De QR-code, onbegrepen maar vol potentie
Hoe Bart Smit meer uit QR-codes kan halen
Mobiel en internet gaan steeds vaker hand in hand en steeds meer mensen beschikken over een internet connected device. Organisaties en marketeers maken hier gebruik van door (relevante) content direct beschikbaar te maken via onder andere een QR-code. Echter, de volledige potentie van de QR-code wordt nog (te) weinig benut. De meeste QR-codes linken de mobiele gebruiker direct naar, als je geluk hebt, een mobiele homepage van de organisatie. En daarmee houdt het gebruik ervan op.
In dit blog een aantal suggesties om de QR-code en haar mogelijkheden breder te benutten. Om te beginnen: een organisatie die de QR-code puur actiematig inzet, speelgoedketen Bart Smit. En tips voor hoe het nog beter kan.
Bestellen via QR-codes
Bart Smit gebruikt de QR-codes in de basis redelijk goed. Kort voor de feestdagen maken zij reclame op billboards op high-traffic locaties, zoals stations, met QR-codes waarmee je een bestelling kunt scannen die de volgende dag al in huis is. Hiermee speelt Bart Smit in op de behoefte aan last minute- en impulsaankopen door op een eenvoudige wijze een bestelling mogelijk te maken. Echter, deze campagne kan ook verbeterd worden, zoals ik hieronder zal toelichten.
Specifieke analyse
Zoals bekend, is het met een QR-code niet meer nodig om een url op het kleine scherm in te toetsen. Met een QR code wordt het zelfs mogelijk om een langere URL, eventueel te voorzien van een unieke trackingcode, in te zetten. Door zo'n unieke trackingcode toe te voegen, kunnen zelfs per locatie de resultaten geanalyseerd worden. Dit geeft de marketeer de nuttige informatie om beslissingen over de inzet gemaakt kunnen worden. Nog belangrijker kan zo heel specifiek de ROI op deze inzet van resources gemeten kan worden.
Geen QR-scanner?
Steeds meer campagnes dragen een QR code, maar missen een normale URL. Onderzoek wijst uit dat 23% van de smartphone users gebruik maakt van QR-codes, wat inhoudt dat 77% dit (nog) niet doet en daarmee geen toegang heeft tot je campagne-informatie. Met een goede verkorte url en een korte alias los je dit probleem op, en kan je ook de overige 77% over de streep trekken om gebruik te maken van de aanbieding. Met een compacte domeinnaam als Bart Smit bijvoorbeeld, kan een goede shortened url gemaakt worden: http://bartsm.it/barbie bijvoorbeeld. Het maken van een custom shortened url kan eenvoudigweg met de gratis tool bit.ly en een aangekochte domeinnaam.
Conclusie
Hoewel de QR-code al meer dan 15 jaar oud is, lijkt deze de afgelopen jaren pas echt door te breken. Maar nog weinig organisaties blijken echt goed gebruik te maken van deze code. Bart Smit doet hiermee in Nederland een goede poging en slaagt op het QR-code gebruiksniveau, maar faalt vervolgens in de uitvoering en de gebruiksvriendelijkheid. En het gebruiksgemak is tenslotte waar het om gaat.
In de nabije toekomst zullen we hopelijk meer toepassingen van de QR-code zien en ik adviseer organisaties om de brede mogelijkheden van de QR-codes toe te passen, in plaats van bezoekers slechts te leiden naar een m.jouwdomeinhier.nl website.
Ik weet het nog niet met die QR-codes. Ik scan ze zelden.
Over het algemeen vind ik het te veel moeite om mijn telefoon uit mijn zak te pakken, QR-scanner te openen, stil te staan voor die code, scannen en wachten tot de site is geopend.
“Hiermee speelt Bart Smit in op de behoefte aan last minute- en impulsaankopen door op een eenvoudige wijze een bestelling mogelijk te maken.”
En blijkt dat uit de resultaten? Of is het een “Laten we het eens proberen want het kan” actie?
“Maar nog weinig organisaties blijken echt goed gebruik te maken van deze code.”
Kun je voorbeelden geven van goed uitvoerde acties met QR-codes?
En zijn er onderzoeksresultaten waaruit blijkt dat QR-codes op ‘high-traffic locaties’ werken? Een scan maken van een QR-code in een tijdschrift of krant snap ik, maar werkt het echt op billboards?
Deze actie van Bart Smit komt op mij over als een ‘digitaal-moetje’. Hip doen om het hip kan, maar zonder achterliggende gedachte.
@Frank, ik ben helaas niet bekend met de resultaten van Bart Smit.
@Bart, ik kan helaas zo 123 niet op goede voorbeelden komen van een groot uitgevoerde acties die gebruik maken van QR-codes. Maar ik ben van mening dat QR-codes zeker tot hun recht kunnen komen op locaties waar mensen een moment de tijd hebben en behoefte hebben aan wat er achter de QR code zit. Dit kan een mobile vriendelijke website zijn, of een app voor alle platformen 🙂 die toegang geeft tot voor de bezoeker interessante content.
Jammer dat er geen goede voorbeelden genoemd worden in dit artikel.
Ben erg benieuwd of iemand anders misschien voorbeelden kan geven van succesvolle QR-acties?
Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is of het beter werkt om een QR-code te plaatsen op een affiche of op een folder. Ik denk persoonlijk namelijk dat het laatste meer resultaat oplevert.
@Bart Nu weet ik in elk geval hoe het niet moet;)
@Theo Bedankt voor het voorbeeld van Heineken, erg origineel! Maar dan idd ook weer als een gimmick/ branding product
Ik ga gewoon nog even verder op onderzoek uit!
@Eric Jan van Putten
Je zegt dat je zo 123 niet op goede voorbeelden kunt komen van acties die gebruik maken van QR-codes.
Op basis waarvan concludeer je dan dat er veel potentie in zit? Want dat gedeelte mis ik in je stuk.
De mogelijkheden zijn duidelijk, de alternatieven zoals short-url ook, maar de reeds behaalde resultaten zijn me niet helder. Je stelt dat QR tot zijn recht komt op locaties waar mensen een moment tijd hebben en de behoefte voelen om te zien wat er achter een QR-code zit. Dat klinkt als het principe van een tijdschriftencover in een kiosk. Mensen lokken met een pakkende voorkant.
De vraag is echter hoe je die QR-code dan inzet. En juist daar gaat het nu volgens mij vaak mis. Je stelling dat “QR-code de afgelopen jaren pas echt door te breken” is volgens mij gebaseerd op de enorme wildgroei aan codes, in plaats van succesresultaten. Daarom ben ik vooralsnog wat sceptisch als het gaat om de potentie van QR.
Grafiek is inderdaad niet verhelderend. Sorry Erik, maar er zijn betere QR code colums
@Peter: Leuk al die gekleurde QR-codes, maar daarmee loopt de ‘scanbaarheid’ van een QR-code zwaar terug. Sommige scan-software zijn te gevoelig als het niet meer zwart-wit is en daarmee vind ik dit geen optie.
Daartnaast, in kleur zijn ze ook niet mooi. QR-codes zijn per definitie niet mooi 😉
Erg tof voorbeeld van gebruik van QR-codes. Wachten wordt zo een nuttige bezigheid.
Slecht voorbeeld, deze van Bart Smit.
Maar dat weet je niet als je de campagne niet daadwerkelijk hebt gezien en via je telefoon hebt gebruikt.
Eric-Jan vergeet namelijk te vertellen dat de QR-code verwees naar een normale webpagina. Dus: niet voor mobiele dragers geoptimaliseerd. De webpagina was lang, veel velden en betalen was zo omslachtig dat je dat niet onderweg wilt proberen.
Of, zoals een meneer van PayPal pas zei: focussen op QR of NFC is net zoiets als inzoomen op een gyroscoop terwijl de eerste iPhone bijna op de markt komt.
Hoewel QR codes in principe wel een zekere mate van bruikbaarheid hebben (ik heb hier bijv. catalogus van leverancier liggen waar ik met QR code direct voorraad kan checken) gebruik ik ze NOOIT.
Voornoemde catalogus; ik persoonlijk log liever in op hun site en zoek artikelnummer op. In onze showroom is het echter wel handig als een klant vraagt om voorraad van een bepaald artikel.
We zetten QR-codes ook in onze marketingmix in voor onze klanten, bij toepassingen waar we denken dat het een meerwaarde kan bieden spandoeken voor makelaars bijvoorbeeld.
Ik zou me zo voor kunnen stellen dat het daar kán werken.
De enige reden dat ik een QR-code heb gebruikt is om aan een ander te laten zien hoe het werkt.
Het meest frustrerende is dat de QR-codes vaak doorlinken naar een normale website en niet een mobiele versie ervan.
Vind een QR code persoonlijk erg lelijk, en dus ook niet bijdragen aan de fraaiheid van bijvoorbeeld een media uiting.
Nu worden QR codes (nogal laat ontdekt ja) te pas en te onpas gehanteerd. Wie gaat er nu een bestickerde auto scannen op een parkeerplaats? Bij een makelaar in etage: okay, kan ik nog inkomen. Als je enkele QR codes getest hebt en je komt steeds op een deceptie uit, dan gebruik je het na 3 keer al niet meer; is mijn ervaring.
Standaard is er al geen QR-code-reader op een iPhone bijvoorbeeld; dat Apple hierin niet meegaat, zegt misschien ook al iets? Maar los daarvan: mensen die een smartphone hebben, ZIJN al gewend op ‘effe snel iets in te typen’, ze Facebooken, Whatsappen, mailen, etc etc alles al; een URL of telefoonnummer handmatig intikken is dan ook niet meer zo’n bezwaar.
Het mooiste is nog: je hebt technisch gezien helemaal niet meer een marker zoals een barcode of QR-code op een gegeven moment nodig; camera’s en apps zijn al in staat om op basis van echte vormen iets te herkennen en om te zetten naar content; denk bijvoorbeeld aan augmented reality voorbeelden zonder markers. Je kunt dan in eigen tekst en stijl bij je uiting zetten: haal je iPhone over deze foto heen, etc.
Ik denk ook dat de QR code zijn potentie nog niet bereikt heeft. Momenteel krijg ik er “kip-ei” gevoel bij: adverteerders willen eerst veel potentiele gebruikers, terwijl gebruikers onvoldoende goed ingezette QR codes voor geschoteld krijgen en er dus niet enthousiast van worden en er geen ambassadeurs van zijn.
Gevoelsmatig (ik heb wel case, maar niet online en zonder cijfers die specifiek de QR meten) denk ik dat het aan drie aspecten ligt:
1. Lokatie: QR code op een plek waar consument de tijd heeft om hem te scannen. Bijv. op folder of Direct Mail (brievenbusreclame), dus thuis: ontvanger kan eenvoudig naar afzender surfen. Evt. op straat op bilboard of op stand bij congres.
2. URL: QR wordt met mobile device gescand, dus plaats er de mobiele website achter.
3. Gebruikers/consumenten: zodra de twee bovenstaande goed worden ingezet door afzenders, denk ik dat het vertrouwen in en gebruik van absoluut zal toenemen.
Er zijn legio toepassingen maar in ieder geval altijd in combinatie met een goeie mobiele (actie)website. Denk bijvoorbeeld een keukenzaak waarbij je nu een foto maakt in de showroom om thuis nog eens na te kijken. Thuis op de bank ben je alweer vergeten waar je de foto maakte en welke info erbij hoort. Grote kans dat je het laat voor wat het is. Gemiste kans voor de keukenzaak. Echter, bij elke keuken hangt een A4 met info. Voeg hier een QR code aan toe die leidt naar een actiepagina met afbeeldingen, (prijs)info specifiek voor die keuken en een contactformulier voor een afspraak. Verkoopt de keukenzaak maar 1 extra keuken door deze toevoeging is het commercieel gezien al meer dan de moeite waard.
Wij zetten met enige regelmaat QR codes voor onze Retail klanten in met daarachter meestal videos, de resultaten zijn wisselend. Echter ik zie QR codes als niet sexy/handig MAAR wel als een absolute ‘must’ om een volgende stap te kunnen maken, hiermee bedoel ik de stap richting NFC. Door QR codes leren mensen begrijpen dat je iets kunt scannen met een device en dat er vervolgens een ‘actie’ volgt. Ik zie ze dus als opstapje naar de Next Big Thing. Educatie gaat alsmaar belangrijker worden met de snelle technologische ontwikkelingen, de massa gaat het anders niet adopteren.
Met de Rogerthat® QR code maak je van een Lead een tevreden klant.
Kip en Ei inderdaad. Ik geloof het antwoordt te hebben op hoe men de qr code succesvol implementeert. Binnenkort zal elk centrum zich hopelijk aansluiten. En daarnaast zie geen problemen om nog meer dan alleen de verwachtingen te kunnen voldoen, met QBAND(TM).
😀
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!