Douwe Egberts verliest koffieruzie op internet

18 januari 2006, 14:11

Douwe Egberts heeft het kort geding verloren wat het had aangespannen tegen een van haar dealers op de zakelijke markt. De koffiebrander wilde via de rechter voorkomen dat Capriole Coffee-Service het merk Douwe Egberts gebruikt als zoekwoord voor zoekmachine-advertenties op internet.

Via: NU.nl

Zie ook: vonnis (pdf) op Webwereld

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Jacobien

    Het vonnis is wel logisch natuurijk. DE staat immers ook toe dat de koffiebrander de naam DE op andere reclame uitingen toestaat zoals folders.

    Ik zit echt te wachten op een rechtszaak van merk A tegen merk B omdat merk B de merknaam van merk A gebruikt terwijl ze concurrenten zijn. Dat gebeurt nog steeds bij Google.

    Zo adverteert Speurders met de zin: Dé marktplaats.


    18 januari 2006 om 15:19
    Jacobien

    @Marco

    Dat zijn buitenlandse rechtszaken.


    18 januari 2006 om 15:58
    Ulco

    Vriendin van me doet daar de griffie, ben bang dat ik haar toch moet vertellen dat het vindeN.nl is en niet vindeZ.nl 🙂


    18 januari 2006 om 22:24
    Karel Kolb

    Interessant, zal de PDF zeker gaan lezen. Ik ben benieuwd of merkroof nu een hogere vlucht gaat nemen.

    Overigens heeft Marktplaats per spoedinschrijving het woordmerk ‘marktplaats’ sinds 1 januari j.l. in bezit. Verschillende (opeenvolgende beeldmerken) en de URL waren al langer in bezit. Overigens 2: Marktplaats wil erg graag .eu hebben. Van de 16 aanvragen die bij EURid liggen zijn er 15 afkomstig uit Emmeloord. 🙂


    19 januari 2006 om 07:33
    Wilbert

    Het automatisch merken blokkeren loopt overigens nog voor geen meter bij Google.

    Deze week werd het woord ‘partner’ geweigerd. Op zich is het ontheffing aanvragen geen probleem. Maar een aantal weken geleden liep het nog vreemder. Een advertentie werd niet vertoont ondanks dat deze wel goedgekeurd was. Het hulppragramma gaf aan dat dit kwam door het gebruiken van een merknaam in de advertentietekst. Dit was niet gemeld bij het aanmaken en ook was de advertentie zoals gezegd niet afgekeurd.

    Het ging hier om het ‘merk’ speeddating. Navraag bij de support van Adwords leerde me dat ‘speeddating’ een merknaam in Frankrijk was……Notabene het land waar bij wet het gebruik van dit soort engelse woorden verboden is!

    Na uitleg dat onze campagne toch echt op Nederland en Nederlandse taal gericht was werd de advertentietekst uiteindelijk toch vrijgegeven…..


    19 januari 2006 om 20:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!