De week op social: Instagram stopt nepinfluencers, Snapchat linkt websites en Google’s VR met Blocks

8 juli 2017, 07:00

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: Instagram beperkt nep influencers en introduceert foto en videoreacties op stories, Snapchat maakt linken naar je website mogelijk, Facebook test beschrijving op omslagfoto van bedrijvenpagina’s en Google rolt Blocks uit om eenvoudig 3D-modellen in virtual reality (VR) te bouwen.

Instagram beperkt nep influencers

Instaplus eindigt service

Het succes van influencers op social media drijft op het bereiken van een groot publiek en dat publiek enthousiast te maken voor een merk. Het enthousiasme van het publiek uit zich in het genereren van likes en reacties. Services als Instagress, Instaplus en PeerBoost konden tot voor kort influence ‘faken’ met het genereren van neplikes, nepreacties en het automatisch volgen van Instagramgebruikers om meer volgers te krijgen.

Instagram maakt nu korte metten met deze neppe influence-applicaties die in strijd zijn met de richtlijnen van het platform. De apps hebben geen toegang meer tot Instagram’s api en hebben allemaal noodgedwongen de deur moeten sluiten. Slecht nieuws voor mensen met snelle influencer-ambities, maar de kans op authentieke influencers die echt succes hebben, lijkt hiermee weer toegenomen.

Bron: TheNextWeb

Snapchat maakt linken naar je website mogelijk

Snapchat rolt deze week een feature uit die erg interessant kan zijn voor bedrijven: de mogelijkheid om een link naar een website toe te voegen aan je Snap. Tot nu toe was deze optie alleen beschikbaar in advertentiecampagnes of de Discover-sectie. Vanaf nu kun je via een paperclipicoontje een link koppelen naar een website die via Snapchats eigen interne browser opent. De links worden gecheckt op spam.

Naast deze paperclipfunctie biedt de nieuwe update een creatieve tool waarmee je de achtergrond van je Snaps kunt aanpassen en stemfilters, om je stem te vervormen, kunt activeren.

Bron: TechCrunch

Facebook test beschrijving op omslagfoto bedrijvenpagina

Facebook test continue nieuwe features bij een selecte groep gebruikers. Deze week viel Adweek’s oog op een beschrijving in maximaal 100 tekens. Volgens een screenshot van een lezer is de beschrijving voor je omslagfoto alleen beschikbaar voor desktop en nodigt Facebook uit om de tekst te gebruiken om paginabezoekers aan te zetten tot het nemen van actie op de pagina.

Bron: Adweek

Instagram introduceert foto en videoreacties op stories

Instagram versie 10.28 maakt chatten met je vrienden via Stories nog leuker. Met de nieuwste versie van de app – die deze week wereldwijd uitrolt – kun je op Stories reageren met foto’s en video’s. Als je een Story opent zie je linksonder, naast de reactiefeature, een camera-ioontje. Zodra je dat icoontje opent verschijnt een ministicker van de Story in beeld en kun je zowel met een foto als video reageren op die story.

Alle creatieve tools die bij de Instagramcamera horen zijn beschikbaar voor het plaatsen van je reactie, zoals stickers, filters en de terugspoeloptie. Je reactie verschijnt in de inbox van de vriend die de Story deelde.

Instagram reacties op stories in versie 10.28

Bron: Instagram

Google rolt Blocks uit om eenvoudig 3D modellen in VR te bouwen

De wereld van virtual reality is in ontwikkeling en het bouwen van 3D-modellen om deze wereld vorm te geven was tot nu toe een uitdaging. Reden voor Google om een nieuwe ontwerp- en bouwtool te maken met de naam Blocks. Met Blocks bouw je eenvoudig 3D-modellen in de virtuele wereld. Je kunt om je 3D-ontwerp heen lopen, het ontwerp aanpassen met zes eenvoudige tools en ontwerpen delen via links, .obj-exports, of gifs. Om met Blocks te starten, heb je wel een HTC Vive of Oculus Rift headset nodig om de virtuele wereld te betreden.

Bron: Google

Juan Felix is marketing en sales consultant en eigenaar van marketing bureau Felix Marketing Advies. Juan heeft ruim 20 jaar ervaring als adviseur voor ondernemers en marketeers in diverse sectoren, zoals gezondheidszorg, retail, automotive, media en telecommunicatie. Zijn uitgangspunt is steeds "hoe kun je het vertrouwen van je klanten winnen en vasthouden". Social media marketing speelt daarbij een prominente rol. Sinds 5 jaar werkt Juan voor gerenommeerde Amerikaanse bedrijven in de social media industrie. Zijn professionele marketing en sales kennis zet hij tevens in voor het succes van Nederlandse ondernemers.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!