De zes eigenschappen van de ‘post- Atari’ generatie

9 april 2006, 07:45

In Got Game: How the Gamer Generation is Shaping Business Forever schetsen John Beck en Mitchell Wade de 6 eigenschappen die de al 60 miljoen sterke post-Atari generatie gemeen heeft.

1. Arrogantie: De wereld redden en de bad guys afslachten leidt tot superioriteitswaan die ook in het echte leven wortdt meegenomen.

2. Sociability: In je eentje achter een console zitten wordt niet gezien als tijd alleen. Hoe vaker een gamer speelt, des te groter de kans dat hij of zij zichzelf als heel sociaal betitelt.

3. Coördinatie: Visuele helden moeten supersnel reageren op visuele informatie. Gamers zijn bewezen sneller in het vertalen van visuele informatie.

4. Flexibiliteit: Omdat er altijd meerdere manieren zijn om een game te winnen leren gamers verschillende wegen te bewandelen om hun doel te bereiken. Ook dit analyitisch, strategisch en open-mided denken nemen ze mee naar de echte wereld.

5. Competitiedrang: Ook al kunnen gamers wel in teams opereren, hun persoonlijke ambitie en wens om te winnen blijft groot. Alles is een spel.

6. Insubordinatie: Duizenden uren doorbrengen in een wereld zonder autoriteit leert gamers dat ze volgens hun eigen regels kunnen leven. ‘ Generatie G’ accepteert kritiek allen van ‘peers’ ofwel gelijken.

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

1 Reactie

    mangold

    Let ook vooral op de tweede betekenis van ’t woord ‘game’: prooi. Succesvolle marketing voor gamers heeft vaak weg van het die gamers voorzien van ‘prooien’. (In plaats van het ‘door de strot duwen’ van voer).

    Verder zijn ook de punten in ’t verwijzende artikel interessant:

    – If you get there first, you win.

    – Trial and error is the best strategy, and the fastest way to learn.

    – Elders and their received wisdom can’t help—they don’t understand even the basics of this new world.

    – There’s a limited set of tools—but some combination will work.


    9 april 2006 om 09:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!