De puinhopen van 20 jaar investeren in ICT

25 januari 2003, 13:52

ICT ligt onder vuur. Bestuurders, vooral ??k in MKB en MKB organisaties, kijken terug op de puinhopen van 20 jaar investeren in ICT. En kijken vervolgens verwijtend naar hun ICT-manager. Hoezo volgend jaar w??r een hoger budget? We blijven niet aan de gang!

De bulk van de investeringen die ondernemingen in de afgelopen decennia in ICT deden bleek achteraf economisch onverstandig. Het ICT budget leek onverzadigbaar, miljoenen worden in ICT gepompt. En de opbrengsten? Altijd hetzelfde: het gaat meer kosten, langer duren en levert niet het onderbuikgevoel op waarop stilletjes gehoopt was.

Hetzelfde beeld roept het beheer op. Het kost steeds meer en de klanten zijn steeds minder tevreden. Zolang de apparaten zoemen is er geen probleem, maar o wee als opeens het scherm uitvalt of een applicatie op tilt slaat. Dan word je afhankelijk van de bereidwilligheid van een helpdeskmedewerker en ondertussen ligt het werk stil. En dat kan, zo leert de ervaring, lang duren. Nog erger is de situatie op het gebied van de applicaties. Het zal niet lang meer duren of de verhouding tussen het aantal medewerkers en het aantal applicaties in een bedrijf is 1:1. Waar kijkt men wel van op trouwens? Van de ongebreidelde inhuur van externe adviseurs misschien, om hun eigen onvermogen te verdoezelen? Of van de door hun beloofde totaaloplossingen die totaal mislukkingen zijn geworden? Met de ICT-afdeling toekijkend, is het probleem van de eilandautomatisering eerst ontstaan en vervolgens aangepakt met middelen die erger waren dan de kwaal. En exponentieel duurder dan de kwaal. Is het dan gek dat er onlangs is berekend dat in NL-verband jaarlijks enkele miljarden Euro’s aan ICT-geld over de balk worden gegooid? Is deze wedstrijd ?berhaupt nog te winnen voor de ICT-manager? Wij menen: z?ker wel.

Lees verder op:

http://www.ictforyourbusiness.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!