De week op social: Facebook gifs, Snap’s advertentiemanager en Twitter’s nieuwe look en focus

De week op social: Facebook gifs, Snap’s advertentiemanager en Twitter’s nieuwe look en focus

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: Facebook voegt gifjes toe aan reacties voor iedereen, Twitter krijgt een nieuwe look. test Happening Now-tab bovenaan timeline en rolt knoppen uit in DM's voor bedrijven, Facebook test advertenties met 5 sterren-ratings, Instagram rolt archiveringfunctie uit naar alle gebruikers en maakt gesponsorde content transparanter, Facebook biedt meer controle over advertenties in Audience Netwerk, Instant Articles en In-stream en Snapchat rolt advertentiemanager uit in Bèta.

Facebook voegt gifs toe aan reacties voor iedereen

Facebook viert 30 jaar gifjes op een heel bijzondere manier door gifs als feature toe te voegen aan reacties. De gif-knop is beschikbaar voor iedereen op Facebook. En hij blijkt ook te werken als je Facebook gebruikt als bedrijvenpagina.

Bron: Facebook

Twitter krijgt nieuwe look

Naast rebranding als "het kanaal voor wat er gebeurt in de wereld" werkt Twitter ook aan vernieuwing van haar product.

Zo rolt vanaf deze week een nieuwe look uit van Twitter met onder andere:

  1. Vereenvoudiging van de navigatie in de app
  2. Url's openen in Safari's in-app viewer op iOS
  3. Wijziging van de typography, met titels die meer opvallen en ronde profielfoto's
  4. Wijziging van de icoontjes voor interactie met tweets 

Bron: Twitter

Twitter test Happening Now-tab bovenaan timeline

Facebook en Instagram gebruiken de bovenkant van hun nieuwsstroom voor het presenteren van Stories. Twitter lijkt haar rol als nieuwsbron te willen versterken met een Happening Now-tab bovenaan de nieuwsstroom. Volgens Adweek toont Twitter in deze tab berichten van populaire events die op dat moment plaatsvinden. De events verschijnen als kaarten bovenaan de nieuwsstroom en als je erop klikt, open je een nieuwsstroom met berichten over dat event.

Bron: Adweek

Twitter rolt knoppen uit in DM's voor bedrijven

Geautomatiseerde berichten lijken een nieuwe weg te openen voor klantenservice en sales. Zo zien we Facebook hard timmeren aan de weg met Messenger en chatbots. En ook Apple transformeert haar Messages-app naar een Business Chat-app met geavanceerde functies voor ondersteuning van klantenservice.

Twitter, een veelgebruikt kanaal voor klantenservice, breidt haar directe berichten nu uit met extra knoppen. Volgens TheNextWeb kunnen maximaal drie knoppen aan een bericht worden gekoppeld. Met de knoppen kunnen ontvangers van de DM een website openen, een account volgen of een Tweet versturen. Deze ontwikkeling lijkt een kansrijke volgende stap in de automatisering van klantenservice features via chatberichten. Vooralsnog alleen beschikbaar voor bedrijven.

Bron: TheNextWeb 

Facebook test advertenties met 5 sterrenratings

Adweek meldt dat Facebook een nieuw type advertentie test waarmee bedrijven hun sterrenrating kunnen toevoegen aan de advertentie. Alleen ratings van 4 sterren of meer worden getoond in de advertentie. Behalve een officiële bevestiging van een Facebook woordvoerder, is er weinig meer bekend over dit type advertentie. Naar verwachting zal Facebook deze advertentievorm uitrollen als de test succesvol is gebleken.

Bron: Adweek 

Instagram rolt archiveringfeature uit naar alle gebruikers

Mocht je weleens foto's hebben gepost op Instagram die je liever niet meer publiek wilt delen, dan is de Instagram archiveringfeature de oplossing voor je. Bij elk van je Instagramberichten zie je rechtsboven drie puntjes. Als je daar op klikt open je een menu met bovenaan de optie "Archive".

Met deze nieuwe functie kun je foto's archiveren zodat ze verborgen zijn op je account. Mocht je je archief willen raadplegen, klik dan op het klokicoontje rechtsboven op je Instagramaccount. Je kunt later altijd beslissen om berichten uit je archief weer terug te plaatsen op je tijdlijn. 

Instagram archief

Bron: TheVerge 

Instagram maakt gesponsorde content transparanter

Instagram rolt een nieuwe tool uit voor creatievelingen en bedrijven die gesponsorde content posten. Met de tool kan de maker van het bericht snel een bedrijf taggen waarmee het een sponsorrelatie heeft. Onder het bericht verschijnt dan een subtitel die luidt: "Betaalde partnerschap met" en dan de tag van het partneraccount.

Op deze wijze wil Instagram de relaties met gesponsorde content transparanter maken. Net als op Facebook met branded content, zullen zowel de maker als de sponsor inzage hebben in de statistieken van het bericht. Vooralsnog is de tool uitgerold naar een selecte groep, maar naar verwachting zal deze op termijn voor meer Instagrammers beschikbaar zijn.

Bron: Adweek

Facebook biedt meer controle over advertenties in Audience Netwerk, Instant Articles en In-stream

Facebook Audience Netwerk

Facebook werkt continu aan het optimaliseren van haar advertentieplatform. Nu de nieuwsstroom haar grens bereikt van het aantal advertenties dat gebruikers te zien krijgen, verschuift de aandacht naar andere plekken om te adverteren. Zo zijn daar het Audience Netwerk, een collectie van mobiele apps, Instant Articles die direct openen op Facebook en In-stream advertenties die tijdens video's afspelen.

Facebook vergroot nu de controle van adverteerders die kiezen voor één van deze drie mogelijkheden met opties als:

  1. Transparantie voorafgaand aan de campagne over waar de advertentie mogelijk getoond wordt
  2. De mogelijkheid om op advertentie accountlevel een bloklijst aan te geven van plekken waar de advertentie niet mag verschijnen
  3. Keuze van videoplaatsing in het Audience Netwerk (in-stream, interstitial of native)

Bron: Facebook 

Snapchat rolt AdvertentieManager uit in beta

Snapchat rolt haar advertentiemanager uit in beta waarmee ook kleinere adverteerders toegang krijgen tot het sociale platform van jongeren. Een win-win situatie voor zowel adverteerders die eenvoudiger advertenties kunnen opzetten, als Snap die hiermee meer advertentieinkomsten kan genereren.

De advertentiemanager lijkt heel erg op Facebook's advertentiemanager waarmee je advertenties kunt opstellen, targetcriteria kunt instellen, statistieken kunt bekijken en resultaten van je campagne analyseren en optimaliseren.

Net als bij Facebook zullen je advertenties eerst worden gereviewed en bij voorkeur goedgekeurd voor ze live gaan.

Het eenvoudigere aankoopproces zou Snap kunnen helpen bij de inhaalrace op Facebook en Instagram die al enige tijd met Snapachtige features nieuwe gebruikers aan zich binden.

Bron: TechCrunch

Credits afbeelding: Pexels.com, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.