Dit was 2015 op Marketingfacts: het jaaroverzicht
Op de laatste dag van het jaar kijken we traditiegetrouw altijd even terug. Wie schreven er veel en wat lazen jullie graag. Dit jaar moeten we het doen zonder onze ‘cijferfetisjisten’ Erik van Roekel en Danny Oosterveer en de infographic van Erik Wiegers, desondanks een terugblik op het 2015 van Marketingfacts!
Bloggers
In 2015 deelden we exact 1.300 artikelen met jullie, 1 minder dan in 2014. En die artikelen schreven we natuurlijk niet allemaal vanuit de redactie, dat deden vooral onze bloggers. Dit jaar haalden we zelfs een recordaantal van 348 verschillende auteurs. 208 van hen schreven het afgelopen jaar één blogpost, 14 van hen 10 artikelen of meer.
Dit waren de meest voorkomende namen op Marketingfacts in 2015.
Top 10 bloggers (op basis van het aantal artikelen)
Positie | Blogger | Aantal artikelen | Opmerking |
1 | Leonieke Daalder | 56 | Schrijft wekelijks de posts van Fast Moving Targets en soms één extra. |
2 | Ward Cuiper | 53 | Geeft je elke vrijdagmiddag de 5 beste merkvideo’s in Viral Friday. |
3 | David Brinks | 50 | Werpt al jaren zijn kritische blik op nieuwe commercials in zijn ReclameReview. |
4 | Danny Oosterveer | 47 | Schreef wekelijks zijn ’10 beste onderzoeken’ en nog veel meer. Wordt minder nu hij in de Zoo werkt, maar zijn beste artikelen komen nog! |
Bram Koster | 47 * | Tja, ik schrijf vooral veel over Online Tuesday en dergelijke. | |
6 | Ronnie Overgoor | 43 | 42 mooie interviews uit de 7 Ditches-stal met ondernemers en professionals uit de media en marketing hadden we dit jaar: joepie! |
7 | SWOCC | 23 | Met verschillende auteurs houdt SWOCC ons op de hoogte van nieuwe wetenschappelijke inzichten op ons vakgebied. |
8 | Sander Duivestein | 21 | De man die sneller schrijft dan z’n schaduw en die verder kijkt dan onze neuzen lang zijn. |
9 | Edwin Vlems | 18 | Zegt u: “Inbound marketing”? Dan zeggen wij: “Lees Vlems!” |
10 | Maurits Kreijveld | 15 | Maurits schrijft zijn nieuwe boek in blogposts, waarin hij ons meeneemt naar de toekomst van de platformeconomie. |
* Deze blogpost zelf niet meegerekend
Jaarlijks kijken we ook naar de bloggers die de meeste lezers wisten te bereiken, zowel gemiddeld als in totaal.
In het geval van het gemiddeld aantal views zijn het vooral ‘one-offs‘ die flink scoren, net als vorige jaren. Vooral knap is de prestatie van Tristan Lavender, die met zijn 5 artikelen gemiddeld genoeg lezers behaalde om in de top-10 te eindigen.
Top 10 bloggers met hoogste aantal views gemiddeld
Positie | Blogger | Gemiddeld aantal views | Aantal artikelen |
1 | Patrick Steenks | 42.388 | 1 |
2 | Cecile Bol | 41.231 | 1 |
3 | Jolante van Hemert | 37.905 | 2 |
4 | Hendrik van Zwol | 34.735 | 1 |
5 | Rob van Haaren | 34.060 | 1 |
6 | Tristan Lavender | 32.081 | 5 |
7 | Bart Schutz | 31.681 | 1 |
8 | Niek Gooren | 31.203 | 1 |
9 | Aljo Hartgers | 29.490 | 2 |
10 | Bertwin Menninga | 29.215 | 1 |
Uit de top-10 van bloggers die het hoogste aantal views in totaal hebben gehaald, zijn het weer de vertrouwde namen uit het lijstje bovenaan dit artikel, nl. de meest actieve bloggers. Alleen Jaap van Zessen weet zich met een relatief laag aantal blogposts in deze lijst te nestelen door een hoog gemiddeld aantal views (ca. 24.000).
Top 10 bloggers met hoogste aantal views totaal
Positie | Blogger | Totaal aantal views | Aantal artikelen |
1 | Danny Oosterveer | 757.489 | 47 |
2 | Ward Cuiper | 497.733 | 53 |
3 | David Brinks | 436.062 | 50 |
4 | Leonieke Daalder | 401.123 | 56 |
5 | Bram Koster | 381.894 | 47 * |
6 | Ronnie Overgoor | 364.185 | 43 |
7 | Jaap van Zessen | 315.774 | 13 |
8 | Edwin Vlems | 249.501 | 18 |
9 | SWOCC | 203.722 | 23 |
10 | Sander Duivestein | 201.480 | 21 |
* Deze blogpost zelf niet meegerekend
Artikelen
Als we kijken naar de artikelen die het vaakst gelezen zijn, blijken social media nog steeds erg populair: 4 van de 5 populairste blogposts gaan erover. Het onderwerp blijft dus ‘sexy’ onder marketeers. Verder blijven posts met overzichten erg geliefd.
De meest gelezen artikelen
Positie | Artikel | Auteur | Aantal views |
1 | Social media in Nederland 2015: jongeren haken af van Facebook en Twitter | Danny Oosterveer | 171.043 |
2 | Waarom 34 miljoen winst op de Tourstart bijzaak is voor Utrecht | Arjan van der Knaap | 58.348 |
3 | Social media voorspelt ook afvaller ‘Wie is de Mol?’ door monitoring | Jaap van Zessen | 56.388 |
4 | Socialmedia-monitoringtool speurt afvallers Expeditie Robinson op | Jaap van Zessen | 52.395 |
5 | Social media en het probleem met always-on marketing | Tristan Lavender | 43.865 |
6 | Het mobiel gebruik in Nederland: de cijfers | Danny Oosterveer | 45.156 |
7 | 11 online trends en ontwikkelingen voor 2015 die je gemist hebt | Patrick Steenks | 42.388 |
8 | Onderzoek: de populairste merken in Nederland op Instagram | Jolante van Hemert | 41.665 |
9 | 5 teksten die ik in 2015 niet meer wil lezen of horen | Cecile Bol | 41.231 |
10 | Zet je schrap, de WhatsApp-campagnes komen eraan! | Alex Vijfvinkel | 40.305 |
Als het om het genereren van reacties gaat, zijn Tristan Lavender en Cecile Bol de toppers van het jaar. Cecile met één post, Tristan met vrijwel al zijn verhalen. Overigens leveren ook artikelen over klantenservice vaak reacties op, maar dan van klanten van het bedrijf in kwestie die in die posts een nieuwe uitlaatklep voor hun frustraties vinden. Zo moesten we de reacties bij het artikel over T-Mobile sluiten vanwege de ‘off-topic comments’.
En tenslotte leverde ook onze ‘hoax’ bij de lancering van het redesign van onze website flink wat reacties op. Veel mensen vonden het mooi, sommigen zagen de ‘device manufacturer-sponsored access‘ op onze site niet zo zitten.
Afijn, dit is de top-10.
De artikelen met de meeste reacties
Positie | Artikel | Auteur | Aantal reacties |
1 | 5 teksten die ik in 2015 niet meer wil lezen of horen | Cecile Bol | 69 |
2 | Marketingfacts introduceert nieuw verdienmodel voor uitgevers: DMSA | Bram Koster | 40 |
3 | Nieuwe website Transavia niet vindbaar in Google | Hendrik van Zwol | 37 |
4 | Social media in Nederland 2015: jongeren haken af van Facebook en Twitter | Danny Oosterveer | 27 |
5 | Waarom meer dan 1 miljoen mensen bloggen op LinkedIn | Sebastiaan Nagel | 26 |
Marco Kind (T-Mobile): “Ultieme klanttevredenheid vraagt om heldere visie en nieuwe werkwijze” * | Margot Schreuders | 26 | |
7 | Waarom social media beperkte waarde hebben als marketingkanalen | Tristan Lavender | 25 |
8 | Gebruikt jouw website deze 5 tekstblunders? | Rob van Haaren | 23 |
Laten we de ‘social’ weer in social media terugstoppen | Edwin Vlems | 23 | |
10 | Social media en de vermenselijking van je merk | Tristan Lavender | 22 |
Je medewerkers zijn geen marketingkanaal | Tristan Lavender | 22 |
* Reacties gesloten i.v.m. off-topic comments
Social media
Niet alleen zijn posts óver social media op Marketingfacts populair, onze eigen socialmediakanalen blijven dat ook onverminderd. Zeker als je beseft dat social media volwassen zijn geworden, zijn groeipercentages van 16 (Twitter) en 18 (Google+) fraai te noemen. De grootste relatieve groei vond – net als vorig jaar overigens – plaats op LinkedIn, met een toename van 42 procent in het aantal volgers. Bij Facebook lijkt de rek er wat uit, in ieder geval voor Marketingfacts, met 9 procent groei.
Overigens is ondanks deze toename van de aantallen volgers de rol van social media in bijvoorbeeld het genereren van traffic naar de website in de afgelopen jaren onder druk komen te staan. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het enorme aanbod aan content op social media en de daaruit voortkomende afname in (onbetaald) bereik, o.a. bij Facebook.
Ontwikkeling volgers via social media
Jaar | Google+ | ||||
2011 | 18.807 | 2.249 | 263 | 363 | |
2012 | 33.242 | 17.558 | 2.002 | 1.528 | |
2013 | 49.837 | 36.305 | 7.922 | 20.487 | |
2014 | 61.221 | 48.086 | 12.734 | 31.036 | 1.106 |
2015 | 70.920 | 52.628 | 18.142 | 36.530 | 1.427 |
En 2016?
Kortom, we kijken terug op een mooi jaar. En daarbij zijn we veel dank verschuldigd aan onze bloggers én aan jou, als lezer. Dank je wel voor het vertrouwen dat jullie in ons hadden!
Wat staat er op stapel voor 2016? In het nieuwe jaar gaan we nieuwe dingen doen. Maar daar vertellen we je graag meer over ná alle oliebollen en champagne.
Een goeie jaarwisseling gewenst en alvast namens iedereen bij Marketingfacts een fantatisch 2016 gewenst!
Wow, wat een prachtige resultaten hebben we wederom met z’n allen behaald. Blij om deel uit te maken van zo’n mooie community.
Ik ben trots op de nummer 1 positie met meeste aantal gemiddelde views, maar schaam me wel dat het slechts bij 1 artikel is gebleven. Laten we dat eens anders gaan doen in 2016, beloofd!
@Patrick: bedankt voor je bijdrage en qua 2016: gaan we je aan houden! 🙂
Mooie lijst weer!
@Bram:
Vanaf deze plek jij en je team dankjewel voor jullie ‘co-writing’ aan de posts over 7 Ditches TV. Mooi om deze content in een aantal lijstjes terug te zien!
Wij gaan de 25ste januari weer beginnen met nieuwe opnames, met o.a. interviews met Patrick De Zeeuw (Startupbootcamp), Julius Jaspers (Food writer and blogger, consultant, chef) en Jan-Peter Cruiming (Jobbird).
Op naar weer een jaar vol mooie interviews!
Groet, Ronnie.
@Mark: helemaal eens! 🙂
@Ronnie: Dat zijn mooie namen en belooft wat voor 2016! Goeie jaarwisseling!
Interessant overzicht. Opvallend dat Google+ zo hard is gaan groeien, maar dat er op Google+ nauwelijks interactie is.
Hi Bram,
Mooi overzicht. Ik mis alleen een hele belangrijke metric: time on site. Dit is belangrijk omdat items ook als naslagwerk worden gebruikt. De metric toon in mijn ogen aan hoeveel waarde een item echt heeft.
Grote partijen zoals NRC en Forbes hebben al jaarlijstjes gepost op basis van deze metric.
@Ellen: Hoi Ellen, is inderdaad opvallend. De traffic die Google+ genereert is ook niet heel overweldigend, hoor. Een heel duidelijke verklaring voor die groei hebben we dan ook niet, eerlijk gezegd. En zeker met de opsplitsing die Google nu maakt in Google+ (Photos, Hangouts, etc.), denk ik dat het belang niet veel groter wordt in het komende jaar.
@Rudi: Goed punt. Die metric heeft ook zeker onze aandacht. Er zitten wel wat haken en ogen aan het gebruik ervan, vandaar dat we ‘m hier niet hebben meegenomen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!