Facebook breidt mogelijkheden voor paginabeheer uit
Vandaag, of eigenlijk vannacht, heeft Facebook ontwikkelaar Omid Saadati in een blog bekendgemaakt dat het 's wereld's sociale netwerk 3 nieuwe functies uit heeft gerold voor Facebook Pages. Welke precies? Scheduled Page Posts, Unpublished Page Posts en Page Admin Permissions. Wat deze functies betekenen, en wat je er mee kan doen lees je in deze blog.
Scheduled Page Posts
De eerste is een functie waar lange tijd veel naar is gevraagd, maar waarschijnlijk voor veel Page Administrators al een veelgebruikte tool is sinds een aantal weken. Het was voorheen niet mogelijk om berichten via Facebook in te plannen op een later tijdstip, en dus was je genoodzaakt om 3rd party apps te gebruiken zoals Hootsuite en Conversocial. Hulde voor de feature, huilen met de pet op voor de usability. In plaats van simpel de datum en tijd instellen, word je door een heel onhandig stappenplan gelootst. Daardoor kost het inplannen van updates via Facebook zelf veel meer tijd. Ik blijf voorlopig nog even bij Conversocial.
Unpublished Page Posts
Dit is zonder twijfel de meest interessante feature die is aangekondigd. Hiermee is het mogelijk om een bericht te maken wat niet op de timeline van je pagina wordt getoond. Dit is handig als je een bericht wilt maken wat maar voor een klein gedeelte van je publiek relevant is. Een soort sponsored story, maar ingezet om niches te bereiken. “Now, for instance, a business can target non-fans with an ad that includes an intro video that might not be relevant to users who have already Liked the page.”, aldus InsideFacebook.
Page Admin Permissions
Deze laatste feature is moet het beheren van een Facebook Page makkelijker maken. In organisaties zijn steeds meer mensen vanuit verschillende rollen bezig met de Facebook pagina. Het beheer loopt nu nog vaak via third party apps, waar je vanuit de beheerdersrol overal toegang toe hebt. Dit is in veel gevallen niet nodig. Met Page Admin Permissions kun je verschillende gebruikersgroepen aanmaken, die elk hun eigen rechten hebben. In onderstaande afbeelding, die we van Mashable hebben geleend, zijn deze rollen uitgebeeld. Meer info over de verschillende permissies die je in kunt stellen vind je hier.
Wat is jullie ervaring met het bereik van 3th party apps voor het publiceren van content op een Facebookpage?
Ik heb het idee dat de reach en dus ook engagement lager is dan wanneer je direct via Facebook post.
Als ik het goed begrijp zijn de ‘Unpublished Page Posts’ dus geschikt om in een Facebook Ad in te laden (de functie ‘Show latest page post).
Zo zie je de post wel in een Facebook Ad (want nieuwe doelgroep aanspreken), maar niet op de Facebook Page (die likes ‘heb je al’).
Deze features zijn al bijna een maand beschikbaar, niet?
@berend, klopt 🙂 Ik geef zijdelings ook al aan dat dit bijv. bij de scheduled posts ook al het geval is. Daarnaast is het zo dat Marketingfacts niet per definitie een nieuwsplatform is en dit artikel is bedoeld voor iedereen die niet bovenop de feature-uitrol van Facebook zit.
Zie het als een stukje service naar de lezer toe 😉
@Paul, Ik schrok al, ik dacht dat ik even wat gemist had!
Nu wachten op de uitrol van hun global page systeem zoals op facebook.com/marketing 🙂
Ik heb een prive FB account gekoppeld aan een privemailadres en een zakelijk FB account gekoppeld aan een zakelijk mailadres. Kan ik die samen beheren in de FB Paginabeheer app? Mij lukt dit niet? iemand tips?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!