op, ook diegenen die momenteel nog in de zandbak spelen. Voor je het weet zijn het je collega’s: Generatie Z, oftewel de mensen die momenteel tussen de 5 en 20 jaar oud zijn. Ze hebben een korte aandachtspanne en zijn gewend aan multitasken. Bovendien zijn ze, anders dan de Generatie Y voor hen (momenteel 20 tot 35 jaar ou), meer gericht op resultaat en carrière.

“De ouders van nu voeden hun kinderen op in een tijd dat het politiek en economisch minder goed gaat. Ze zetten meer druk op hun kinderen om zekerheidsgericht te kiezen, in plaats van: doe wat je wil, als je maar gelukkig wordt.”

De social media ontwikkelingen voor 2016 (Emerce)

Sjef Kerkhofs zet een aantal ontwikkelingen (het woord ’trends’ wordt zorgvuldig gemeden) voor komend jaar op een rijtje, zoals minder, maar betere content, de doorbraak van social media als conversiekanaal, contentsegmentatie en het belang van ‘motion content‘.

Waar we enkele jaren geleden nog vooral het ‘praatje plaatje’ gebruikten, een foto met een korte tekst, is het momenteel motion content wat de klok slaat. Bewegend beeld in de vorm van video, animatie en stop motion. De nadruk die Facebook legt op video content, is absoluut debet aan de snelle opkomst en ontwikkeling van dit type content.

Hoe staat Nederland er economisch voor in 2025? (Achmea)

Goeie contentmarketing kennelijk, want veel gedeeld, was de visie op de toekomst van Nederland van Achmea. Het werkte 4 scenario’s uit in infographics: Nederland vaart uit, Nederland stroomt mee, Nederland dobbert en Nederland onder water. Dit gebeurde op basis van interviews met 29 topmensen.

Zij gaven hun visie op technologische innovatie, economische ontwikkelingen en trends als globalisering. Kunnen we ons snel genoeg aanpassen? En welk effect heeft dit op onze samenleving?

Communicatie: hoe krijg je grip op het ongrijpbare? (Frankwatching)

Renate Verloop geeft een uitgebreid verslag van de keynotes tijdens het CommunicatieCongres. En zelfs dan kan ze maar een deel behandelen. Want dankzij sterke verhalen van Joris Luyendijk, Noelle Aarts, Raf Weverbergh en Joanne Reinhard was het een waardevolle dag.

Regelmatig verlaat ik een communicatiecongres met het gevoel: was dit het nu? Met een meer of mindere teleurstelling over de stand van zaken in ons vak. Zo niet deze keer bij het Communicatiecongres. Eindelijk zag ik dat in het merendeel van de keynotes de toekomst van ons vak zich aftekent.

Wie wordt de Uber van de banken? (NRC)

Over Joris Luyendijk gesproken: hij beschrijft hoe echte vernieuwing in de bankensector uitblijft, ondanks dat die hele sector en zelfs de hele wereld langs de afgrond ging tijdens de financiële crisis in 2008. Misschien dat de vernieuwing dan gaat komen van fintech-bedrijven: technologiebedrijven in de financiële sector. In aanloop naar de beursgang van ABN AMRO benoemt NRC de vier aspecten waarop de bank concurrentie kan gaan verwachten: bij bedrijfsleningen, betalingen, vermogensbeheer en als waarborger van vertrouwen.

De potentie van start-ups in vermogenbeheer is wel afhankelijk van de vraag of mensen die voldoende zullen vertrouwen om hun vermogen er te stallen. Maar ook voor het waarborgen van vertrouwen is een nieuwe technologie: blockchain.

Google vernieuwt sociaal netwerk Google+ (NU.nl)

Is het trekken aan een dood paard? In ieder geval heeft Google het vermaledijde Google+ onder handen genomen. De focus ligt vanaf nu op collectie en community. Het doel daarbij is om interesses centraal te stellen, niet langer de gebruiker.

Communities zijn een soort fora binnen Google+ waar mensen over een bepaald onderwerp kunnen praten. Collections zijn pagina’s over een onderwerp waar mensen zich op kunnen abonneren, terwijl op de pagina alle berichten over dat onderwerp terug te vinden zijn.

‘Wereldwijd internetgebruik vertienvoudigt in zes jaar’ (NU.nl)

In de komende 6 jaar gaat het internetverkeer tien keer over de kop, voorspelt Ericsson. En dan vooral door de verdere opkomst van video.

De stijging wordt met name veroorzaakt door het toenemende videoverkeer. Nu is video nog goed voor 50 procent van het wereldwijde dataverkeer. Dat aandeel zal volgens Ericsson in 2021 zijn gegroeid tot 70 procent.

PostNL start landelijk met same day delivery (Twinkle)

PostNL gaat voortaan twee rondes rijden per dag in plaats van een. Het resultaat is dat zij ’s avonds bestellingen kunnen bezorgen die eerder die dag gedaan zijn. Partijen die er gebruik van gaan maken, zijn o.a. CameraNU, Scheer & Foppen, Fonq.nl, Alternate, Belsimpel.nl en Wijnvoordeel.

Als hun bestellingen om twee uur ’s middags bij ons zijn, kunnen wij ze ’s avonds tussen 18.00 uur en 21.30 uur afleveren. In de praktijk zal dat betekenen dat die webwinkels hun klanten tot het middaguur kunnen laten bestellen voor same day delivery.

In deze rubriek “Op de leestafel” geven we een overzicht van de marketinggerelateerde artikelen die in de afgelopen week het meest gedeeld zijn door de volgers van @marketingfacts. De artikelen staan daarbij niet per se in volgorde van het aantal shares.

We nemen alleen de verhalen en blogposts op die afkomstig zijn van andere sites dan Marketingfacts zelf. Wil je weten welke artikelen bij ons populair waren afgeloen week? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief, dan krijg je maandag het hele overzicht in de mail.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!