De propaganda-machine van UPC

5 september 2006, 03:30

Ik kijk met veel genoegen uit naar de dag dat ik geen enkele dienst meer bij UPC hoef af te nemen. Ik heb het helemaal gehad met dit bedrijf. Nadat chello 1,5 jaar terug nieuwe kabelmodems ging gebruiken, werd ik geacht nieuwe bedrading door mijn huis te trekken omdat het signaal te zwak was geworden. De kabelmodem moest in de meterkast, terwijl de monteur die mijn oude modem had aangesloten zelf een antennekabel richting PC had getrokken en naast de PC mijn modem had geplaatst. Ik heb nu dan ook ADSL. Altijd handig als een bedrijf zelf, je de ultieme reden geeft om over te stappen op de concurrent.

Vervolgens kwam er eind vorig jaar de UPC Mediabox. Mijn eerste ervaring met de Mediabox waren buitengewoon teleurstellend. Met gevolg dat ik het geheel na enkele weken weer heb ingeleverd. En zelfs die simpele handeling kon UPC niet foutloos verwerken. Na inlevering van de mediabox in de winkel, werd ik geacht telefonisch nog mijn abonnement op te zeggen, om enkele weken daarna nog een brief te ontvangen met de mededeling dat ik nu toch ècht die mediabox moest inleveren.

Je vraagt je af hoe lang een bedrijf fouten kan maken, maar bij UPC lijkt er maar geen einde aan te komen.

Vorige week viel bij mij plotseling de Veronica Magazine in de brievenbus. Als er iets is dat ik nooit heb gebruikt dan is het wel een tv-gids. Zo’n blad waar je tussen de advertenties van Dirk Scheringa nog net kunt lezen wat er op TV komt. Persoonlijk snap ik niet wat je er mee moet, aangezien er genoeg andere middelen zijn om te weten te komen wat er wordt uitgezonden. Ik heb dan ook nooit een abonnement gehad en ook niet recent aangevraagd. Waarom dan toch de Veronica Magazine? Wel daar kwam ik vrij snel achter.

Toen ik klant werd bij UPC voor het TV/radio-signaal heb ik een aantal extra initialen opgegeven. Initialen die officieel niet van mij zijn en ik alleen bij UPC heb gebruikt. Veronica Magazine was bezorgd met die initialen. Kortom bron van deze ongevraagde zending was UPC. Als een ware Don Quichot wil UPC heel Nederland aan de Mediabox krijgen. Nadat UPC eerder al iets te enthousiast ongevraagd Mediaboxen naar haar klanten zond, heeft men nu een heel propagandablaadje samengesteld in samenwerking met Veronica Magazine. Het hele blad is één walhalla-verhaal van UPC over digitale televisie. UPC zelf geloven we al niet meer, dus dan maar onder naam van Veronica Magazine heel Nederland aan de Mediabox zien te krijgen, lijkt het devies.

Je vraagt je af welk stoorzender er actief is tussen de klanten van UPC en de directie. Het signaal dat vele Nederlanders niet zitten te wachten op die mediabox, lijkt maar niet door te dringen. In UPC Magazine, sorry Veronica Magazine, lees ik ook nog “Vaak zijn de klachten van nieuwe gebruikers terug te voeren op een gebrekkige bedrading binnenshuis.” Wel mijn bedrading was van topkwaliteit en de klachten die ik had met die Mediabox, hadden ook te maken met de functionaliteiten. Die liet ronduit te wensen over.

Nu hoop ik dat het UPC webteam eens zijn werk gaat doen en glashelder rapporteert dat dit soort akties echt niet kunnen. Of het juridisch nu wel of niet mag, als klant vind ik dit misbruik van mijn adresgegeven en ik ben niet de enige die er zo over denkt!

Iemand interessante alternatieven om UPC de deur uit te werken met behoud van tv/radio-signaal? O ja, Digitenne zie ik, vanwege mijn HD-recorder niet zitten, aangezien ik dan voor een opname twee keer een programma moet programmeren. Een sateliet op de gevel wil ik niet. Welk ultieme alternatief is er om UPC de deur uit te werken?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

23 Reacties

    media

    Je bent niet de enige die de Veronica-gids heeft ontvangen. UPC heeft Veronica maar liefst 1,4 miljoen (!) extra exemplaren laten verspreiden onder haar klanten. Nu mag ik hopen dat UPC de verspreiding zelf heeft gedaan en dat niet de hele adressenbestand van UPC richting Veronica is gegaan. Als dat wel het geval is, vrees ik dat we binnenkort worden overspoeld met spam van Frisia, Lenen.nl of één van die andere adverteerders in de Veronica-gids.

    Ik heb zelf de gids ook ontvangen maar deze is linea recta naar het oud papier gegaan. Zonde, met dat geld had UPC wellicht ook iets anders kunnen doen.


    5 september 2006 om 04:11
    Ulco

    En toch moet je het ze nageven: Direct 1,4 miljoen huishouding van het niveau Veronica en indirect ook nog eens weblog-lezend Nederland. Negatieve aandacht is ook aandacht…

    True, ik zou het ook niet moeten hebben maar Microsoft is ook groot geworden met producten die niet persé uitblinken in kwaliteit.


    5 september 2006 om 04:28
    media

    @Albert: Jeroen gaat wel heel ver door de Veronica-gids een kutblad te noemen, maar voor de rest heeft hij helemaal gelijk.

    @Ulco: P&G en Unilever zijn op deze manier ook groot geworden; marktleider worden door te zorgen dat de consument niet om je heen kan. Marketing van de vorige eeuw en in deze tijd steeds moeilijker vol te houden.


    5 september 2006 om 04:43
    everhoog

    Getver, wat een azijnpisserij weer over die Veronica gids. Het is me echt opgevallen dat we ineens die gids kregen. En heb ‘m nog doorgebladerd ook!

    Net als UPC-woordvoerder Ronald van der Aart (in Adformatie) denk ik dat deze vorm van marketing effectiever is dan een tv-spot. “Je moet veel uitleggen, omdat het een nieuw product is.”

    En wat zouden de kosten nou helemaal zijn. Wedden dat Scheringa en die andere bladspammers extra hebben betaald voor hun advertenties. En dat de Veronica gids hier extra abonnees uit haalt.


    5 september 2006 om 05:37
    media

    Ewald, in de basis een prima mediastrategie ware het niet dat UPC eerst had moeten zorgen voor een goed produkt. Wedden dat er dan veel minder azijn werd gepist over deze aktie?


    5 september 2006 om 05:43
    Jan-Joost

    Het staaltje ‘ongevraagd digitale decoder afleveren’ en vervolgens aan je vragen of je ‘em even naar het postkantoor brengt in je vrije tijd als je ‘em niet wil is wel de slechtste schieten-met-(dure)-hagel actie die ik ooit heb meegemaakt. Wetende dat dit klanten oplevert die dit niet willen zou je verwachten dat de faulthandling goed geregeld is, maar niets van dat: o.a. Thuis ophalen (niet mogelijk op m’n werk, dus verplicht thuiswerken van UPC), brief krijgen met ‘u heeft ervoor gekozen uw abonnement op digitale tv te zeggen’ en natuurlijk een aantal fijne telefoontjes met de -0900- helpdesk. Leuk voor UPC dat ze de middelen heeft om een dergelijke actie te doen, maar het budget was duidelijk op bij de faulthandling.

    Maar dit artikel gaat over de Veronica gids die ik ook ontvangen heb.

    Tja, als je al ’teleurgesteld’ bent in je kabelprovider door bovenstaande actie en je krijgt een paar weken later een UPC Veronica gids om je aan de Digitale tv te krijgen dan wordt het inderdaad tijd om eens in de alternatieven te gaan duiken. Als er een mogelijkheid is, ben ik zsm weg bij UPC


    5 september 2006 om 05:54
    Herman

    Ik heb die hele Mediabox nooit aangenomen. Ik kijk wel uit, voor je het weet zeggen de bloedhonden van UPC dat je dat kreng nooit hebt teruggestuurd. bovendien jaag ik ze nu op kosten. want voor die mediabox kwam, kreeg ik een dvd en twee brieven opgestuurd. Ook kwam de postbode er 2 keer voor langs en stond de box enkele weken gestald op het Postkantoor. het viel me op dat er geen UPC-dame achteraan belde, waarom ik die box niet heb opgehaald. Jammer, had ze weer een paar euro gekost.


    5 september 2006 om 06:01
    Rene van Gellekom

    Ik begrijp niet waarom mensen zo een moeite hebben met het feit dat bedrijven hun adresgegevens hebben en gebruiken?

    Het is 2006. Zelfs zonder je ergens in te schrijven of aan te melden kunnen bedrijven aan je gegevens komen. Voor UPC is het een kleine moeite om dat blad gewoon bij hun abonnees in de bus te laten knallen.

    Ondanks alle “manco’s” van dit bedrijf is naar mijn mening hun reclame en marketing van een hoogstaande kwaliteit. Wat er dan ook verder (qua vormgeving) van mag vinden. Blijkbaar werkt de campagne want ik zie dagelijks mensen met allerlei apparatuur de UPC-winkel uitkomen.

    Toen ik een kaartje kreeg voor een gratis digibox heb ik gebeld met de service afdeling dat het zinloos is om hem aan te bieden omdat ik van dienst geen gebruik zal maken. Ik heb hem dan ook niet aangeboden gekregen.


    5 september 2006 om 07:02
    Patrick Vollebregt

    Herkenbaar, ooit is mijn naam dusdanig verkeerd in de T-Mobile administratie terecht gekomen dat het zelfs in de uitspraak op te merken viel. Laatst werd ik opgebeld door een telemarketeer en toen werd er inderdaad gevraagd naar die naam. Ik vroeg nog of ze mijn gegevens via T-Mobile hadden verkregen, maar dat werd ontkend.

    En UPC heb ik al 5 keer gevraagd om me niet op mijn mobiel te bellen, en ze hebben al 5 keer toegezegd mijn mobiele nummer uit hun administratie te halen. Waarschijnlijk zetten ze regelmatig backups terug.


    5 september 2006 om 08:58
    ssmeding

    UPC? Is dat niet die firma die, als je na een drukke zaterdagmiddag verhuizen je tv aan wilt zetten om ’s avonds te kunnen relaxen in je nieuwe woning en vervolgens alleen sneeuw in beeld krijgt, durft te beweren dat je nooit je verhuizing hebt doorgegeven?


    5 september 2006 om 11:30
    maarten

    Ik heb in Brabant anders geen last van UPC… Zou het dan toch zo zijn dat een ieder krijgt wat hij/zij verdiend?


    5 september 2006 om 12:30
    Rene van Gellekom

    Kun je nagaan hoe erg het is met die Brabanders als zelfs een bedrijf als UPC die provincie probeert te negeren. 😉


    5 september 2006 om 12:35
    maarten

    @Rene en Jeroen,

    denk dus dat we niet in het verkeerde topic zitten. UPC adverteert (spamt, of hoe je het wilt noemen) met Brabo’s terwijl het in Brabant zelf @Home is die de kabelhonneurs (nog wel) waarneemt… Geen UPC te bekennen in mijn omgeving. Thank God for that


    5 september 2006 om 12:51
    CemYildiz

    In verband met een verhuizing had ik vorige week gebeld met UPC. Mij werd verteld dat ik op dezelfde dag van de verhuizing telefonisch de verhuizing kon doorgeven, waarna direct het signaal voor tv/internet kon worden overgezet naar het nieuwe adres. Zojuist weer gebeld en het blijkt dat je dit 1 maand van tevoren moet opgeven en dat er 35 euro in rekening wordt gebracht voor de verhuizing. Gelukkig wordt dit netjes automatisch van m’n rekening afgeschreven, dus dat scheelt.


    5 september 2006 om 13:09
    evroekel

    @Jeroen: Ik verdenk UPC er inderdaad van onder naam van Veronica Magazine de mediabox te willen slijten. ’t klopt dat menig UPC-klant zich afvraagt hoe kom ik plotseling aan Veronica Magazine.?

    @Rene: Ik heb mijn adresgegevens aan UPC gegeven om een radio/tv-signaal te krijgen en niet om een Veronica gids toe gestuurd te krijgen. Beetje bedrijf met respect voor de klantrelatie snapt dat ze dit niet op deze wijze moeten doen.


    5 september 2006 om 13:30
    Rene van Gellekom

    Ik snap wat he bedoelt en je hebt gelijk maar anno 2006 is er geen enkele voorm van respect meer als het gaat om klanten te werven. Het ligt niet zo zeer aan die bedrijven alleen, we doen er zelf ook aan mee.

    Om je daar nu in deze tijd nog druk over te maken is echt zonde van de moeite


    5 september 2006 om 13:39
    Arnoud Rademaker

    Veel reacties! UPC roept blijkbaar veel emoties op. Kunnen klanten zonder UPC? Zo ja, hoe dan? Volgens mij wordt er al jaren over dit bedrijf geklaagd.Toch bestaat dit bedrijf nog steeds. Waarschijnlijk zijn er voldoende tevreden klanten. Als het echt zo erg is, dan zouden de klanten toch vanzelf weglopen. Of zie ik dit verkeerd?

    Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

    Groet,

    Arnoud


    5 september 2006 om 14:43
    Maarten

    Veel erger is dat ik niet kan kiezen. Alleen UPC kan kabel doorgeven in Amsterdam. Het is dus Digitenne of UPC. Andere kabelaars in het land die niet verkwanseld door de gemeente bieden een ruimer pakket voor minder geld. Het is kortweg een schande. En dat heeft allemaal niets met marketing te maken maar toch gooi ik het hier als een jankende loonslaaf even neer.


    6 september 2006 om 07:07
    Tjeetd

    Tsja, voor digitaal mét HD is het eerste echte alternatief waarschijnlijk afwachten tot de (door KPN) beloofde MINE-tv (www.mine.tv) landelijk geïmplementeerd gaat worden en proefondervindelijk goed is gebleken. P.S.: ik was zelf nooit echt eeen KPN-fan, maar ik vrees dat dit bedrijf toch op strategische wijze de sterkste troef voor de toekomst in handen heeft als het gaat om de verovering van de (particuliere) consument


    7 september 2006 om 03:25
    pureboi

    alternatief: verhuizen naar Ziggo gebied? 😉


    30 juni 2009 om 05:14
    blessed

    REALITY HOME VRAAG NU (ALL)

    Heeft u een persoonlijke lening zonder stress en snelle goedkeuring nodig? Zo ja, neem contact met ons vandaag de dag als we op dit moment aanbieden van leningen tegen een geweldige rente. Onze lening is gewaarborgd en veilig, onze klanten geluk is onze kracht. Voor meer informatie en aanvraag, bel ons,


    24 januari 2015 om 11:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!