De keerzijde van Consumer Generated Media
Consumer Generated Media is erg populair. Steeds vaker maken bedrijven hier gebruik van in de hoop op extra binding en exposure. Toch is er aan dit alles een keerzijde, die je wellicht voor lief moet nemen, maar zeker niet moet vergeten. De consumer kan net zo goed een minder positief beeld neerzetten.
General Motors heeft recent een competitie opgezet waarbij je zelf een commercial kunt samenstellen voor de nieuwe SUV Tahoe. Milieuactivisten grijpen hun kans en stellen een serie (set 1, set 2) aan commercials samen met een negatieve boodschap aangaande SUV’s. Veel van de commercials staan nu nog op de server van General Motors en kunnen daar vrij snel worden gewist, maar op YouTube wordt het al een stuk lastiger.
Wat zou GM volgens jullie het beste kunnen doen, gezien deze ontwikkelingen?
Bron: Metafilter
Dat lijkt me duidelijk. Stoppen met SUV’s maken.
Ja, dat zou een optie kunnen zijn, maar denk alleen niet dat GM die zal kiezen. Maar wat betreft de negatief getinte commercials, zou men die nu beter kunnen laten staan of toch maar verwijderen?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat er lezers van Marketingfacts zijn die oproepen tot het verwijderen van die commercials. Als je als merk geen kritiek verdraagt moet je aan dit soort competities niet eens beginnen. En als je dan toch besluit om dat wat je onwelgevallig is te verwijderen zie ik dat graag breed uitgemeten in de media.
Msschien is het wel zo bedacht en komen ze straks met “de meest zuinige SUV ooit”.
Ze hadden denk ik ofwel de inzendingen vooraf moeten screenen, ofwel accepteren dat er ook mensen minder blij met hun produkten zijn. Op dit moment kunnen ze niet echt mer iets doen, lijkt me.
Verwijderen of screenen is geen optie, mensen zullen altijd over je merk praten zowel negatief als positief. Ze zouden er goed aan hebben gedaan om tijdens het bedenken van deze campagne te bedenken hoe te reageren op dergelijke inzending, anders hadden ze er inderdaad (Macblik) niet aan moeten beginnen.
Dit is een mooie kans voor de gehele auto industrie om te zien hoe verdeel de markt is als het aan komt op SUV’s. Mooie kans voor bijvoorbeeld toyota (prius) om met een “spoof†campagne te komen.
Schaamteloze Ego-tising:
Wirjo Hardjono, Student Interactieve media (HvA), Zoekt stage bij een marketing bureau of op een marketing afdeling, expertise: webcultuur, nieuwe media & e-marketing, interesse? Mail naar: wirjo.hardjono@gmail.com
Grappig, heb zelf deze week ook zitten spelen met een commercial voor Toyota.
Ik zou als ik Toyota was proberen om de negatieve reacties om te zetten in een positief beeld. Waarom niet juist deze commercials naar voren halen als goede inzendingen en laten zien hoe Toyota werkt aan een schoner milieu?
Wirjo, je kunt mij altijd benaderen voor een stage. Onderwerpen genoeg!
Marco, lijkt me fantastisch! Wat is de beste manier om met jou in contact te komen voor een afspraak?
Ik denk dat die klappen voor de heren bij GM wel meevallen, hier ligt (mag duidelijk zijn) zeker niet de doelgroep van GM. Een leek weet bij het horen van GM al dat het hier gaat om ruige grote milieuteisterende grootverbruikers. Wat zij al aangaven, een geslaagde campagne en alles met opzet om een Buzz te creeren in welke vorm dan ook. Overigens zijn inmiddels alle ontwikkelingen omtrent het fenomeen milieu in volle gang.
Denk maar aan de Lexus met zijn RX hybride…Toyota was sowieso voorloper op dit gebied met de Prius en heeft aardig aan celebrity endorsement gewerkt. Menig hollywoodicoon kreeg er 1 of moest hier zeker in gezien worden.
Wat mij betreft een zeer goede zaak. Amerika is voorts meer rekening aan het houden met kleinere motoren om te voldoen aan de Westerse vraag. Ook dieselmotoren lijken hun weg te hebben gevonden bij alle Amerikaanse automakers.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!