Doki Tops (Utomik): “Wij zijn de Netflix van het gamen”

15 februari 2016, 09:00

Muziekliefhebbers hebben Spotify. Mensen die van series en films houden hebben Netflix. Diensten waarop je je abonneert waarna het volledige aanbod onbeperkt beluisterd of bekeken kan worden. Gamers kunnen binnenkort terecht bij Utomik. “In feite hebben wij besloten in het gat te springen voor gaming. Want de abonnementsdiensten zoals voor muziek, films en series bestaan voor games nog nauwelijks: het begint net een beetje voet aan de grond te krijgen. Wij hebben iets meer dan een jaar geleden besloten met onze unieke technologie om in dat gat te gaan springen”, aldus CEO Doki Tops.

Op dit moment is Utomik nog in private beta. Alleen op uitnodiging kom je er in. Grote kracht van de dienst: de technologie die ervoor zorgt dat je 100 keer sneller kunt starten met gamen.

“Wij hakken simpel gezegd een game op in heel veel stukjes. Op het moment dat jij op die playknop drukt dan kijkt ie gewoon: wat is de verbinding, wat weet ik van die game en op dat moment start ie de game met één honderdste van die game. Dus je hebt een game van 10GB en die kan opstarten nadat hij maar 100MB heeft gedownload. Het unieke daarvan is dat we het niet on demand noemen maar ahead of the demand. Hij download dus verder wanneer je een game aan het spelen bent en zorgt er in ieder geval voor dat wat jij nodig hebt er is voordat jij het nodig hebt.”

“Utomik doet wat het belooft”

Aanvankelijk bouwde Tops en consorten de technologie achter Utomik voor derden. Wat uitmondde in een teleurstelling. De afnemers in 24 verschillende landen snapten niet goed wat ze ermee konden. “Het grappige was: de consument die snapte het.”

Berichten op de Facebookpagina van de bouwers moedigden hen aan om zelf een platform te beginnen. “Toen hebben we besloten: we hebben geweldige technologie. Die bestaat nergens ter wereld, want er zijn wel Amerikaanse bedrijven mee bezig, maar daar werkt het niet. Toen is Utomik heel snel geboren.”

De closed beta telt op dit moment tussen de 700 en 800 gebruikers. Die mogen nu nog gratis spelen. Of ingaan op een vrijblijvend aanbod: voor 3,99 per maand hun leven lang gamen. Een prijs die naar 9.99 per maand gaat wanneer het platform live gaat.

Utomik heeft te maken met het kip/ei probleem. Om de rechten van de meeste goede games te regelen is veel geld nodig. Geld dat aanvankelijk van investeerders moet komen. Maar die zijn terughoudend om grote sommen geld op tafel te leggen wanneer er nog niet heel veel gebruikers zijn.

En die gebruikers trek je pas met een goed, groot aanbod. Hoewel de eerste paar 100 games vooral op goodwill zijn binnen gehaald. “We hebben die 500 games met 0 euro binnen gehaald, dat hebben we met heel veel bravoure en overtuigingskracht gedaan. Dat heeft alles te maken met de technologie en het platform.” De streaming oplossing van Utomik doet wat het belooft. Op het moment dat gebruikers moeten gaan betalen voor content, zal Utomik dat zelf ook moeten gaan doen.

“We want to make a billion dollar company ”

Hoewel de technische poot van Utomik nog steeds in Eindhoven zit, verblijft Tops op dit moment al de helft van zijn tijd in Amerika. Veel van de belangrijke gamepartijen zijn daar te vinden.

“We hebben gewoon gemerkt dat voor het aantrekken van kapitaal en een exit in de toekomst het gewoon handig is om een Amerikaanse entiteit te hebben, want dan ken je ook de wetgeving daar. Dus daar zitten en een legal structure hebben is belangrijk.” Het feit dat je het hele land met één taal en één betaalmethode kunt bedienen is ook een groot voordeel. “Alle betaalmethodes en talen in Europa genereert exponentiële complexiteit. Dus wij hebben gezegd: Amerika is onze kernmarkt. We gaan in het Engels live.”

Dat moment komt steeds dichterbij. Aanvankelijk was het idee om pas bij 250 games op het platform live te gaan. “We zitten nu op ruim 110/120 games live en we hebben nu gezegd: het belangrijkste is gewoon zo snel mogelijk live en zorgen dat mensen weten dat ze instappen in iets dat de volgende maand nog meer games heeft en die maand erop weer meer en daarna nog meer. Ik denk dat er op dit moment zo’n 20 per maand bijkomen.”

Over het uiteindelijk doel is Tops glashelder: “We want to make a billion dollar company. Dit gaat echt vliegen of het is klaar. We zien dit ook als een beetje een nul-één strategie. Met de ervaring die we hebben en alle ontwikkeling die we hebben meegemaakt, zitten we gevoelsmatig zeer dicht bij de 1. Dat is wel belangrijk anders hou je je motivatie ook niet vast. (…) We willen dit gewoon laten vliegen. Wij willen eigenlijk één van de eerste unicorns in Nederland worden. Dat is onze ambitie, als wij het voor het zeggen hebben. Een unicorn ben je met een waardering boven de miljard. Dus als je onze dienst hebt gemaakt en die binnen drie jaar naar twee miljoen subscribers weet te duwen, dan gaan ze heel veel geld voor je neertellen.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

1 Reactie

    Emile Timmers

    Samenwerking met Steam sluiten?


    15 februari 2016 om 18:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!