De keerzijde van Consumer Generated Media

31 maart 2006, 17:42

Consumer Generated Media is erg populair. Steeds vaker maken bedrijven hier gebruik van in de hoop op extra binding en exposure. Toch is er aan dit alles een keerzijde, die je wellicht voor lief moet nemen, maar zeker niet moet vergeten. De consumer kan net zo goed een minder positief beeld neerzetten.

General Motors heeft recent een competitie opgezet waarbij je zelf een commercial kunt samenstellen voor de nieuwe SUV Tahoe. Milieuactivisten grijpen hun kans en stellen een serie (set 1, set 2) aan commercials samen met een negatieve boodschap aangaande SUV’s. Veel van de commercials staan nu nog op de server van General Motors en kunnen daar vrij snel worden gewist, maar op YouTube wordt het al een stuk lastiger.

Wat zou GM volgens jullie het beste kunnen doen, gezien deze ontwikkelingen?

Bron: Metafilter

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Houtlust

    Dat lijkt me duidelijk. Stoppen met SUV’s maken.


    31 maart 2006 om 18:36
    evroekel

    Ja, dat zou een optie kunnen zijn, maar denk alleen niet dat GM die zal kiezen. Maar wat betreft de negatief getinte commercials, zou men die nu beter kunnen laten staan of toch maar verwijderen?


    1 april 2006 om 06:22
    Macblik

    Ik kan me moeilijk voorstellen dat er lezers van Marketingfacts zijn die oproepen tot het verwijderen van die commercials. Als je als merk geen kritiek verdraagt moet je aan dit soort competities niet eens beginnen. En als je dan toch besluit om dat wat je onwelgevallig is te verwijderen zie ik dat graag breed uitgemeten in de media.


    1 april 2006 om 07:04
    Luc Franken

    Msschien is het wel zo bedacht en komen ze straks met “de meest zuinige SUV ooit”.


    1 april 2006 om 07:28
    Peter Bonjernoor

    Ze hadden denk ik ofwel de inzendingen vooraf moeten screenen, ofwel accepteren dat er ook mensen minder blij met hun produkten zijn. Op dit moment kunnen ze niet echt mer iets doen, lijkt me.


    1 april 2006 om 08:58
    Wirjo Hardjono

    Verwijderen of screenen is geen optie, mensen zullen altijd over je merk praten zowel negatief als positief. Ze zouden er goed aan hebben gedaan om tijdens het bedenken van deze campagne te bedenken hoe te reageren op dergelijke inzending, anders hadden ze er inderdaad (Macblik) niet aan moeten beginnen.

    Dit is een mooie kans voor de gehele auto industrie om te zien hoe verdeel de markt is als het aan komt op SUV’s. Mooie kans voor bijvoorbeeld toyota (prius) om met een “spoof” campagne te komen.

    Schaamteloze Ego-tising:

    Wirjo Hardjono, Student Interactieve media (HvA), Zoekt stage bij een marketing bureau of op een marketing afdeling, expertise: webcultuur, nieuwe media & e-marketing, interesse? Mail naar: wirjo.hardjono@gmail.com


    1 april 2006 om 10:48
    media

    Grappig, heb zelf deze week ook zitten spelen met een commercial voor Toyota.

    Ik zou als ik Toyota was proberen om de negatieve reacties om te zetten in een positief beeld. Waarom niet juist deze commercials naar voren halen als goede inzendingen en laten zien hoe Toyota werkt aan een schoner milieu?

    Wirjo, je kunt mij altijd benaderen voor een stage. Onderwerpen genoeg!


    1 april 2006 om 14:01
    Wirjo Hardjono

    Marco, lijkt me fantastisch! Wat is de beste manier om met jou in contact te komen voor een afspraak?


    2 april 2006 om 10:18
    Dennis T

    Ik denk dat die klappen voor de heren bij GM wel meevallen, hier ligt (mag duidelijk zijn) zeker niet de doelgroep van GM. Een leek weet bij het horen van GM al dat het hier gaat om ruige grote milieuteisterende grootverbruikers. Wat zij al aangaven, een geslaagde campagne en alles met opzet om een Buzz te creeren in welke vorm dan ook. Overigens zijn inmiddels alle ontwikkelingen omtrent het fenomeen milieu in volle gang.

    Denk maar aan de Lexus met zijn RX hybride…Toyota was sowieso voorloper op dit gebied met de Prius en heeft aardig aan celebrity endorsement gewerkt. Menig hollywoodicoon kreeg er 1 of moest hier zeker in gezien worden.

    Wat mij betreft een zeer goede zaak. Amerika is voorts meer rekening aan het houden met kleinere motoren om te voldoen aan de Westerse vraag. Ook dieselmotoren lijken hun weg te hebben gevonden bij alle Amerikaanse automakers.


    26 april 2006 om 10:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!