Dorpsnieuws wordt populair op internet

2 augustus 2005, 20:28

Berichten over een mislukte vakantie of een nieuwe kapsalon vinden gretig aftrek op lokale nieuwssites. Internet is het nieuwe dorpsplein aldus een artikel vandaag in het NRC (via: Dagelinks).

Het artikel beschrijft een aantal aardige voorbeelden van civiele of burgerjournalistiek zoals Amsterdamse Buurten (Haarlem), GSM Buurt (Gasbroek en omstreken), Roalte.net (Raalte), Heino Online (Heino) en Goor Nieuws (Goor).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Anders

    Het wachten blijft – nog steeds – op de eerste uitgever die dit landelijk en grootschalig introduceert. Plaatselijk nieuws in weblog-vorm, forums, nightguides, kalenders, profielen, allemaal consumer generated media die zichzelf grotendeels in stand houdt. De marketing- en exposuremogelijkheden zijn eindeloos, de techniek kan van plaats tot plaats worden hergebruikt, en het gezamenlijke bereik zou dat van bv. startpagina, nu.nl, msn etc ruimschoots overtreffen. MSN, Telegraaf, Tiscali, Wegener, Sanoma-ilse media, noem maar op, ze zouden dit toch echt in de startblokken moeten hebben staan. De tijd is er al lang rijp voor, en de kennis is er inmiddels om het in één keer goed te lanceren.

    Als ze er nog niet volop mee bezig zijn zitten ze echt te slapen.


    2 augustus 2005 om 21:06
    reinout

    Regionalisering van nieuws is al een tijd in opmars. Bij grootste krant van Nederland hebben ze regiopagina’s van Adam en Rdam. Uiteraard bieden de weblogs de ultieme mogelijk om nog lokaler nieuws en informatie te brengen.

    En dan komen we weer op de discusie over journalistiek wellus nietus enzo. Ik deel de mening van Floor niet dat dit door de grote(re) uitgevers opgepakt moet worden.


    3 augustus 2005 om 05:37
    Pjong

    @Reinout: Wanneer ‘de grote uitgevers’ hun lezers niet of te weinig een rol geven in hun online formules, blijven deze dan uiteindelijk niet weg, om hun hart te luchten bij de digitale dorpspomp?


    3 augustus 2005 om 06:15
    reinout

    Pjong, dat is dan zeker het geval. Maar om er nu vol in te springen is een te grote stap voor veel uitgevers. Advertentie inkomsten uit print zijn nog zeer belangrijk. Wellicht een aantal online uitgevers kunnen dit oppakken. Maar ik geloof meer in liefhebbers die dergelijke initiatieven regionaal oppakken en regionaal communiceren. Dit is typisch iets wat van onderaf moet komen. Mee eens dat het dan uiteindelijk onder een grote paraplu komt te hangen. En ik ben het wel eens dat grte uitgevers “zouden moeten” maar de praktijk en de geschiedenis leert dat zij slechts volgers zijn.


    3 augustus 2005 om 06:46
    Jorn

    Je ziet ook al veel blogs van steden/dorpen op web-log.nl. Het is wel leuk om te lezen wat er lokaal gebeurt en op den duur kan het wellicht de regionale bijlage van nationale kranten vervangen.


    3 augustus 2005 om 06:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!