De digitale ambities van RTL
Afgelopen vrijdag sprak Jeroen te Nuijl van Broadcastmagazine tijdens één van de aardige businessclub bijeenkomsten met CCO Frank Eijken van RTL Nederland. Het onderwerp deze keer ‘de digitale strategie van RTL Nederland’. Nog los van de amusementswaarde die in interviews van causeur te Nuil altijd voldoende aanwezig is viel vooral op hoe mager ‘eentjes en nulletjes’ strategieën vertegenwoordigd zijn in het denken bij commerciële omroepen en hoe weinig echte ambities men eigenlijk zelf heeft.
Pretenties heeft men in het commerciële domein wel, immers concullega SBS zou eind 2006 al minimaal 6 digitale kanalen hebben en RTL Nederland heeft er zelf de afgelopen periode de komst van zeker 4 kanalen van de daken geroepen. Van deze pontificaal aangekondigde initiatieven in het bits & bytes domein is niets of nauwelijks terecht gekomen. Het is dat Talpa wat steentjes in de digitale vijver heeft gegooid anders zou er waarschijnlijk helemaal niets gebeurt zijn met dat analogisch denken van RTL. YouTube, Joost en nog een hele trits andere initiatieven zouden een indicatie voor commerciële uitzendgemachtigden moeten zijn dat er veel beweging zit in de markt. Technische convergentie had al plaatsgevonden, je kan tv kijken op de PC en internet beelden bekijken op de televisie, het is nu aan de contentsyndicaten om de definitieve samensmelting in het digitale universum tot stand te brengen.
Geen nieuws op zich maar toch blijft het bij RTL tot nu toe vooral bij het signaleren en voorzichtig volgen van trends of in het meest gunstige geval lekker veilig experimenteren op de website. Dat heeft alles te maken met de ambivalentie van broadcasters die weten dat digitalisering het traditionele uitzendmodel ingrijpend zal veranderen. Maar vooral dat men dan nog minder grip zal hebben op de kijker in dat vermaledijde domein waar men straks pleegt te navigeren op content en niet op kanalen. Digitale media past daardoor nog niet in het achterhaalde businessmodel van commerciële omroepen maar vooral niet bij het verzuilde denken van het establishment. De houding van RTL is echter misplaatst defensief waardoor men een volger zal blijven en wellicht zelfs de komende jaren op grote afstand gezet zal worden.
Daardoor verliest RTL terrein aan partijen die wel de stap maken en digitale media integreren in hun publicatiemodel. Internationaal zijn er vele voorbeelden maar in deze beperk ik me even tot ontwikkelingen in de Nederlandse regio. Producent Endemol ontwikkeld zelf een aantal themakanalen onder de noemer XIE, evenals uitgeverijen zoals Sanoma, de Telegraaf en zelfs PcM welke steeds meer zicht geven op hun uitzendplannen en digitale ambities. Nog belangrijker zijn echter de grotere adverteerders die de bedrijfskolom fors gaan inkorten door zelf digitale themakanalen op te zetten. Vanuit die richting zijn spectaculaire maar ook budget verorberende ontwikkelingen te verwachten. Laat dat nou vooral ten koste gaan van advertentiestromen richting traditionele commerciële televisiestations die daar nog niet of nauwelijks aan meedoen.
Wat jammer dat de vaak zo aardige stukjes de heer Treur altijd zo worden vervuild door joekels van taalfouten. Van een gemiddeld geschoold scribent mogen we verwachten dat hij zijn d’s en t’s op orde heeft. Zo moeilijk is het toch niet?
Albert,
Zoals vaak verschillen onze visies weinig. Toch merk ik een voorzichtige verandering bij juist RTL. Ze komen van ver, maar het gebeurt wel. Alle sales medewerkers op digitale cursus bij MediaPlaza, het opzetten van RTL video en de spoedige uitrol van RTL club zijn hier voorbeelden van.
Maar de houdgreep van de bijna € 400 miljoen uit het huidige businessmodel is verstikkend. De komst van een stevige Talpa-injectie biedt wellicht hoop. Aan de andere kant: vanuit Luxemburg komt de volgende afrekening op korte termijn en niet op lange termijn. Dat noopt niet echt tot visionair gedrag. Voordeel is dat de markt nu (nog?) niet afstraft: heel NL en ook daarbuiten is nog erg analoog en lineair ingericht.
@zone: wat jammer dat je moet zeuren over nutteloze zaken als spelling, dat toch elke zoveel jaar moet worden aangepast om de kas van SDU te spekken en om een aantal verder nutteloze taalpuristen en ambtenaren aan de slag te houden. Beoordeel het stuk gewoon op de inhoud en als je spelling zo nuttig vind, koop een krant of tijdschrift en begeef je niet op het internet. Inhoud staat hier voorop.
@Albert: zijn alle grote organisaties niet eigenlijk per definitie defensief, waardoor ze straks één of meerdere start ups opkopen en daarmee vervolgens pogen een succesvolle business case mee te maken?
Gijsbregt, toch blijft RTL een volger en geen initiator. Men heeft het over kosten maar ook in dat domein is gewoon geld te verdienen met het juiste model. het vinden van het juiste model dat is waar traditioneel denkenden grote problemen mee hebben.
Bas, klopt maar ik denk dat het leunen van RTL op initiatieven van derden ze zakelijk lui maken. Ik mis wat entrepeneurschap van RTL. Met alle respect het voeren van film on demand is zo me-to. Ik vond het initiatief voor een 24/7 kanaal voor klassieke muziek interessant en hoopvol. Vervolgens komt er dan weer niets.
@ ‘zone’
Het feit dat u een reactie van één alinea zelfs niet foutloos kunt verwoorden, geeft al aan dat u geen recht van spreken heeft. Daarnaast, spreek voor uzelf en niet voor een ander.
@albert: er zal een behoorlijke cultuuromslag bij de ’traditionele’ broadcasters moeten plaatsvinden wil een ‘outsider’, die wel interactief/multimidaal denkt en doet, enige echte amibities kunnen waarnemen.
Ik heb jaren binnen de TV wereld gewerkt en als producent vaak met zenders te maken gehad, vergeleken met toen en nu zijn ze al behoorlijk uit hun ivoren toren gekomen. Vandaar ook denk ik een presentatie als deze van RTL.
De door jou genoemde ambivalentie zal nog wel ff duren, alhoewel sommige dit met persberichten over nieuwe digitale aspiraties proberen te verbloemen.
Heeft het werkelijk te maken met een gebrek aan entrepeneurship en defensief gedrag of is er gewoon onvoldoende kennis en visie aanwezig binnen dit soort organisaties, uitgedragen door senior mensen?
Sjaakie, kennis voldoende visie ook wel maar niet wanneer het gaat om nieuwe mediaontwikkelingen
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!