De trailing slash als oplossing voor enkele SEO-problemen

1 maart 2012, 14:06

Bij het opzetten of optimaliseren van websites wordt vaak te weinig aandacht besteed aan één simpel leesteken; de trailing slash. Rechtlijnig gebruik hiervan kan enkele SEO-problemen voorkomen. Google en consorten zien bijvoorbeeld www.marketingfacts.nl/rubrieken/zoekmachine_marketing en www.marketingfacts.nl/rubrieken/zoekmachine_marketing/ als twee aparte pagina’s. Simpelweg omdat het twee verschillende URL's zijn.

Usability

Ten eerste en bovenal is het natuurlijk erg ongebruiksvriendelijk om content op meerdere URL's aan te bieden. De bezoeker kan hierdoor verward raken. En dat is ook een van de redenen dat Google niet van duplicate content houdt. Google wil de zoeker het best mogelijke resultaat voorschotelen. Usability moet daarom in mijn ogen altijd boven SEO staan.

Duplicate content

Op het moment dat beide URL's vanaf ergens op het internet een link krijgen, worden ze beide “kenbaar” gemaakt aan zoekmachines. En aangezien dit identieke pagina's zijn, ontstaat duplicate content. De URL die het laatst geïndexeerd wordt, zal als duplicate worden aangemerkt. Dit betekent doorgaans dat deze URL niet zal worden getoond in de zoekresultaten. Dus niet erg, zou je in eerste instantie denken.

Linkwaarde

Maar dat ligt anders. Alle linkwaarde die wordt verkregen via externe links naar de URL die niet wordt getoond, wordt hierdoor waardeloos. En dat is heel jammer en onnodig. De pagina verliest hierdoor dus onnodig linkwaarde. De linkwaarde van externe links wordt namelijk verdeeld over de twee URL's. Een deel daarvan gaat dus verloren.

Hoe voorkom je dat?

Elke pagina mag via maximaal één URL bereikbaar zijn. Allereerst dien je een keuze te maken. URL's met of zonder trailing slash aan het eind? Zelf geef ik de voorkeur aan URL's mét trailing slash erachter. Op deze manier ontstaan er namelijk geen problemen bij het openen van subdirectories, die standaard een trailing slash krijgen. Kies je ervoor om de trailing slash eraf te kappen, dan kan dit in sommige gevallen problemen opleveren.

Een 301 redirect van de URL zonder slash naar de URL met slash is de oplossing voor dit probleem. Voor de meeste webservers werkt hiervoor een simpele regel in de htaccess. Hiermee worden je bezoekers automatisch doorgestuurd naar de “goede” URL. Dit geldt ook voor zoekmachines. Omdat je 301 redirects gebruikt, wordt de “foute” URL en zijn bijbehorende linkwaarde doorgestuurd naar de goede.

Grote websites

Zoals je hierboven ziet, gaat het bij Marketingfacts nog niet goed.. Maar Marketingfacts is zeker niet de enige website. Een snelle scan van enkele grote websites, leert dat het nog vaak misgaat, zoals bij;

Er is dus nog werk aan de winkel! Hoe staat het bij jouw website?

Afbeelding credit: luigioss.

Gijs Heerkens
Internetondernemer bij internetondernemer

Gijs Heerkens (1983) is een Nederlandse internetondernemer. Gijs is continu op zoek naar op te zetten innovatieve internetconcepten, waarin automatisering en uitbesteding centraal staan. Een voorliefde voor ondernemerschap, meer dan 5 jaar ervaring in online marketing en een Bachelor of Commerce-diploma zijn hiervoor de perfecte basis.

Categorie
Tags

77 Reacties

    Maurits van Eeghen

    Ik sluit mij aan bij Sjors. Niet heel netjes maar een groot issue is het niet. Dit wordt temeer bewezen door het feit dat Vodafone en Thomas Cook (1e en 3e voorbeeld uit dit stuk) beide een keurige top 10 positie hebben op de zoekwoorden waarop ze met de pagina’s naar voren willen komen (resp. ‘Sim only’ en ‘last minutes’).

    Otto (2e voorbeeld) scoort niet op het woord monitoren, maar dat is (nog los van de SEO uitdagingen die ze echt wel hebben) niet heel veel vreemd. Otto staat nou niet direct bekend als de specialist op het gebied van monitoren.


    1 maart 2012 om 16:07
    Gijs Heerkens

    @ Maurits van Eeghen

    Deze grote websites hebben natuurlijk als voordeel dat hun domeinnaam waarschijnlijk al een goede reputatie zal hebben. Bij kleinere websites wordt het anders. Wellicht kunnen we stellen dat hoe kleiner de website is, hoe groter de invloed zal zijn.


    1 maart 2012 om 16:33
    jdevalk

    Gijs, jongen, misschien moet je je over heel andere dingen druk gaan maken. Zoals de titel van je artikel, die te lang is, of de meta description van dit artikel, die nergens op slaat.

    De canonical van dit artikel staat keurig ingesteld, die lost het, eigenlijk al niet bestaande, dupe content probleem op. Als je de moeite had genomen om een paar tests te draaien had je gezien dat in de meeste gevallen Google niet eens de moeite neemt om de variant zonder Slash of met Slash opnieuw te indexeren.

    Maar daarvoor moet je natuurlijk écht iets van SEO weten en niet alleen gezever van anderen overtypen.

    Aan de redactie: het kwaliteitspeil zakt. Hard. Misschien toch tijd om wat meer peer review in te voeren. Ik stel me bij deze beschikbaar.


    1 maart 2012 om 17:05
    Ruben Bunskoeke

    Ik sluit me ook aan bij Sjors en Maurtis. Het is niet netjes, maar het zal niet (direct) invloed hebben op rankings

    Alle “linkjuice” die de duplicate pagina krijgt van externe links flowt gewoon door naar de originele pagina.

    Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat de spider van de zoekmachine meer pagina’s dan nodig moet ‘scannen’.

    Zo’n spider ‘scant’ nooit alle pagina’s van een website in een keer, maar verdeelt het (anders neemt het teveel dataverkeer in een keer in beslag).

    Het kan dus langer duren, voordat de zoekmachine de pagina’s die wel veranderd of nieuw zijn scant. Het duurt dus langer voordat de zoekmachine veranderingen opmerkt.


    1 maart 2012 om 17:28
    Gijs Heerkens

    @ Joost de Valk

    De meta description wordt hier automatisch gevuld met de eerste alinea van het artikel.

    Ik weet dat de canonical tag ook een oplossing kan zijn. De voorbeelden die ik in het artikel noem, hebben op dit moment ook geen canonical.

    Als Google de variant niet indexeert, verlies je toch eventuele linkwaarde van externe links naar deze variant wanneer je de trailing slash of canonical niet goed hebt staan.


    1 maart 2012 om 17:35
    Sabine

    @Gijs: de handwuiving die je doet over Thomas Cook et al doet flink afbreuk aan de vele tonnen euro’s, consultancy en development die organisaties op die schaal laten uitvoeren.

    Dat zouden ze echt niet doen als ze “gewoon wel” zouden ranken gewoon bij gratie van volume.


    1 maart 2012 om 17:42
    maurits van Eeghen

    @Gijs: De posities boven Vodafone en Thomas Cook op die zoekwoorden hebben ook (bijna) allemaal een trailing slash. De trailing slash staat qua prioriteit op SEO-vlak nou eenmaal gewoon niet heel hoog. Ik zou hem net iets boven het invullen van de meta keywords zetten. Sorry.


    1 maart 2012 om 17:49
    Remi

    Zoals de reacties hierboven al aangeven is enige nuance wel op zijn plaats.

    Natuurlijk is het niet netjes om een pagina zowel met, als zonder trailing Slash aan te bieden. En natuurlijk is het een ietsiepietsie beter om dat te fixen.

    Maar eerste site met perfecte SEO ben ik nog niet tegen gekomen. De meeste sites mogen al blij zijn als ze de 80% halen. Het oplossen van een trailing slash is ergens een puntje op een vergeten i.

    Verder zal een gewone internetter helemaal niet doorhebben dat de pagina zowel met als zonder slash bestaat, dus er is helemaal geen usability issue.

    En ‘duplicate content’ is niet het zelfde als een ‘duplicate content probleem’. Duplicate content is er in vele soorten en maten en het kan behoorlijke problemen veroorzaken, maar daar hoort een slash niet bij.

    Met andere woorden: Webmasters, ga maar weer rustig slapen, de trailing slash heeft geen enkele prioriteit als het om SEO gaat. En mocht je over een tijdje toevallig met de relevante code bezig zijn, los het dan even netjes op.


    1 maart 2012 om 19:52
    stephenfarrelly

    @Gijs, wij zijn op de hoogte van een enkel aantal trailing slash url’s. De meerderheid zijn, zoals Joost heeft aangegeven, opgelost via een rel=”canonical”. Maar dat is om de puntjes op de i te zetten. We heben ons eerst gefocust op veel andere punten, die belangrijker waren en er meer toe doen ;-).

    Voorheen was het niet mogelijk om de meta-description in te vullen, maar dit is sinds de nieuwe website live is wel mogelijk. Dus Google moet je hier niet de schuld van geven ;-). Morgen plaats ik hier een blogpost met waar we rekening mee gehouden hebben op SEO gebied voor Marketingfacts!


    1 maart 2012 om 19:56
    jdevalk

    Stephen: wordt nu de eerste paragraaf anders de meta description? Dat is namelijk vrij nutteloos…


    1 maart 2012 om 19:57
    stephenfarrelly

    Joost, ik zal dit morgen bekijken/bespreken. Laat het liever aan Google over om een description in te vullen in plaats van standaard de eerste paragraaf pakken


    1 maart 2012 om 20:14
    jdevalk

    Precies 🙂 Overigens, voor je die trailing slash fixed, de follow-up comment emails zijn erg lelijk en onleesbaar 🙂


    1 maart 2012 om 20:16
    rubenbos

    @Joost, er is een SEO plug-in geïmplementeerd die nagenoeg identiek is aan jouw SEO WordPress plug-in. In deze blog post is die niet goed ingevuld, uiteindelijk doel is dat bloggers die altijd invullen. Hij pakt nu idd als alternatief niet de beste paragraaf.

    @André de Marcom100 werd al jaren niet onderhouden is definitief weg. Zou eigenlijk 404 kunnen geven.


    1 maart 2012 om 20:46
    andrescholten

    Ben benieuwd naar de post morgen. Vooral naar de manier waarop het archief/oude artikelen ontsloten wordt. Ik kan zo geen structuur ontdekken?


    1 maart 2012 om 20:48
    andrescholten

    @Ruben: volgens diverse tools is het qua inkomende links een hele populaire pagina, ik weet niet of je daar zomaar een 404 op wil zetten 😉


    1 maart 2012 om 20:49
    jdevalk

    @Ruben: ik zou voor Marcom100 een 301 naar home geven persoonlijk 🙂

    ff wat andere zeik dingetjes nog:

    – charset moet naar helemaal bovenin de head, boven de title etc.

    – og:image staat er 2 keer in, maar 1 keer goed.

    – google-site-verification hoeft in principe alleen op de homepage.

    – de links op de author page van Gijs kloppen niet (denk dat dat aan Gijs ligt, zo te zien kloppen ze op andere pages wel).


    1 maart 2012 om 20:53
    Sjors Pals

    De Canonical Tag is hier dus NIET voor bedoeld, het feit of je een url zonder of met slash bepaald is gewoon iets wat je consistent moet afhandelen op server niveau, de Canonical tag is met name bedoeld om aan te geven dat betreffende pagina een “bewuste” duplicate is, om een voorbeeld te geven, als je een webwinkel hebt, en je verkoopt een jas in 3 kleuren, en je hebt daar ook 3 pagina’s voor, dat je feitelijk maar wilt dat maar 1 pagina geindexeerd word.


    2 maart 2012 om 10:27
    Richard Theuws

    De moraal van het verhaal: Noem jezelf gewoon SOWIESO SEO, want dat levert een bak klanten op die toch niet weten wat het nou allemaal precies inhoudt.


    2 maart 2012 om 10:44
    Richard Theuws

    Overigens; voor mijn comment verkeerd begrepen wordt, ik doel met mijn opmerking hierboven niet direct op Gijs of andere deelnemers aan deze discussie.

    Met name van Gijs heb ik al veel leuke dingen gezien en ik volg hem ook redelijk trouw, zowel op twitter als zijn blog.

    Het is meer een algemene opmerking over de devaluatie van de term “SEO”.


    2 maart 2012 om 10:58
    Sjors Pals

    @Joost, mijn reactie was niet op jou, maar op de opmerking dat je Canonical tag moet gebruiken in geval van Trailing slashes.


    2 maart 2012 om 11:03
    Rgrap

    “De moraal van het verhaal: Noem jezelf gewoon SOWIESO SEO, want dat levert een bak klanten op die toch niet weten wat het nou allemaal precies inhoudt”.

    Waarom zouden mensen zichzelf Search Engine Optimalisation noemen? Dan ben vanaf nu: Koffie drinken.


    2 maart 2012 om 11:09
    jdevalk

    @Sjors: zie je mijn naam niet bij dat comment staan dan? Waarin dat als eerste genoemd wordt? Kom op, beetje bij de les blijven.


    2 maart 2012 om 11:12
    jdevalk

    Ruben: “Search Engine optimalisation”? Serieus? Het is nog altijd Search Engine Optimization of Search Engine Optimisation voor de Engelsen.


    2 maart 2012 om 11:13
    Rgrap

    @joost Sorry foutje


    2 maart 2012 om 11:28
    Sjors Pals

    Joost, ook google zelf adviseert om een 301 redirect te gebruiken ipv Canonical, daarnaast is dit ook stukken makkelijker te realiseren dan dat je in je code hier nog rekening mee gaat houden.


    2 maart 2012 om 13:39
    jdevalk

    Die canonical moet er sowieso al staan, dus dan is dit extra werk wat niet nodig is. En waar lees jij dat Google adviseert een 301 te gebruiken? Het valt me op dat er steeds van alles wordt beweert zonder énige vorm van documentatie of links.


    2 maart 2012 om 13:41
    Sjors Pals

    Joost, waarom zou je een canonical plaatsen wanneer er geen sprake is van duplicate content?

    Ik heb er destijds behoorlijk onderzoek naar de rol van duplicate content binnen een website, artikel vind je hier:

    tinyurl.com/6uecc8g


    2 maart 2012 om 14:10
    jdevalk

    Je plaatst hem omdat het dan altijd goed gaat, ook met campaign tracking etc. Ook als iemand met een rare variabele naar je linkt, etc.

    Daarnaast: een blogpost schrijven met je mening en een verwijzing naar een video is GEEN onderzoek doen.


    2 maart 2012 om 14:23
    Sjors Pals

    Joost, dus je plaatst hem altijd, omdat er met een variabele gelinked kan worden? En wat nou als je een pagina hebt die afhankelijk van variabelen ander content toont? Ik ken genoeg legacy sites die dit doen (niet SEO vriendelijk, dat weet ik ook wel), maar dat zou dan betekenen dat je ten onrechte duplicate content gaat aanmerken, om voorbeeld te geven:

    /news.asp (zou de5 recentste artikelen kunnen bevatten

    /news.asp?archive=2010 zou artikelen vanuit 2010 kunnen bevatten.

    Als je dan als canonical link news.asp toont, zou 2010 helemaal niet geindexeerd worden, immers je geeft zelf aan dat het duplicate is met news.asp.

    Op het moment dat je uberhaupt kan voorkomen dat robot’s onnodig werk doen, is het dus veel slimmer om een 301 redirect te doen: Je bezoekt een url die permant verplaatst is! Dit is ook slim omdat robots in de toekomst snappen: het is een permante redirect, deze hoef ik in de toekomst niet meer te bezoeken.

    Oja, de man in de video is Matt Cutts, SEO specialist van Google zelf, adviseert heel duidelijk: wanneer je de mogelijkheid hebt om een 301 redirect te doen ipv canonical, doe dat dan.

    In het geval van een canocial link is dit niet het geval, het kan best in de toekomst voorkomen, dat er helemaal geen sprake meer is van duplicate content, een “sub product” kan bijvoorbeeld op een later tijdstip verrijkt worden met andere content.

    Maar goed Joost, daar zal jij niet van proviteren, immers jij plaatst die canocial tag altijd.

    Oja,


    2 maart 2012 om 14:42
    Sjors Pals

    …… de man in de video is Matt Cutts, SEO specialist van Google zelf, adviseert heel duidelijk: wanneer je de mogelijkheid hebt om een 301 redirect te doen ipv canonical, doe dat dan.


    2 maart 2012 om 14:43
    jvaneck

    @Sjors Ga jij lekker alles 301 redirecten als je het met een canonical kan oplossen. Het voorbeeld dat je geeft zou allebei een eigen canonical kunnen hebben waardoor het allebei geïndexeerd wordt. Dat is gewoon een kewstie van je canonicals goed inrichten.

    En alsjeblieft ga ons hier niet vertellen wij Matt Cutts is. Het is alleen niet verstandig om alles te doen wat hij zegt. Je moet altijd een afweging maken tussen investering en wat het oplevert.


    2 maart 2012 om 15:16
    Sjors Pals

    @Jeroen, in dit geval ging het om een 301 redirect te doen op een trailing slash, en ja dan zou ik ALTIJD een op die manier oplossen.


    2 maart 2012 om 15:32
    jvaneck

    Waarom? Als je met een canonical eventuele toekomstige problemen ook direct oplost.


    2 maart 2012 om 15:41
    Sander Tamaëla

    @Sjors: Matt een SEO specialist noemen is als priester een theoloog noemen. Don’t even go there.

    Daarnaast haal je de verkeerde dingen door elkaar: vreemde vs bekende parameters.


    2 maart 2012 om 15:44
    ssmeding

    @Joost: Goed dat je even een beetje noodzakelijke nuance aanbrengt bij dit artikel. Duplicate content op basis van wel en geen trailing slash zou ik geen heel groot SEO-probleem noemen. Ook al zou ik het bij 90% van alle sites eerder een quick win willen noemen dan iets dat duizenden euro’s kost.

    Inhoudelijk kloppen je reacties helemaal en ik weet zeker dat de meesten hier veel kunnen leren van dit soort bijdragen. Tegelijk vraag ik me af waarom het nodig is je zo neerbuigend op te stellen (“Gijs, jongen”, “of dat ik er misschien wel al HEEL lang bij betrokken ben en het misschien iets beter weet”, “Kom op, beetje bij de les blijven”). Het is vast niet zo bedoeld, maar met jouw autoriteit op dit gebied zijn dit soort uitspraken volgens mij helemaal niet nodig.

    Het is mooi dat Marketingfacts een plaats is waar iedereen zijn kennis en visie kan delen. Juist in de comments vind je vaak erg waardevolle informatie, vaak juist wanneer het artikel ruimte voor kanttekeningen geeft. Laten we hier dan ook een beetje respectvol met elkaar omgaan.


    2 maart 2012 om 15:58
    Jan-Willem B

    @Sint de reden dat onder andere Joost zo reageert is omdat bovenstaand artikel en de daarop volgende reacties een nogal vertekend beeld geven van de daadwerkelijke situatie.

    Mensen die ergens een klok hebben horen luiden en vervolgens niet onderbouwde statements poneren. Ze denken dat ze wat toevoegen, maar ondertussen is het mateloos irritant ten opzichte van SEO als vakgebied en de personen met gedegen vakkennis. Dat is in ieder geval mijn visie op deze discussie.

    Neemt niet weg dat het reactiepaneel een ideaal medium is om over dergelijke zaken te discussiëren, maar dan wel graag met onderbouwde argumenten.


    2 maart 2012 om 16:19
    jdevalk

    @Sint ik word letterlijk doodziek van alle ongefundeerde SEO “waarheden”, die zonder onderzoek te doen maar wat beweren. Dit soort artikelen horen gewoon niet op MF thuis. Begrijp ajb dat op basis van artikelen op deze site beslissingen worden genomen door bedrijven, of we dat nu leuk vinden of niet. Als op basis van deze desinformatie een bedrijf geld uitgeeft is dat toch echt de schuld van Gijs en MF.

    Jij weet wie ik ben en misschien wat meer lezers, maar niet allemaal. Dus moet ik uitleggen waarom wat ze zeggen pertinente onzin is en waarom ík het beter kan weten.

    Bovendien lijkt vriend Sjors nog steeds niet de moeite genomen hebben om even op te zoeken wie ik ben als hij denkt aan mij te moeten uitleggen wie en wat Matt Cutts is.


    2 maart 2012 om 20:53
    Sjors Pals

    @joost, ik hou me niet eens met SEO bezig, ik hou me bezig me het internet zoals het bedoeld is, waarschijnlijk al veel langer als jou, wat is je punt? Je probeert je hier als een autoriteit op te stellen, helaas, raken je argumenten kant nog wal, en je vriendjes blaten je na, omdat jij het SEO mannetje van Nederland bent, je blaat heel hard dat ik met argumenten en feiten moet komen, maar waar zijn de jouwe?


    3 maart 2012 om 00:25
    Sjors Pals

    Wat een flauwekul zeg, een redirect een seconde? Complete load tijd van een pagina zou niet eens een seconde moeten zijn, daarnaast maak je je zelf volstrekt bellachelijk, JUIST een 301 redirect is een gedachte vanuit de gebruiker, luister het filmpje desnoods nogmaals, een 301 redirect is geimplementeerd vanuit het http protocol, je zegt letterlijk: let op de pagina is permanent op een andere locatie te bereiken. Dat snapt zelfs een applicatie die niet eens de HTML parsed.


    3 maart 2012 om 09:13
    Roald

    Inhoudelijk zeer mager artikel.

    +1 Voor de comments en de discussie 🙂


    5 maart 2012 om 09:42
    dimitri visser

    Leuke discussie…

    Toch kan het geen kwaad hier aandacht aan te besteden, en bij een site de trailing backslash consequent wel of niet te gebruiken.

    Ik zie nu bijvoorbeeld pas dat mijn cms uit zichzelf links met trailing backslash met een 301 redirect naar de link zonder backslash. Terwijl de plugin die ik gebruik voor het maken van een sitemap overal (zonder enige mogelijkheid dit aan te passen in de settings) een backslash aan het einde van de link plakt.

    Het is geen duplicate content probleem, maar netjes is het niet. Eerst google een sitemap met een paar duizend links voeren. En als google vervolgens de pagina’s wil gaan indexeren dan krijgen ze voor elke link een 301 redirect.

    Het werkt overigens wel, site wordt netjes geindexeerd en rankt prima. Maar netjes is het niet.


    9 april 2012 om 11:48
    Martine Bakx

    Bedankt Gijs, voor het delen van je kennis inzake de slash. Ik ben mijn webwinkel aan het verhuizen. De overzichtspagina’s zijn momenteel geïndexeerd met en zonder slash. Ik vroeg me af of Google dat als 2 verschillende urls zag en wat de opties zijn om het eventueel op te lossen. Hier vond ik het antwoord.

    Best een sterk artikel gezien het aantal reacties :-), mijn complimenten.

    Tuurlijk is zo’n slash een detail. Maar vele details bepalen het geheel. Toch?


    17 mei 2012 om 10:01
    Femi Babadudu

    Google houdt daadwerkelijk niet van de trailing slash. Als de pagina met en zonder slash geïndexeerd is zal logischer wijs ook de ranking gedeeld worden. Het mag dan misschien niet letterlijk gezien worden als duplicate content. Maar ik kreeg toch echt meldingen binnen over HTML verbeteringen in de webmastertools.

    Het is een kleine moeite om de htaccess bestand aan te passen en zal dus nooit een kwestie van honderden euro’s zijn.

    Dat het ten kosten moet gaan van de snelheid zie ik ook niet echt als een sterk argument. (al moet je natuurlijk op elke milliseconde proberen te winnen)

    Verder is een een redirect een snelle oplossing voor alle pagina’s ipv van op elke pagina een canonical tag toe te passen. Ik zou gewoon beide doen want beide zijn snel te implementeren.

    Kortom nuttig artikel al had het wel iets uitgebreider gemogen. Een voorbeeld van een redirect is zo te geven. Dan kan je gelijk www en geen wwww meepakken.


    31 augustus 2012 om 00:03
    Sjors Pals

    Roy, dit kun je over het algemeen goed oplossen via rewrites op serverniveau, overigens zie je dit ook vaak met taalaanduidingen, http://www.yyyyy.com/en/ en http://www.yyyy.com/ waarbij de laatste default is voor engels.


    9 oktober 2012 om 11:25
    dimitri visser

    Voorzover ik weet kan Google zelf zien dat http://www.voorbeeld.nl hetzelfde is als http://www.voorbeeld.nl/index.html of http://www.voorbeeld.htm of .php etc. Ik zou het voor de zekerheid echter wel zelf oplossen, maar het hoeft dus niet per se…


    9 oktober 2012 om 11:55
    Farl

    Bedankt voor de informatie Gijs! Het is inderdaad maar een erg klein onderdeel van de SEO, maar toch fijn dat deze informatie op het internet vindbaar is en dat ik zelf kan afwegen wat ik ermee ga doen. De meeste SEO’ers weten dat SEO juist draait op heel veel kleine puntjes op de i te zetten, dus misschien ook wel traling slash.

    Ik vind het van erg laag niveau dat Gijs zo wordt belaagd door de SEO-specialisten aka eikels.


    26 november 2013 om 14:46
    DannyOosterveer

    Hoe effectief het dan ook is; inmiddels heeft marketingfacts.nl de trailing slashes gefixt.


    28 november 2013 om 13:19
    michaelbenton

    Die eerste 2 zal Google zelf wel begrijpen. /home zou ik in bv je htaccess doorsturen naar de eerste optie…


    16 januari 2015 om 14:02
    Frank

    Wat is het nou? Met of zonder slash… want inmiddels is het dan ook weer zonder slash zie ik… Dus zonder is beter?


    4 juni 2015 om 05:08
    Margaret

    Na een uurtje gelezen te hebben, snap ik er weinig meer van. Ik heb net mijn oude statische website omgezet naar WordPress, en bij alle nieuwe wordpress pagina’s komt automatisch een slash achter.Dus heb ik mijn oude pagina’s, die zonder slash waren, naar de nieuwe met slash geredirect. Nu krijg ik constant weer een fout van Content King, dat er één link verkeerd geredirect is, omdat er een slash achter staat. Dus voor ’n leek die weinig van seo afweet, word het wel heel moeilijk.

    Dit is het antwoord

    Dit komt waarschijnlijk doordat de “trailing slash” (/ aan het einde van de URL) wordt geforceerd. Op de /links URL zie je dat er een redirect naar /links/ staat.


    11 april 2019 om 08:11
    jeroenmirck

    @Martijn: Je reageert op een blog die acht jaar oud is, dus grote kans dat die inderdaad niet meer actueel is. Wellicht dat Joost of een van de andere commenters evengoed nog de tijd en moeite willen nemen om op jouw vraag (of die van Margaret) te reageren. Dat zou natuurlijk heel tof zijn.


    22 januari 2020 om 22:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!