Disruptieve webanalyticstools veranderen de markt

13 mei 2015, 08:00

In het begin van de jaren negentig werden de eerste websites online gezet, hoofdzakelijk voor academische en militaire doeleinden. Deze websites bestonden uit pagina’s met informatie die met elkaar verbonden waren via hyperlinks. De eerste webanalyse- en logfile-analysepakketten waren ook op deze logische structuur van url’s en domeinnamen gebaseerd. Ze gaven ons inzicht in de manier waarop men van de ene url naar de andere url navigeerde. En webanalytics tools zijn nog steeds gebaseerd op metrieken als ‘pageviews’ en ‘visits’. De tooling past niet meer bij de huidige staat van het web.

Sindsdien is er namelijk behoorlijk wat veranderd op het gebied van website development. Technieken als AJAX, flash, javascript, PHP en jQuery werden geintroduceerd voor het verbeteren van interactie op de pagina. Een pagina of url is een levend organisme geworden waarop veel kan gebeuren, iets wat eind jaren negentig nog slechts beperkt mogelijk was.

Swipen, scrollen, sliden

De klik van pagina naar pagina is dus al lang niet meer de enige belangrijke interactie die websitebezoekers uitvoeren wanneer ze een website of ander digitaal platform bezoeken. Er wordt tegenwoordig geswiped, gescrolled, sliders worden gebruikt, popins geopend, tabs geselecteerd en formulieren ingevuld. Al deze interacties kunnen vaak op dezelfde pagina of url uitgevoerd worden, zonder dat een pageview toegevoegd kan worden aan het totaal in onze webanalysepakketten. Het is bovendien lastig om in de huidige analyticspakketten aan te geven wat er precies getoond wordt, om context aan een interactie te geven, zeker als er met één interactie veel verschillende nieuwe informatie op het scherm worden getoond.

In de basis zijn alle populaire webanalysepakketten nog steeds gebaseerd op de aloude “visit”- en “pageview”-metrieken; rondom deze metrieken worden nog steeds de meeste standaardrapporten gebouwd. De data wordt verder verzameld op basis van (tagging)technieken die na implementatie vaak onvolledig zullen zijn. We moeten namelijk van tevoren kiezen wat we willen weten en hiertoe een tag plaatsen in de broncode van de website, vaak voor ieder individueel onderdeel dat we willen meten. Maar wat gebeurt er wanneer je pas achteraf weet wat je wilt analyseren? Dan ben je dus te laat.

Gelukkig is het binnen het webanalysevakgebied mogelijk om alternatieven te vinden op de traditionele technologieën. Binnen de markt zijn verschillende startups actief die ons in staat stellen op een andere manier naar online data te kijken.

“Track everything, analyse based on what you need later”

Webanalisten zijn veel tijd kwijt aan het meetbaar maken van interacties op de website. Zo worden kliks op links en andere elementen vaak getagd met javascript-code om de kliks uiteindelijk in bijvoorbeeld Google Universal Analytics weer terug te zien in de rapporten.

Om die tagging in te regelen worden vaak ingewikkelde meetplannen geschreven, zodat de website developer weet welke scripts waar moeten draaien. Dit is een tijdrovend klusje en het vervelendste is dat het nog foutgevoelig is ook. Bij iedere website-update moet de webanalist weer kijken wat hij extra wil meten en dit weer met de websitedeveloper doorvoeren en testen. Geen pretje dus.

Zelfs een tagmanagement-systeem is hier niet altijd een oplossing voor. Bijkomend probleem is dat je pas data gaat verzamelen zodra je de extra trackingcode hebt geplaatst, je kunt dus niet direct beginnen met terugwerkende kracht je analyse en data te gebruiken.

Heap Analytics homepage

Tegenwoordig zijn er echter technologieën beschikbaar die al dit extra werk onnodig maken. Webanalytics wordt als het ware weer teruggegeven aan de webanalist en online marketeer. Met Heap Analytics is het mogelijk om door het plaatsen van één simpele tracking code alle verschillende kliks te meten, zonder extra trackingcodes op de website te hoeven plaatsen voor het meten van specifieke interacties.

Het principe is dat iedere klik gemeten wordt en jij in Heap Analytics aangeeft wat de kliks betekenen. Je kunt alle items die gemeten worden labelen in Heap Analytics en dit vervolgens in funnels en andere rapporten analyseren. Ook is er een event visualizer aanwezig, waarmee je een button of item op de pagina van je website selecteert en deze vervolgens labelt om hem in je rapporten eenvoudig terug te vinden.

Dit is een heel andere principe van tracking, dat zorgt voor minder technisch gedoe en een marketeer of webanalist weer achter het stuur zet.

Meer weten over Heap analytics? Lees op Webanalisten.nl het volledige interview dat ik had met de founder van Heap Analytics, Matin Movassate (@matinm1).

“Event analytics – interaction before pageview”

Pagina’s bestonden vroeger uit stukken tekst en een afbeelding over één specifiek onderwerp. Websites waren zo opgedeeld dat een gebruiker in hapklare brokken de informatie kon vinden, netjes opgesplitst per pagina.

Sindsdien is er natuurlijk wel het een en ander veranderd. Het bewegen van url naar url is niet meer de basis van ieder websitebezoek. Op de meeste pagina’s is het mogelijk om heel veel interactie plaats te laten vinden die dan met eventtracking wordt gemeten. De url is hier dus niet meer leidend in de manier van meten. Toch blijven de url en de pageview wel leidend in de rapportages van traditionele webanalyticspakketten.

Snowplow Analytics homepage

Snowplow Analytics stapt af van het meten op basis van pageviews. Ook de definitie van een visit wordt door de analist bepaald, niet de tool. Snowplow meet op basis van interacties of events, een pageview is hier slechts een type van. Ze erkennen dat je voor analysedoeleinden op zoek bent naar bijvoorbeeld het aantal keren dat er interesse is geweest in een productgroep en je zelf tijdens je analyse mag bepalen hoe je de mate van interesse in de productgroep definieert.

De meetmethode is dus gebaseerd op het meten van events en geven hier context aan mee. Iets wat in traditionele webanalyticspakketten maar beperkt mogelijk is.

Lees meer over event analytics en contextuele data in mijn interview met Snowplow Analytics-founder Yali Sassoon (@yalisassoon) op Webanalisten.nl.

Digital analytics tooling van de toekomst

De traditionele webanalyticstools passen zich langzamerhand aan naar de nieuwe manieren van meten die beter bij websites en andere digitale platformen van deze tijd passen. Deze transformatie komt langzaam op gang en gaat met horten en stoten. Voor veel nieuwe bedrijven, zoals startups, gaat dit niet snel genoeg. Zij kijken naar alternatieven als Snowplow Analytics en Heap Analytics om inzicht te krijgen in online interacties. Verleg je interesse dus eens naar andere tooling die wellicht beter aansluit bij de huidige tijdsgeest.

Martijn van Vreeden
Digital analytics consultant bij Mayankho

Martijn van Vreeden is een freelance digital analytics consultant. Hij helpt bedrijven om inzicht te krijgen uit hun online data en hier het optimale resultaat voor hun bedrijf mee te behalen. Naast zijn freelance activiteiten is hij mede-oprichter van customer feedback tool Mayankho.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!