De samensmelting van interne en externe communicatie: laat die prince charming maar zitten!

24 juni 2014, 13:00

I'm not looking for prince charming. I don't need charming! I need someone who knows what unconditional love is, and knows how to be honest, true and faithful.” Geef maar toe: dat eerlijke en betrouwbare is wat wij vrouwen uiteindelijk willen. Laat die gelikte beren maar lekker hun ding doen en genieten van hun one night stands, want ik kan ze verzekeren: een volgende keer zit er niet in. Tenminste niet zodra hun innerlijk doorschijnt. Doe mij maar zo’n lieve, eerlijke en betrouwbare man, ook al heeft hij niet die Prodent-lach en die strak achterover gekamde haren. Zo’n eerlijke man is degene die het waard is wat meer aandacht te krijgen en om wat meer ‘serieuze’ tijd aan te besteden.

Deze gastbijdrage is geschreven door Wiesje van Woerkum, student aan Fontys Hogescholen.

En zo werkt het ook bij bedrijven. We vragen steeds vaker naar die transparantie waarin eerlijkheid de hoofdrol speelt. We willen bedrijven die zich naar de buitenwereld hetzelfde tonen, als dat ze intern naar hun medewerkers doen. Pas als ze eerlijk zijn, en mensen dit zien, durven wij een langere relatie met hen op te bouwen. Concreet betekent het dat de voorheen gescheiden vakgebieden van interne en externe communicatie samen gaan smelten. Want zeg nou eerlijk, dat ‘neppe randje’, zoals die Prodent-lach, kan in deze transparante tijden toch ook helemaal niet meer?

Wij zijn de beste in…

Ik trap er in ieder geval niet meer in: bedrijven die zeggen dat ze ‘de beste’ zijn. Sorry, we kunnen nu eenmaal niet allemáál de beste zijn. Maar bedrijven kunnen best allemaal uniek en bijzonder zijn, zodra ze zichzelf en hun medewerkers maar durven te laten zien en ze te laten handelen als echte mensen, gewoon als hoe ze zelf zijn. Gelukkig wordt dit steeds gemakkelijker met alle nieuwe mogelijkheden online, en vloeien interne en externe communicatie af en toe al vanzelf samen.

Zo heb ik dit, tijdens mijn stage bij MCB, van dichtbij meegemaakt met Riny (inmiddels misschien bekend). Riny werkt al jaren bij MCB, maar pas sinds vorig jaar laat deze MCB-medewerker zich ook extern echt als ‘Riny’ zien, die wel degelijk over veel kennis beschikt en ongelofelijk trots is op zijn werk bij MCB.

Zowel intern als extern is dit zichtbaar. Dat echt niet alles geweldig is bij MCB wil hij ook best vertellen, want dat is vaak uiteindelijk toch wat mensen ook graag willen horen. Zodra Riny in zijn presentaties zou vertellen dat alles geweldig is bij MCB en dus het ‘neppe randje’ erop ging plakken, was hij de lezers en luisteraars meteen kwijtgeraakt. Hierdoor zou waarschijnlijk tegelijkertijd het vertrouwen in MCB van deze lezers en luisteraars beschadigd worden.

Be honest and do good shit

De zaken die nog niet helemaal niet lekker lopen bij MCB en die Riny aan het publiek vertelt, zijn voor het publiek vaak acceptabele dingen. Het is logisch dat niet alles geweldig loopt, en fouten maken is immers menselijk, ook bij bedrijven. De buitenwereld kan dat menselijke en eerlijke juist vaak wel waarderen, als je maar laat zien wat je ervan leert.

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat al je medewerkers met trots aan kunnen tonen dat jouw woorden en daden in lijn staan met elkaar. Zover ik weet kunnen onder andere de medewerkers van Zappos dit. Zappos (waarschijnlijk al bekend) is een Amerikaanse online schoenverkoper die de bedrijfscultuur en kernwaarden als basis neemt voor zowel het interne als externe gedeelte. Terwijl de eerste jaren (vanaf 1999) voor Zappos een kwestie van overleven waren, bleef het bedrijf steevast investeren in de interne cultuur van het bedrijf.

Mede door die inmiddels sterk ontwikkelde bedrijfscultuur en het langetermijndenken wist het bedrijf in 2008 een verkoopomzet van $ 1 miljard te bereiken, wat afgelopen jaar echter alweer $ 1 biljoen was. En dat allemaal omdat ze ‘goede, eerlijke dingen doen’ en deze aan kunnen tonen aan de buitenwereld. De klant wist in Zappos die lieve, eerlijke, betrouwbare man te vinden waaraan zij hun aandacht wilden besteden.

Hoe laat ik ‘intern’ en ‘extern’ bij mijn bedrijf dan op een positieve manier samenvloeien?

Uiteraard zijn hier ontelbaar goede mogelijkheden voor, maar hieronder heb ik een klein lijstje opgesteld met punten die hier in ieder geval een bijdrage aan kunnen leveren:

  • Maak medewerkers allereerst bewust van het feit dat ze tegenwoordig (steeds meer) zelf verantwoordelijk zijn voor zowel de interne als externe communicatie. Aan de hand van mijn afstudeeronderzoek over storytelling was dit onder andere ook een van mijn aanbevelingen voor MCB.
  • Maak authentieke, grappige, mooie interne verhalen zichtbaar voor de buitenwereld. Zo deed ik dit bijvoorbeeld met het verhaal over het treintje van MCB.
  • Laat je medewerkers bloggen over hun kennis, waarin ze ook zichzelf laten zien aan de buitenwereld. Zo is onder andere Lavans een bedrijf dat dit goed weet weer te geven.
  • Maak van iedere medewerker een woordvoerder. Door onder andere het bloggen en socialmedia-accounts worden kennisgebieden van medewerkers bekend bij de buitenwereld en is het voor de buitenwereld mogelijk en makkelijk om de desbetreffende persoon aan te spreken of te vragen naar haar/ zijn kennis. Via social media of de blogs wordt de desbetreffende medewerker vanzelf het aanspreekpunt op zijn of haar vakgebied.
  • En de marketing- en communicatie-afdeling dan? Zij zullen steeds meer een sturende, begeleidende en verbindende factor worden binnen de gehele interne en externe communicatie.

Nou, hier houd ik het tot nu toe bij. Ik heb namelijk nog wat quality time beloofd aan mijn eerlijke, betrouwbare man (ehm, vriendje). Maar hij mag zelf zijn tanden met Prodent poetsen.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie

15 Reacties

    Evelyn Zwaagman

    Bravo & complimenten! Ik heb je blog met plezier gelezen en gelijk op LinkedIn gedeeld. Nu maar hopen dat we vaker van je horen? Groet! Sproet 😀


    24 juni 2014 om 19:02
    Wiesje van Woerkum

    Dankjewel Evelyn! Leuk om te horen. En wie weet! Ik hoop in ieder geval van wel ;-).


    24 juni 2014 om 19:26
    Yvonne Bierings

    Wiesje, goed stuk! Leuk geschreven en klopt helemaal.


    25 juni 2014 om 13:34
    Wiesje van Woerkum

    Dankje Yvonne!


    25 juni 2014 om 13:49
    Marlou Mourmans

    Goed blog, zeg. Heel herkenbaar. We zijn dagelijks bezig met de puntjes die jij noemt bij de corporate marketing- en communicatie-afdeling van Fontys. Helemaal top dat een studente van ons dat zo goed weet te omschrijven. Leuk, als je een keer bij ons komt kijken en ‘proeven’. Dit smaakt naar meer;) groet, Marlou Mourmans


    25 juni 2014 om 14:43
    Wiesje van Woerkum

    Dankjewel!

    En lijkt me zeker leuk om eens een keer te komen kijken en ‘proeven’!


    25 juni 2014 om 21:17
    Jakobien Groeneveld

    Mooie blog! Gedeeld op LinkedIn en Twitter. Heel herkenbaar voor onze organisatie ook: de mooiste verhalen zitten in wat we doen, die hoef je niet meer te verzinnen.


    28 juni 2014 om 08:12
    Wiesje van Woerkum

    Bedankt Jakobien!


    29 juni 2014 om 09:33
    Willy

    Super! Zowel inhoud als vorm.


    10 juli 2014 om 09:47
    Wiesje van Woerkum

    Dankjewel!


    11 juli 2014 om 10:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!