Hoe denkt de Nederlandse marketeer over o.a. social media, roi en privacy?

22 januari 2014, 10:29

Hoe gaat de marketeer het jaar 2014 in? In welk marketingkanaal wordt aankomend jaar het meest geïnvesteerd en wat is de positie van online versus offline marketing? Dit zijn enkele vragen waar de ‘DM Barometer Special: De marketeer in 2014’ antwoord op geeft. In deze blog licht ik enkele opvallende/interessante resultaten uit.

Budget ten opzichte van focuspunten

Aan de marketeers is gevraagd in welke marketingkanalen er in 2014 meer of juist minder zal worden geïnvesteerd. Bijgaande grafiek laat een positief beeld zien voor 2014; in de meeste marketingkanalen wordt dit jaar meer geïnvesteerd. 71 procent van de organisaties gaat dit jaar meer in social marketing investeren (in vergelijking met 2013). De kanalen mobile marketing en e-mailmarketing volgen met respectievelijk 66 en 64 procent. Telemarketing en direct mail zijn de kanalen waar de meeste organisaties minder in gaan investeren (respectievelijk 37 en 31 procent).

Jeffrey Bleijendaal (Ematters):

“De resultaten voor search engine marketing zijn zoals verwacht, met stabiele of hogere budgetten in 2014. Het belang van goede vindbaarheid in de zoekmachines is en blijft belangrijk in de gehele funnel van bezoek tot conversie. Het feit dat 52 procent van de respondenten aangeeft dat de budgetten zullen stijgen, kan worden verklaard door een verwachte stijging in de klikkosten (bijv. door toenemende concurrentie) en de terechte perceptie dat SEM belangrijk is in de gehele oriëntatiefunnel van eerste klik tot de uiteindelijke conversie.”

E-mailmarketing levert hoogste ROI

41 procent van de organisaties geeft aan dat e-mailmarketing de hoogste ROI van de online marketingkanalen levert, gevolgd door search (22 procent). 31 procent van de organisaties geeft aan dat mobile website/apps de laagste ROI levert, gevolgd door online display (25 procent).

“Welk online marketingkanaal levert u de hoogste ROI, en welke de laagste?”

Niels Vogt (Measuremail):

“Pagina 17 laat zien dat de meeste organisaties in 2014 vooral meer investeren in social marketing. Het is dan toch opvallend dat de kanalen e-mailmarketing en search voor de meeste organisaties de hoogste ROI leveren, hoger dan social marketing. Wellicht schatten marketeers de opbrengsten van social marketing lager in omdat de opbrengsten moeilijk meetbaar zijn, zeker in vergelijking met e-mailmarketing en search.”

Mobile in de marketingmix

Mobile marketing heeft bij 54 procent van de organisaties zijn plek in de marketingmix. Bij 28 procent zijn de mogelijkheden van mobile nog niet helemaal duidelijk en bij 19 procent komt mobile helemaal niet voor in de marketingmix.

“Welke plek heeft mobile marketing in de marketingmix (gemiddeld genomen)?”

Merkenbouw en activatie: zelf doen of uitbesteden?

De helft van de organisaties verzorgt branding en activatie zelf. 20 procent kiest voor een hybride bureau dat alle activiteiten kan aanbieden. 16 procent kiest voor een themabureau voor branding en separaat een activatiebureau en 14 procent maakt nog een onderscheid tussen online en offline activiteiten.

“Voor de uitvoering van de marketingcommunicatie kunt u gebruikmaken van een of meerdere bureaus voor merkenbouw en activatie. Heeft u in deze tijden behoefte aan:”

Totaal klantbeeld?

De meeste organisaties (42 procent) hebben alle klantdata gecentraliseerd in één database, waarbij deze de basis vormt voor alle marketinginspanningen. Bij 17 procent staan de klantdata echter in verschillende systemen. De data worden dan alleen gekoppeld wanneer het nodig is.

“In hoeverre heeft uw organisatie een totaal klantbeeld op basis van data?”

Enkele stellingen

  • “Online marketing levert meer op dan traditionele marketing”: 50 procent eens, 50 procent oneens
  • “We moeten het hebben over service en niet (meer) over sales”: 79 procent eens, 21 procent oneens
  • “Privacy is de prijs die de consument moet betalen voor de gratis kennis en informatie die het internet te bieden heeft”: 62 procent eens, 38 procent oneens

Over het onderzoek

Dit zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer Special: De marketeer in 2014’ die in het teken staat van de verwachtingen voor het vakgebied dialoogmarketing in 2014. Het onderzoeksrapport is een vervolg op eerdere edities (2010, 2011 en 2013), waardoor mogelijke trends en ontwikkelingen inzichtelijk worden gemaakt. De DM Barometer is een initiatief van DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.

Het volledige rapport en bijbehorende infographic is te downloaden via de DDMA Kennisbank. In het rapport staan alle resultaten en quotes weergegeven.

Afbeelding: EducationPlus (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!