De toekomst van mobiele-mediadiensten (deel 1)

10 februari 2014, 10:14

Het steeds groter wordende belang van context

Wearable computing is snel in opkomst. Wat begon met de smartphone, verplaatst zich nu naar de smartwatch, smart ring en Google Glass. Deze verschuiving brengt voor mediabedrijven nieuwe uitdagingen en kansen met zich mee. Vooral informatie leveren aan de gebruiker in de juiste context wordt steeds meer van belang. Welke veranderingen en mogelijkheden dit met zich meebrengt, was het onderwerp van het iMMovator Cross Media Café van 4 februari: de toekomst van mobiele-mediadiensten – het belang van context.

Het speelveld van smart devices

De kick-off werd verzorgd door Inge Monsees, research manager media bij GfK, die een beeld van het huidige speelveld van smart devices gaf en wat we daarvan kunnen verwachten.

Momenteel zijn er 8,5 miljoen smartphones in Nederland. Ten opzichte van 2012 is dit met 9 procent toegenomen, maar de groei stabiliseert. Er zijn meer Nederlanders met een smartphone dan met een PC. De grootste penetratie van smartphones is bij de jongeren, maar de ouderen zijn bezig met een inhaalslag.

De tabletmarkt is ten opzichte van 2012 gegroeid met 19 procent en blijft doorgroeien. Tabletbezitters zijn vooral de 35-49-generatie, maar de groei is gelijkmatig verdeeld over alle leeftijdsgroepen. De tablet wordt voornamelijk thuis gebruikt, vaak als vervanging voor de PC. Buitenshuis wordt de smartphone vooral gebruikt.

TV-kijken op de smartphone gebeurt nog relatief weinig, 8 procent van de smartphone bezitters kijkt wel eens TV op de smartphone ten opzichte van 24 procent bij tablet gebruikers. 48 procent kijkt wel eens audiovisueel materiaal op de smartphone.

Wearable devices

Qua wearable devices is de smartwatch de snelste groeier. Er zijn in Nederland 4.297 smartwatches verkocht in 2013 (eerste cijfers van 4 fabrikanten), waarvan maar liefst 3.000 in de laatste 3 maanden van 2013. Vooral jongeren vinden de smartwatch interessant, bij ouderen leeft dit minder.

Uit onderzoek bleek dat 12 procent van de Nederlanders zegt Google Glass te willen kopen zodra deze op de markt komt. Vooral jongeren vinden dit interessant.

Op de vraag of de groei van wearables gaat doorzetten, kon Monsees nog geen antwoord geven, omdat er nog te weinig verkoopdata over bestaan. Cruciaal hierin is of het door de doelgroep als hip of makkelijk wordt gezien.

Van apps naar context

In zijn presentatie ging Iskander Smit, strategy director bij info.nl, in op hoe je voor devices als Google Glass op een andere manier media moet ontwikkelen. Met zijn bedrijf heeft hij inmiddels hier de eerste ervaringen mee opgedaan.

Wearables gaan de mediaconsumptie veranderen. Volgens Smit is “relevantie het belangrijkste aspect om te overleven”. Google Now is een voorbeeld hoe informatie wordt aangepast op de gebruiker. Deze denkwijze, waarbij de technologie reageert op de gebruiker, wordt steeds belangrijker.

Het draait om triggers, niet om destinations, volgens Smit, dat wordt voor wearables de nieuwe interface: “Voor Google Glass is het niet belangrijk om apps te maken, maar om diensten te maken waarmee je notificaties kan tonen in de juiste context en op het juiste moment.” Notificaties worden gekoppeld aan enerzijds context en anderzijds aan sensoren. Wearables zijn hierin de connectoren die de context en sensoren aan elkaar knopen en waarop gereageerd kan worden door apps en online diensten.

“Als je media snapt en weet wat je ermee kan, zijn wearables heel interessant”, volgens Smit. “Zenden kan niet meer, je moet zoeken naar de context en daarop inspelen bij de gebruiker.”

De toekomst van nieuws op wearables ligt bij de juiste context

“We zijn allemaal lui” volgens Brechtje de Leij, head of product development news bij Sanoma. Zodra de techniek iets makkelijker maakt voor ons, willen we niet anders dan dat. Maak het dus makkelijk dan zijn we on board.

De grootste uitdaging voor Sanoma is omgaan met de beperkingen die wearables bieden. Relevantie op basis van een contextuele trigger is van groot belang, omdat de gebruiker binnen twee seconden heeft bepaald of deze micro-interactie zinnig is voor hem. Die twee seconden moeten leiden tot actie.

Glassware (software voor Google Glass) van de New York Times geeft 1 keer per uur een nieuwsupdate. Dat is niet nuttig, omdat het niet in context is. Apps als Fieldtrip doen dat wel, omdat je al fietsend door Amsterdam contextuele informatie krijgt over de historische gebouwen die je om je heen ziet.

De Leij heeft bij NU.nl een ‘development-dag’ gehouden om te experimenteren met Google Glass en contextuele triggers voor content. Al snel was duidelijk dat Google Glass journalistieke storytelling naar een nieuw niveau gaat tillen. “Nieuws kan letterlijk worden gemaakt uit ogen van de reporter en zo nodig live worden meegemaakt, bijvoorbeeld met een Google Hangout”, volgens De Leij.

Sanoma verwacht veel van burgerjournalistiek met Google Glass. Dit wordt makkelijk en sneller omdat burgers overal direct een camera bij de hand hebben. Met die gedachte heeft Sanoma NuFoto-glassware gebouwd, waarmee foto’s direct kunnen worden ingestuurd vanaf Google Glass.

Volgens De Leij ligt de toekomst bij nieuws in de juiste context. Je loopt ’s ochtends de deur uit met Google Glass en krijgt de nieuwsberichten te zien die interessant of relevant zijn voor jou. Doordat Google Glass weet waar je bent, wordt informatie gestuurd wanneer het jou uitkomt: dus niet als je in vergadering zit, maar wel als je op de bank voor de TV zit.

Op het gebied van wearables heeft de smartwatch momenteel de focus bij Sanoma. De eerste NU.nl-app voor de smartwatch is inmiddels beschikbaar en is een paar honderd keer gedownload. Een nieuws-app voor Google Glass moet eerst verder worden onderzocht voordat deze wordt ontwikkeld.

Sportmomenten live via Google Glass

Stats for Glass is de eerste glassware-app ontwikkeld door Infostrada Interactive, waar Jan Willem Eshuis CTO is. Stats for Glass biedt de mogelijkheid live updates van voetbalwedstrijden en de Olympische Spelen te tonen op Google Glass.

Gebruikers loggen in op de website en verbinden Google Glass. Vervolgens worden voetbalclubs gekozen waarover updates worden gestuurd. Zodra de wedstrijd start, krijg je updates van doelpunten, gele of rode kaarten, wissels en het eindsignaal van de wedstrijd. Vergelijkbare updates worden voor verschillende Olympische sporten gegeven tijdens de Olympische winterspelen.

Infostrada onderzoekt of er meer kan worden geleerd van de informatie die ze terugkrijgen van de gebruiker. Updates kunnen bijvoorbeeld worden ‘gemute’; dan is de vraag wanneer een gebruiker dat doet en waarom. Hiermee wil Infostrada leren hoe ze de context van de informatie kunnen verbeteren en relevanter kunnen maken voor de gebruiker.

Volgens Eshuis is de volgende stap ook video te tonen in Google Glass. Nadat een doelpunt is gemaakt kan dit enkele minuten later zichtbaar worden gemaakt op Google Glass. Ook kunnen bijvoorbeeld herhalingen van buitenspelsituaties direct worden getoond.

Stats for Glass is eind december live gegaan. Inmiddels zijn er 100 geregisterde gebruikers waarvan 80 het ook daadwerkelijk met Google Glass gebruiken.

Google Glass Panel

In Nederland zijn momenteel ongeveer 30 Google Glass-eigenaren. Hiervan zijn er een vijftal bereid gevonden om er vragen over te beantwoorden tijdens het Cross Media Café. De eerste vraag voor het panel: waarom gebruik je Google Glass?

Daphne Channa Horn (fotograaf) gebruikt het met name voor fotojournalistiek en heeft er inmiddels reportages mee gemaakt voor de NOS en VPRO. Als fotograaf merkt ze dat ze met Glass een ander soort foto’s maakt. De kwaliteit is minder, maar doordat je zelf de camera bent krijg je een ander beeld. Zij omschrijft dit als “de natte droom van journalist”.

Krijn Schuurman (projectmanager/spreker) wil het vooral zelf ervaren. Hij merkt dat soms mensen ervan schrikken en vragen of hij de andere kant op willen kijken, maar meeste reacties zijn toch positief.

Maarten Lens-Fitzgerald (co-founder Layar) deelt vooral momenten via Google Glass via social media. Met Layar wil hij experimenteren met de augmented reality-mogelijkheden van Google Glass, waarbij je toegang kan krijgen tot een andere wereld.

John Kivit (CEO, Shareforce) wil vooral vroegtijdig apps ontwikkelen voor Google Glass. Volgens hem is het een andere discipline dan het ontwikkelen voor tablets en smartphones. Hij ziet bijvoorbeeld mogelijkheden bij zijn klant Smulweb om recepten te tonen op Glass. Het maken van apps voor Google Glass is niet ingewikkeld doordat een het Android-platform is, de uitdaging zit vooral in het bedenken van nieuwe relevante en contextuele diensten.

Ben van der Burg (chief commercial officer, Triple IT) draagt Google Glass maar weinig. Ook hij kijkt naar wat Triple IT ermee kan qua ontwikkeling in de toekomst. Hij ziet wel dat er iets gaat gebeuren, maar nu is het nog niets: “Het is echt nog beginfase van een tijdperk”. Hij ziet vooral mogelijkheden op momenten dat je je handen vrij wil hebben, bijvoorbeeld voor een automonteur of schaatsers die de ideale lijn geprojecteerd willen zien.

Het panel vind het gebruik van Google Glass nog niet verslavend. Lens-Fitzgerald mist het wel op sommige momenten, bijvoorbeeld als zijn Google Glass leeg is en hij zijn handel vol heeft: “Dan is je mobiel uit je zak halen opeens een hele handeling.”

Kinderen van onder de 13 mogen geen gebruikmaken van Glass omdat het niet goed is voor de ontwikkeling van de ogen en het brein. Van der Burg heeft dit al gesignaleerd bij medewerkers waarbij na een dag Google Glass gedragen te hebben het oog iets scheef leek te gaan staan.

Op de vragen rondom privacy en regelgeving is nog geen eenduidig antwoord. Horn geeft aan dat haar Google Glass niet altijd aanstaat, maar dat ze ook foto’s en video’s kan maken zonder dat iemand dat doorheeft. Zij vraagt zich af of het ethisch verantwoord is: “In Turkije vertelde een dokter mij dat als ze de opnames die ze op dat moment maakte online zette, hij niet alleen de komende maanden geen werk heeft, maar ook geen leven meer. Dat soort uitspraken zetten je wel aan het denken.” aldus Horn.

Van der Burg relativeert dat er altijd eerst de technologie is en daarna de regelgeving volgt. “Je moet het vergelijken met verkeer, je leert er mee omgaan en straks moet je voor gebruik een soort digitaal verkeersdiploma hebben.”

De mogelijkheid voor Google om eyetracking te doen waarover de gebruiker geen controle heeft, vindt het panel geen groot probleem. “Ze weten toch al alles van me”, aldus Lens-Fitzgerald.

Hoe vaak de panelleden Google Glass dagelijks op hebben varieert sterk. Van bijna nooit (van der Burg) tot de hele dag (Lens-Fitzgerald). Overige panelleden dragen het tussen de 3 tot 6 uur per dag.

Morgen volgt deel 2 van dit verslag met de pitches van vier bedrijven over apps, producten of diensten die alles te maken hebben met contextual computing.

Remco Bron
Founder bij inBeacon

Remco is internet ondernemer, spreker en co-founder van inBeacon. Hij werkt voor klanten als KPN, ANWB, NOS, Vodafone, Sony, Leaseplan, Reed Business, Ministerie van Defensie, Oplaadpalen.nl en Rabobank. Zijn persoonlijke website is remcobron.com en hij blogt over iBeacon marketing op iBeacon-retail.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!