De zin en onzin van de Bounce Rate en 10 waardevolle Google Analytics aangepaste rapporten

29 maart 2013, 10:06

Nieuws van webanalisten (deel: 141)

Mooiste inzichten van #wac13, zin en onzin van bounce rate en waardevolle Google Analytics rapporten Het team van Webanalisten is twee weken geleden naar het Webanalytics Congres 2013 #wac13 getogen en heeft daar prachtige inzichten opgedaan. Daarnaast schreef Egan van Doorn over de zin en onzin van bounce rate, en delen we 10 waardevolle Google Analytics aangepaste rapporten.

De mooiste inzichten van het Webanalytics Congres #wac13

Op 13 en 14 maart vond in Houten het Webanalytics Congres #wac13 plaats. De bloggers van Webanalisten waren ook van de partij, en deelden hun mooiste inzichten van het congres in deze 7 artikelen:

De zin en onzin van de Bounce Rate

De bounce-rate. Eén van de belangrijkste stuurmechanismen van online performance. Maar ook een metric waar nog veel onduidelijkheid rondom de interpretatie ervan hangt. Niet zelden worden er dan ook heel verkeerde conclusies getrokken over bijvoorbeeld Landingspagina performance. Egan van Doorn tracht wat meer duidelijkheid te scheppen over dit fenomeen en neem hierbij de registratie in Google Analytics als uitgangspunt.

Een bounce-rate zegt niks over de tijd op de pagina

Om maar meteen het allergrootste misverstand uit de wereld te helpen; een bounce-rate zegt helemaal niks over de tijd die een bezoeker doorbrengt op de pagina. Als ik vraag naar de betekenis van een ‘bouncer’ dan krijg ik in de meeste gevallen terug: “Iemand die direct de site weer verlaat.” Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Indien een bezoeker slechts 1 pagina bekijkt en dus ‘bounced’ doet Google Analytics geen tijdregistratie en kwalificeert het bezoek als een 0 seconden bezoek. Terwijl dit werkelijk misschien wel 15 minuten is geweest.

Lees verder over De zin en onzin van de Bounce Rate op Webanalisten.nl

10 waardevolle Google Analytics aangepaste rapporten

De standaardrapporten van Google Analytics kunnen je veel tijd besparen, maar kent tegelijkertijd ook zo zijn grenzen. Wat aanpassingen kunnen dus nodig zijn om de kwaliteit van de inzichten te verbeteren. In deze vertaalde blog van Econsultancy delen zij 10 aangepaste rapporten om uitgevers, ecommerce sites en SEO analisten je inzichten te verreiken.

De links onderaan elk rapport gaan direct naar je Google Analytics account, dus log gewoon in om het aangepaste rapport toe te voegen aan je account. Vergeet ook niet deze handige rapporten te delen op Twitter!

  1. Meet het effect van '(not provided)'

  2. Tijd van de dag-rapport

  3. Tijd van de dag-rapport voor ecommerce

  4. Betere Adwords analyse

  5. Zoekwoord analyse

  6. Non-branded zoekwoorden

  7. Browser rapport

  8. Moet ik mobiel gaan?

  9. Referring sites rapport

  10. Link analyse rapport

Lees alles over deze 10 waardevolle Google Analytics aangepaste rapporten op Webanalisten.nl.

Afbeelding: Davvi Chrzastek (cc)

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!