Dit zijn de grootste voordelen van de nieuwe interface van Google AdWords

13 juli 2017, 06:00

De Alpha-interface is nog niet voor iedereen beschikbaar

Halverwege vorig jaar werd het door Google groots aangekondigd: er zat een geheel nieuwe interface voor Google AdWords aan te komen. Momenteel is de nieuwe interface, genaamd Google AdWords Alpha, al beschikbaar voor een klein aantal AdWords-accounts. Eind 2017 zal de nieuwe interface beschikbaar zijn voor álle adverteerders, maar wij hebben gelukkig het voorrecht om al toegang te hebben tot dit nieuwe gezicht van ’s werelds grootste advertentieplatform. Daarom zetten wij alvast de grootste voordelen van deze nieuwe interface voor jou op een rij.

Widgets: grafische snapshots die je tijd besparen

Los van de nieuwe lay-out en het design waar we straks nog uitgebreid op terugkomen, is het duidelijk dat de focus van het nieuwe AdWords volledig ligt op het makkelijk en snel inzichtelijk maken van jouw resultaten. Het algemene overzicht is namelijk volledig gericht op het efficiënt en snel lezen van data die voor jou als marketeer het meest relevant zijn. Daarnaast is de snelheid van AdWords met 20 procent verbeterd en bespaar jij met deze geheel nieuwe setting dus ook tijd.

Zoals in het gifje hierboven al te zien is, is het nieuwe widgetdashboard verdeeld in een aantal vakken die ieder een snel overzicht geven van verschillende highlights binnen je account. Laten we de verschillende vlakken eens een voor een langslopen:

  1. Grootste wijzigingen: in dit vak toont Google je de campagnes en advertentiegroepen waarin, binnen de geselecteerde periode, de grootste wijzigingen hebben plaats gevonden. Dit kunnen grote stijgingen of juist dalingen zijn, op basis van de kosten, het aantal klikken, conversies en vertoningen.
  2. Actieve campagnes: in deze widget worden je actieve campagnes weergegeven, gefilterd op allerlei verschillende variabelen. Zo zie je bijvoorbeeld in één oogopslag welke campagne je het meeste kost, de hoogste conversie haalt of de laagste kosten per conversie heeft, gesorteerd van hoog naar laag of andersom.
  3. Zoekwoorden: net zoals voor je actieve campagnes worden ook de prestaties van je ingezette zoekwoorden weergegeven op basis van de door jou gefilterde eigenschappen.
  4. Meest vertoonde advertentie: de widget ‘Meest vertoonde advertenties’ maakt je inzichtelijk welke advertentie binnen je account/campagnes de meeste vertoningen heeft gegeneerd in periode x. Een mooie bijkomstigheid van deze widget is dat je ook kunt inzien welke sitelinks en highlightextensies het meest zijn vertoond bij deze ‘winnende’ advertentie.
  5. Apparaten: om snel en duidelijk overzichtelijk te maken hoe jouw advertenties presteren op de verschillende apparaten die we vandaag de dag kennen, heeft Google de widget ‘Apparaten’ opgenomen in de nieuwe interface. Het opnemen van dit inzicht in het dashboard maakt je als marketeer waarschijnlijk nóg bewuster van het belang van mobiel.

  6. Locaties: ook aan het duidelijk zichtbaar maken van de voor jou meest relevante locaties heeft Google een speciale widget toegekend. De widget ‘Locaties’ laat je, per provincie of specifieke plaats, zien welke het beste presteert voor jouw advertenties. Zo maak je gemakkelijk en snel een analyse over welke gebied van jou de meeste aandacht of bijsturing vergt.
  7. Dag en tijdstip: deze widget laat je zien op welke dagen en tijdstippen jouw advertenties de beste prestaties hebben behaald. Eigenschappen waarop je dit overzicht kunt afstemmen zijn: aantal klikken, vertoningen, CTR, gemiddelde CPC, kosten, conversies, kosten/conversie, conversiepercentage, totale conversiewaarde, conversie-waarde/kosten, vertoningenpercentage voor zoeken en gemiddelde positie. Genoeg mogelijkheden om gedegen overwegingen te maken voor jouw advertentieplanning dus.

‘Googlefied’ lay-out en handige nieuwe mogelijkheden

Naast de veranderde focus valt bij het openen van de nieuwe AdWords-interface ook de geheel nieuwe lay-out direct op. Deze is namelijk flink veranderd ten opzichte van de interface die we gewend waren. Daarnaast kent deze nieuwe interface ook een aantal interessante mogelijkheden die voorheen nog niet mogelijk waren:

  • Een belangrijke verandering in het design is dat de navigatietabs voor ‘Campagnes’, ‘Advertentiegroepen’ en ‘Instellingen’ (die we in de vorige interface aan de bovenkant van de pagina vonden) nu in het linkermenu staan weergegeven. Tevens zijn nu ook ‘Advertenties’ en ‘Advertentie-extensies’ samengevoegd tot één tab.
  • Wanneer je naast actieve zoekcampagnes ook display- en YouTubecampagnes hebt lopen is de volgende verandering waarschijnlijk ook érg interessant voor jou. De nieuwe AdWords-interface heeft namelijk een secundaire navigatiebalk, die je aan de linkerkant van de pagina staat en parallel aan de primaire navigatie staat weergegeven. Deze navigatie wordt alleen weergegeven wanneer deze campagnetypes ook daadwerkelijk actief zijn in je AdWords-account, anders toont Google deze navigatie niet.

  • Een andere handige en nieuwe mogelijkheid is de optie om te scrollen door de tijdsperiode van je AdWords-gegevens. Je scrolt nu supergemakkelijk door de maanden heen in plaats van te klikken op een pijl die de maanden een voor een selecteert.
  • Ook het kleurgebruik is in de nieuwe interface flink op de schop gegaan. Zo wordt gebruik gemaakt van harde kleuren om variabelen, als bijvoorbeeld kosten en conversies, extra op te laten vallen. Het einde van de lange grijze tabellen en kolommen dus!
  • Verder maakt deze nieuwe interface het mogelijk om de grafiek boven aan de pagina te laden met meer dan slechts 2 lijnen. Waar er in de oude interface maximaal 2 lijnen ingeschoten konden worden, is het nu mogelijk om 4 verschillende variabelen in te laden. Zo kun je nu dus bijvoorbeeld ‘Vertoningen’, ‘Conversies’, Kosten/conversie, en ‘Kosten’ allemaal in één grafisch overzicht weergeven, allen aangeduid met een eigen duidelijke kleur.

  • Een andere kleine, maar zeer handige, wijziging is dat het onder de subtab ‘Extensies’ mogelijk is alle actieve extensies in je account/campagne in één overzicht zichtbaar te maken door de optie ‘Alle extensietypen’ te selecteren. Zo zie je dus in één oogopslag welke advertentie-extensies je momenteel inzet en welke er wellicht nog ontbreken. Zonder dat je je hiervoor een weg door alle mogelijke extensies hoeft te klikken.

  • Een aantal laatste, maar zeer handige, updates die de nieuwe interface heeft ondergaan is het behouden van selecties en het combineren van filters. Waar voorheen, bij het selecteren van bijvoorbeeld zoekwoorden en sorteren op basis van een specifieke variabele, je vooraf gedane selectie verloren ging, wordt deze nu behouden. Tevens is het in de nieuwe interface mogelijk om filters te combineren. Zo kun je precies de output filteren die aan de door jouw gecombineerde specificaties voldoet. Ook is het mogelijk om zelf in de filterbalk te typen waarna AdWords suggesties weergeeft gerelateerd aan je invoering. Enorm tijdbesparend en handig dus!

Wil jij ook alvast rondkijken? Check of je toegang hebt!

Jammer genoeg is het nog niet zo ver dat iedereen al toegang heeft tot de nieuwe Google AdWords-interface. Wel kun je checken of jouw AdWords-account tot het selecte aantal gebruikers behoort. Dit doe je door te kijken of er, na het openen van de AdWords-account, rechtsonder in beeld een pop-up verschijnt met daarin de optie ‘’Probeer de nieuwe AdWords Aplha’’. Wanneer je op deze pop-up klikt, schakelt AdWords automatisch over naar de nieuwe interface.

Geen pop-up te vinden? Dan moet je helaas nog heel even geduld hebben! Tegen het eind van het jaar kunnen we allemaal gebruik gaan maken van deze strakke nieuwe AdWords-interface en kunnen we de voordelen ervan optimaal gaan gebruiken.

Jurre Oosterwechel
Lead Marketplaces & Digital Advertising Marketeer bij Adwise

Categorie
Tags

7 Reacties

    wouterderijk

    Ik vind de nieuwe interface, net als jij denk ik, met name geschikt voor analyse doeleinden en minder voor creatie doeleinden. Kleine en middelgrote adverteerders moeten dan echt beter leren werken met editor / express


    13 juli 2017 om 12:17
    Jurre Oosterwechel

    @Wouter De nieuwe interface leent zich inderdaad het best voor analyse van highlights en het snel verkrijgen van bepaalde inzichten in je advertising resultaten. Het creëren van grote campagnes en doorvoeren van meerdere aanpassingen blijft mijn inziens nog steeds het beste werkbaar vanuit de Editor.


    13 juli 2017 om 13:07
    Lars

    Ik kan nergens het dimensie tabblad vinden of ligt dat aan mij?


    26 juli 2017 om 07:02
    Jurre Oosterwechel

    @Lars Klopt inderdaad! De dimensie tab is niet meer aanwezig in de specifieke vorm zoals we deze gewend waren. Echter, de informatie die voorheen onder deze tab werd getoond is nog steeds makkelijk te vinden. Key-features zoals bijvoorbeeld ‘locaties’ en ‘apparaten’ zijn nu namelijk in de linker navigatiebalk opgenomen. Daarnaast zijn de andere eigenschappen die we voorheen onder de dimensie tab vonden ook gewoon beschikbaar, alleen dan wat dieper in de interface. Deze vindt je namelijk in het Rapportage gedeelte, onder ‘Vooraf gedefineerde rapporten’.


    4 augustus 2017 om 07:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!