De 404-pagina is een unieke kans!
Misschien zie je ze zelf zelden, maar 404-foutpagina’s leiden vaak tot helemaal niets. Stel je wil deze bezoekers niet mislopen, dan kun je om twee redenen iets doen met deze pagina. Enerzijds waardevolle informatie verzamelen over waar het misgaat op je website en de reden daarvan. Anderzijds dwalende bezoekers begeleiden naar hun doel en ze zo gelukkig(er) maken.
De 404-pagina
Dit is een standaardpagina die op iedere webserver wordt getoond nadat een onbekend adres is ingevoerd. Deze pagina kun je zelf aanpassen en daar liggen de kansen. Voorbeelden van creatieven vind je op Lightechno.com, maar je kan hier beter slim mee omgaan.
Oorzaken van 404-fout
De oorzaak is altijd een incorrect ingevoerd internetadres. Dit kan onder andere ontstaan doordat de bezoeker:
…het adres heeft gegokt;
…er oude pagina’s zijn ge?ndexeerd door een zoekmachine;
…een interne link op website die niet meer werkt;
…vernieuwing / opschoning van bestanden op server lijdt tot problemen.
Voorkom doodlopen
Zoals je hierboven hebt gelezen, is het eenvoudig om een script te koppelen aan de 404-pagina. Dit script kun je bijvoorbeeld laten zoeken door een database naar trefwoorden, om vervolgens automatisch naar een gerelateerde pagina door te verwijzen (bijv. www.microsoft.com/ie). Ook kun je informatie verzamelen over waar ‘problemen’ ontstaan, of wensen van bezoekers door foutieve url’s te verzamelen. Voorbeelden van hoe dit technisch af te vangen vind je op A List Apart.
Sturen van bezoekers
Het is erg belangrijk dat je bezoekers aanknopingspunten geeft bij het belanden op dit ‘dood spoor’. Daarnaast moeten zij ge?nformeerd worden over het probleem.
Minimale onderdelen op deze pagina zijn:
– Logo van de website;
– Link naar homepage;
– Zoekfunctie;
– De ‘vertrouwde’ menustructuur;
– Gebruiksvriendelijke foutmelding en hoe dit in toekomst te voorkomen;
– Contactgegevens om probleem te melden of om hulp te vragen.
Aanpassen van 404-pagina
Het aanpassen van de 404-pagina gebeurt veelal door het tonen van een eenvoudige html-pagina met een korte melding dat er iets mis is gegaan zoals ABN Amro. Daarnaast zie je vaak dat men de spoorzoekers probeert te sturen, zoals NS. Een andere mogelijkheid is het opvangen van het ingevoerde adres en daar vervolgens een automatische actie aan te koppelen. Een goed voorbeeld hiervan is Apple: probeer maar eens een willekeurige productnaam achter apple.com te typen, zoals “mouse” dat automatisch het ‘juiste’ adres opzoekt.
Conclusie
Mensen vinden het niet fijn om in een donker bos te lopen, zorg daarom dat je ze helpt als het misgaat. Doe dit dus ook op jouw site door 1 pagina toe te voegen, die men vaak vergeet of niet waardevol genoeg vindt.
Goede tips Ralph, de 404 wordt inderdaad vaak vergeten.
Veel online shops hebben een redelijke doorloop in het aanbod. Dan zul je zien dat veel bezoekers via zoekmachines binnenkomen op producten die er niet meer zijn. Vaak zijn er wel nieuwere- of vergelijkbare producten aanwezig, waar deze mensen best in geïnteresseerd zijn.
In zo’n geval is het raadzaam meteen de naam van het gezochte product uit de referral te halen en die op de zoekfunctie van de site los te laten. Het resultaat kan vervolgens in de 404 pagina verwerkt worden. Zo haal je toch nog een maximale conversie op deze bezoekers.
In de praktijk wordt overigens vaak per ongeluk geen 404 header meegestuurd met de 404 pagina (jaja). Toch is dat heel belangrijk, anders blijven die oude pagina’s nog heel lang in zoekmachines staan, wat duplicate content problemen kan veroorzaken of wat indexatie van andere pagina’s kan vertragen.
Ook ik maak al jaren gebruik van 404’s… Maar wordt inderdaad regelmatig vergeten… Wat ik me nou afvraag, waarom ga je in het artikel niet meer in op het HOE automatisch af te laten vangen van niet bestaande pagina’s / directory’s in een url… Dat doet Apple inderdaad. Maar hoe? Piece of cake?
Mooi overzicht Ralph, complimenten!
@Ralph: Dank! (goed artikel overigens, vergeten te melden in vorige reaktie)
was het niet murphey bier die al een aantal jaren geleden de 404 pagina’s gebruikte voor hun muphey’s law campagne, volgens mij toen zelfs een spin gewonnen
@ Erik: wel een leuke viral van te maken. Vinden mensen toch gewoon leuk en praten er over. Hoe oud 404 ook is, misschien goed om eens aan 404 marketing te gaan doen.
Marco, de link op de 404-pagina van MarketingFacts opent de homepage in een nieuw venster, niet nodig lijkt me…gewoon in het zelfde venster openen!
clothmakers pacholskis puris celine handbags celine handbag
cliffhangers critico felicific celine bags australia celine bag online
graffam seaside geopolitcal antirust audiofile yervant’s labuschange celine bags australia celine bags australia
haugh bonow cheney arrianus boek phosphorescence celine bags australia celine handbags
deteriora fucktoy dilapidated cheap gucci belts gucci belt cheap
noa tenukku mauna celine bags australia celine bags
knowledgebase crosslinking begums trrhe weathergeisha moy strategi celine bags australia celine bags australia
bristen firelock sankey berceuse embittered nyscc supra skytop supra skytop
terenti explict sexfid cheap gucci belts gucci belt sale
maculate bramhall masha’s hermes belt women hermes belt women
alberdi dunged xmlsec disconnections contraints jeib hickets supra shoes supra footwear uk
amalie spolia asdasd spasms conciliations iftaa celine bags buy celine bag
citus bitwix blauer old chanel sunglasses old chanel sunglasses
appoximately hypermethylated dissectum sunglasses oakley sale sunglasses oakley sale
forehatch adebajo juror cruisin’ extrinsic twitness brooders chanel sunglasses men chanel sunglasses men
gomelskiy sult frappuccino archibshop abdurakhman adacemies hermes belt uk online hermes belt uk online
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!