De onbesproken échte les van Simon Sinek
Noem het ‘value-based marketing‘, ‘purpose-drivenmarketing‘ of ‘golden circle marketing‘: er is geen organisatie die zich de afgelopen jaren niet heeft gebogen over zijn of haar ‘waarom’. Het waarom, in dit geval, zoals uitgelegd door Simon Sinek. Mensen overtuigen doe je niet door uit te venten wát je doet, maar door ze te vertellen over waaróm je doet wat je doet. Dat is de kern van het verhaal waarmee Sinek een van de meest geciteerde businessgoeroes werd. Er zijn trouwens nog steeds managers genoeg die nog nooit van de man hebben gehoord, maar dat is een ander verhaal.
Iedereen waarom
Dus iedereen moet op zoek naar zijn of haar waarom. Dat is althans het motto in de vergaderzalen en conferentiecentra van Nederland. Een goede zaak natuurlijk en in de helft van mijn werkzaamheden ben ik er ook druk mee: mensen helpen hun waarom te vinden. Dat valt soms nog niet mee, merk ik. Je zult ze de kost moeten geven die niet verder komen dan “omdat we kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan” of “omdat de kachel wel moet branden”.
De kwaliteit van je verhaal is de helft van het werk, de overdracht en acceptatie is de andere helft
Hoe!
De echte les van Sinek is niet zijn ‘waarom’ in plaats van ‘wat’, de echte les van Sinek is zijn ‘hoe’. Wat je ook aan verkoopargumenten – van producteigenschappen, unique selling points tot corporate stories, missies en visies – bij elkaar weet te sprokkelen: goed bedacht is nog niet hetzelfde als goed overgebracht. De kwaliteit van je verhaal is de helft van het werk, de overdracht en acceptatie is de andere helft. En Sinek zelf is de meester van het overdragen en het verwerven van acceptatie.
Het is de kracht én de sterkte van Sinek als communicator. Het is waarom zijn video’s tientallen miljoenen keren worden bekeken. Het is ook waarom sommige mensen een hekel aan hem hebben. Dat typisch Amerikaanse om van een eeuwenoud en relatief bescheiden idee een enorme hype te maken. Inclusief boeken, lezingen en een grote schare volgers en copycats.
Zijn criticasters verwijten hem een gebrek aan diepgang en tegelijkertijd verbazen ze zich over de enorme vlucht die zijn werk heeft genomen. Hoe kan dat dan?
Sineks échte meesterschap schuilt niet in wat hij te vertellen heeft, maar hoe hij dat doet.
Voor iedereen
Sineks echte les is zijn hóe. Hij doet alles wat je van een topcommunicator mag verwachten. Sinek houd het klein en simpel, vertelt verhalen, geeft daarin anderen de hoofdrol, geeft aansprekende voorbeelden, hij onderbouwt en legt verbindingen met populaire wetenschap en hij herhaalt en herhaalt zijn boodschap eindeloos.
Sinek gebruikt gewone, eenvoudige taal en heeft zijn verhaal universeel gemaakt: zodat het voor iedereen een mogelijkheid tot reflectie biedt en een ambitie aanreikt.
Wie iets van Sinek wil leren, moet vooral zijn boodschap omtrent het waarom ter harte neme. Maar Sinek’s ‘waarom’ is zijn eigen ‘wat’. Zijn échte meesterschap schuilt niet in wat hij te vertellen heeft, maar hoe hij dat doet. Leer daarvan!
Beetje dun verhaaltje, maar wel een raak point of vue waar ik het ook zeker mee eens ben. Sommige merken hebben een knallerd van een Why maar krijgen die gewoon niet over de buhne. De How is ontegenzeggelijk onmisbaar. De How is in de uitvoering van contentmarketing dan ook key, gebaseerd op de Why achter het What. 🙂
Dan sluit ik me aan bij Marc Benioff, die met alle respect voor Sinek stelt dat er iets voorafgaat aan de Why: de Who. En dat wijst in feite naar de positionering van een brand. Ofwel, je kunt een fantastische missie hebben, maar als je het voorlegt aan het verkeerde publiek, raak je er niemand mee.
Dank Edwin. Ik snap het ,maar ga niet mee met Benioff, omdat het naar mijn mening bij the golden cirkel niet gaat om positionering in de marketingbetekenis, maar om iets groters. Even broeden of dat een vervolgartikel waard is.
Maar hoe kom je nu achter die ‘Hoe’?
Terechte vraag Gustavo. IK zeg er iets over onder ¨Voor Iedereen¨, maar dat verdient verdieping en die komt er. Hier.
Bedankt Wim, die vraag verdient inderdaad wat meer uitleg (althans het antwoord erop), ik kijk uit naar een nieuw artikel 🙂
Bedankt voor je antwoord Wim.
Die vraag verdient inderdaad wat meer uitleg (althans het antwoord erop), ik kijk uit naar het volgende artikel 🙂
Het is altijd mooi om als verstokt ‘Sinekiaan’ over Sinek en zijn Why-vraag te lezen. Maar waar u Sinek’s visie een beetje te kort doet, is dat als je de ‘Why’ op een ‘pure’ en succesvolle manier wilt implementeren, dat dat niet gaat over dingen op papier krijgen of doorhebben ‘hoe’ je dit overbrengt. Dat is eendimensionaal en net als een ouderwets laagje ‘marketing-vernis’.
Als je de ‘Why’ goed wilt inzetten, dan LEEF je het antwoord op de waarom-vraag. Als het goed is, is je merk er zelfs op gefundeerd (als je heel diep in je geheugen graaft). En functioneert het op zijn minst als ‘het geweten’ van je merk. Het is de intrisnieke drive die je voelt en je compromisloos voortstuwt. Het bepaalt al je strategische overwegingen en wordt gevoeld (want daarin faciliteer je, zonder compromissen) in alle lagen van je organisatie.
De ‘Why’ zien als een simpele tool om marketing mee te bedrijven, is de grootste valkuil bij de interpretatie van Sinek’s boodschap.
“Wie iets van Sinek wil leren, moet vooral zijn boodschap omtrent het waarom ter harte nemen.”
Ik denk dat je na het bedenken van je ‘Why’ elke keer als je iets in je ‘How’ en zeker in ‘what’ bedenkt of doet, je je eerst moet afvragen of het naadloos aansluit bij je Why. Die consistentie maakt de4ze filofsofie krachtig en bruikbaar. Dat is naar mijn mening ook de reden waarom er verhalen rondgaan over hoe hardnekking Steve Jobs bleef hameren op elk product detail van een Apple product tot het naar zijn zin, zijn Why was.
Helemaal gelijk Jaap. How en What volgen op Why.
Helemaal met Arjen Doting eens!
Het is een multidimensionele boodschap van Simon Sinek.
Je kan het plat lezen en gebruiken als een truc, dus zonder je geweten daarbij.
Of je pakt zijn authentieke bevlogenheid erbij “To inspire people to do what inspires them, so that the world becomes a better place’ en laat je jezelf en anderen inspireren om hetzelfde te doen !
Bij mij werkte het uitstekend! Ik krijg er vleugels van, heb mijn WHY crystal clear gekregen en het inspireert me om elke dag uit mijn bed ervoor te komen, iets wat ik voorheen enorm miste!!!
Sinek zegt dan ook ‘Start with Why’, niet ‘Stop at Why’. Een ‘Why’ zonder vervolg in een ‘Who’ of ‘What’ voegt geen waarde toe.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!