Double Fusion start met 3D in-game advertising

2 augustus 2006, 07:36

axe splintercellDouble Fusion, een onafhankelijk in-game advertising bedrijf, gaat het voor adverteerders mogelijk maken om in 3D te adverteren in games. Producten en items van adverteerders kunnen hierdoor als 3D model in een game worden geïntegreerd. Het bedrijf zal hiervoor samenwerken met het Chinese Vykarian. Double Fusion CEO Jonathan Epstein vertelt dat het gaat om zowel product placement, in de vorm van bijvoorbeeld auto’s en mobiele telefoons, als om gesponsorde onderdelen van de game zelf, die de gameplay kunnen verrijken. Epstein stelt dat in-game advertising door de stap van 2D naar 3D zal kunnen groeien, juist omdat dit een unieke feature is van in-game advertising.

Op dit moment wordt nog voornamelijk gebruik gemaakt van statische in-game advertising, in de vorm van 2D billboards en product-placement met 3D objecten. Met de komst van dynamische in-game advertising zal mogelijk worden dat de 2D uitingen dynamisch kunnen worden ingeladen. Interessant voor kleinere, lokale adverteerders, maar ook voor grotere merken die meer controle willen. Toch blijven dit dezelfde ‘platte’ uitingen zoals we die ook kennen van banners op internet. Dat is waar deze 3D uitingen om de hoek komen kijken.

Product placement gaat verder dan platte 2D uitingen en biedt adverteerders ook veel meer mogelijkheden. Zo kunnen de uitingen een integraal onderdeel vormen van een game zelf. Wanneer dit goed wordt aangepakt, kan het een game verrijken. Dit is dan wel gelijk een punt van kritiek: een bedrijf als Double Fusion heeft nooit zoveel mogelijkheden als de ontwikkelaars van een game zelf. Zij weten veel meer over de game zelf, zowel qua verhaal, waarden en setting als qua techniek. Ook zal een externe partij altijd nog de goedkeuring van een ontwikkelaar nodig hebben om ver te kunnen gaan met 3D objecten in een game. Toch is de combinatie van dynamisch adverteren en 3D in-game advertising zeer veelbelovend. Voor nu blijft dit nog steeds alleen interessant voor internationale adverteerders, maar partijen als Double Fusion, IGA en Massive zijn druk bezig om in-game advertising te laten doorbreken.

Bron: Next Generation

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Reinout

    Cem, met andere woorden; DoubleFusion roept dit wel, maar moet in ieder geval de gamepublishers aan haar zijde zien te krijgen?

    Komen erg veel berichten de laatste tijd over ingame advertising/gamevertising naar buiten. Wat is volgens jullie allen het beste initiatief tot zover? Persoonlijk vind ik IGA erg indrukwekkend qua hun positionering (daarbij is het domein http://www.ingameadvertising.com natuurlijk al helemaal top!)


    2 augustus 2006 om 08:17
    CemYildiz

    De relatie met game-uitgevers is essentieel voor Double Fusion (maar ook voor IGA en Massive). Er moeten afspraken worden gemaakt wat betreft de dynamische plaatsing van 3D objecten en hiervoor zal vaak per game ook toestemming moeten worden gegeven, tenzij de uitingen vrij generiek zijn. Ik denk hierbij aan auto’s in een stad, waarbij er auto’s van merk A of B kunnen worden geplaatst. Als er echter objecten/onderdelen worden toegevoegd die de speelervaring beïnvloeden, dan zal een game-uitgever dit per geval moeten bekijken.

    Qua technologie ontlopen IGA, Double Fusion en Massive elkaar niet zo heel veel, al heeft Massive wel een duidelijke voorsprong, omdat het de enige partij is die ook op Xbox Live kan adverteren. Dat betekent dus dat er nog een strijd komt tussen MS en Sony, want de PlayStation 3 (release november 2006) zal ook middels de online verbinding dynamische in-game advertising mogelijk maken. Kleine kans dat dit via Massive zal verlopen. Dus alles ligt nog open naar mijn mening.


    2 augustus 2006 om 08:25
    Jord van Dijk

    Klinkt allemaal leuk wat ze zeggen maar ben laatst bij een conferentie geweest over in-game advertising waar Massive een presentatie gaf. Was best onder de indruk van de technolgie en de ideëën die zij hadden. Vooral het feit dat reclames gingen bewegen wanneer je erna keek en dat je via een reclamebillboard in een andere virtuele wereld kon komen met betrekking tot de adverteerder waar bijvoorbeeld mini-games gespeeld konden worden waren erg interessant. Op dit moment ben ik bezig met het schrijven van mijn masterthesis omtrent de effecten van in-game advertising dus voor mij een leuk artikel!


    3 augustus 2006 om 12:29
    CemYildiz

    Hoi Jord, ik ben erg benieuwd naar je onderzoek naar de effecten van in-game advertising. Misschien kun je ons op de hoogte houden? 🙂 Ik weet wel dat bv. IPSOS Médias / CNM onderzoek heeft gedaan naar de impact van in-game ads op gamers. Hieruit kwam naar voren dat er bij 60% van de gamers was een stijging van awareness voor een nieuw product was en 87% van de gamers had een geïntegreerd product ‘spontaan’ onthouden.


    3 augustus 2006 om 18:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!