E-A-T en YMYL, Googles richtlijnen voor een goed rankende website
Miljoenen organisaties proberen het geheim achter Google te ontrafelen. Hoe krijgen zij de garantie op een duurzame toppositie, zonder dat zij hoeven te adverteren? Het algoritme van de zoekmachine is als een puzzel waarvan de helft van de stukken ontbreekt; simpelweg niet te ontrafelen. De kennis van het stukje kunstmatige intelligentie scheen dat van de mens te overstijgen. Tot voor kort.
Hoe de laatste puzzelstukjes op tafel kwamen te liggen
Onlangs is een kopie uitgelekt van enkele richtlijnen van Google. Iemand die niet nauw bij het bedrijf betrokken was, kon slechts gissen naar waar Google exact op let bij het beoordelen van een webpagina. Enkele experts konden de code gedeeltelijk ontrafelen, maar hier nog geen geheel van maken. Totdat bovengenoemde kopie uitlekte.
De reactie van de zoekmachine op het uitlekken was het complete bestand de wereld in te sturen. In dit pdf-bestand van ruim 150 pagina’s staat compleet beschreven hoe Google een webpagina beoordeelt en waaraan je moet voldoen om een kwalitatieve webpagina te produceren. De ‘General Guidelines’ bestaan uit vier onderdelen, waar de E-A-T- en YMYL-principes onderdeel van zijn. De vier onderdelen worden beschreven als:
- Page Quality Rating Guideline
- Understanding Mobiel User Needs
- Needs Met Rating Guideline
- Using the Evaluation Platform
De kernboodschap
In het pdf-bestand komt een aantal dingen naar voren. Zo krijgen mobiele zoekopdrachten een grotere invloed en hecht Google veel waarde aan het opbouwen van zowel vertrouwen als reputatie. Eigenlijk wist iedereen dit natuurlijk al – Google wil ‘relevante, betrouwbare en kwalitatieve informatie’ aan bezoekers bieden – maar nog nooit eerder heeft Google een dusdanig groot bestand aangeleverd waarin het uitlegt hoe hun algoritme werkt.
Vooral voor de niet-ervaren seo’ers onder ons is dit een flinke lap tekst die lastig te interpreteren is. Vandaar ook dat het hieronder wordt teruggebracht naar de al eerder benoemde basiscriteria: E-A-T en YMYL.
Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness – ‘kwaliteit’ van een pagina
Kwaliteit is natuurlijk een vrij interpretabel begrip. De manier waarop Google de kwaliteit van een pagina beoordeelt, is door honderden verschillende signalen (ranking factors) te combineren. Tot voor kort waren al deze signalen in principe bekend, alleen de uitvoering en de manier waarop deze signalen aan elkaar relateerden niet. De nieuwe richtlijnen hebben dit onderdeel voor menigeen een stuk duidelijker gemaakt.
“E-A-T” staat voor expertise, authoritativeness, trustworthiness. Uit het bestand lijkt op te maken dat dit een van de grootste factoren is waarop Google een webpagina beoordeelt. De pagina’s moeten expertise bevatten, autoriteit hebben en te vertrouwen zijn.
Punten waarop E-A-T wordt beoordeeld
E-A-T is een algemene richtlijn die de interpretatie van een webpagina samenvat. Op zichzelf lijkt het allemaal vrij simpel, totdat je je daadwerkelijk gaat afvragen hoe dit tot uiting gebracht kan worden. De sleutel hiertoe is door onderstaande toepassingen te verwerken in een website. Tezamen zorgen deze voor “high quality content” – volgens Google dan.
Voordat ik hierop verder inga, is het belangrijk te weten dat ‘main content’ de voornaamste content van een website betreft, de belangrijkste tekst die op een webpagina te zien is. De standaarden waaraan een webpagina moet voldoen, zijn:
- De main content (MC) is van hoge kwaliteit. Het weerspiegelt deskundigheid, is geschreven op een gezaghebbende manier en wordt algemeen als betrouwbaar beschouwd.
- De website biedt genoeg aanvullende informatie en heeft genoeg waarde voor bezoekers, wat zich uit in NAP (name, address, phone number; met andere woorden contactgegevens), een ‘over ons’-pagina en aanvullende klantenservice.
- De website moet genoeg main content bevatten om zoekvragen duidelijk te beantwoorden en om informatie van toegevoegde waarde te kunnen bieden.
- De website wordt regelmatig geüpdatet en bewerkt om ‘accurate’, ‘kwalitatieve’, ‘relevante’ informatie te bieden.
Aan de slag met E-A-T
Bovenstaande factoren van Google zijn deels duidelijk, maar lastig in te praktijk te brengen. Om een goed beeld te geven van hoe expertise, autoriteit en betrouwbaarheid uitgestraald moeten worden, moeten de volgende vragen worden gesteld:
- Kunnen bezoekers makkelijk een antwoord vinden waarop wordt beweerd dat men een antwoord heeft?
- Zijn de personen die mijn content produceren geschikt om deze te produceren?
- Beschikt mijn website over contactinformatie, aanvullende bedrijfsinformatie, voorwaarden en een uitgebreide klantenservice?
- Is er meer dan alleen main content beschikbaar om de user experience van een pagina te verbeteren?
- Worden er regelmatig wijzigingen, updates en kwalitatieve toevoegingen aan de al bestaande content doorgevoerd?
- Is op externe platforms terug te vinden dat mijn website kwaliteit en relevante informatie biedt?
De E-A-T-formule gaat op voor het gros van de organisaties die zich op het internet begeven. Het dekt echter niet de volledige lading. Vooral niet voor webpagina’s die, indien slecht geschreven, een flinke impact kunnen hebben op het leven van een persoon.
Your Money or Your Life
“Je geld of je leven!” heeft volgens Google’s richtlijnen, sectie 2.3, betrekking op de volgende pagina’s.
Some types of pages could potentially impact the future happiness, health or wealth of users. We call such pages “Your Money or Your Life” pages, or YMYL.
De YMYL-pagina’s zijn de pagina’s waarop Google extra kritisch let. Pagina’s die een impact kunnen hebben op iemands leven, moeten strenger worden beoordeeld dan andere pagina’s. Alhoewel deze pagina’s op papier door een ieder geschreven kunnen worden, kijkt Google er extra kritisch naar of deze gezaghebbend, feitelijk juist en door experts zijn geschreven.
Om het heel plat te zeggen, ‘kickt’ Google op pagina’s die geschreven zijn door experts. Deze behoefte aan door experts geschreven pagina’s heeft niet alleen betrekking op pagina’s waarvan de belangen groot zijn, maar ook in andere branches. De algemene regel in het gehele richtlijnenbestand is dat content geschreven moet worden op een gezaghebbende manier en expertise uit moet stralen. Dit geldt vooral wanneer er ook echt expertise benodigd is.
YMYL uit zich voornamelijk in:
- Pagina’s waarin medisch of gezondheidsadvies wordt gegeven die de fysieke gesteldheid van lezers kan beïnvloeden.
- Pagina’s met persoonlijke of financiële informatie die voor frauduleuze praktijken gebruikt kunnen worden.
- Pagina’s die advies geven op juridisch of financieel gebied die een significante invloed kunnen hebben.
- Pagina’s waarin geld uitgegeven kan worden, zoals webshops.
Als je over een website beschikt die in bovengenoemde categorieën valt, moet je kenbaar maken dat je een expert bent in je vakgebied. De vraag is echter hoe je dit duidelijk maakt aan Google.
YMYL in de praktijk
Om een website aan de YMYL-standaarden te laten voldoen, moet je aan de volgende standaarden voldoen:
- Contactgegevens zijn volledig, nauwkeurig en up-to-date. De al eerder genoemde NAP, de te bereiken contactpersonen, e-mailadres en de locatie van het bedrijf op een kaart moeten duidelijk te vinden zijn.
- De website wordt regelmatig geüpdatet, wat gebeurt vanuit een heldere strategie.
- Alle YMYL-content is geschreven door experts en wordt regelmatig gecheckt op feitelijke juistheid.
- De website wordt erkend door professionele organisaties en/of gekwalificeerde personen.
YMYL-pagina’s worden aan een hogere standaard onderworpen dan E-A-T-pagina’s. Het kan namelijk desastreuze gevolgen hebben als informatie feitelijk onjuist, niet door experts geschreven of niet up-to-date is. Om deze reden gaat Google zeer ver om te zorgen dat de bovenste zoekopdrachten in haar zoekmachine aan bovengenoemde eisen voldoet.
Al met al
Al met al zijn E-A-T en YMYL zeer goede hulpmiddelen om te zorgen dat Google ook echt kwalitatieve content kan bieden.
Om een echt beter beeld te krijgen hoe je deze richtlijnen in de praktijk kunt brengen, verwijs ik je toch graag door naar het volledige pdf-bestand van Googles richtlijnen. Als je je strikt aan deze richtlijnen houdt, zal dit niet alleen je ranking verbeteren, maar zorg je voor een verhoogd commitment en een verhoogde conversie.
Lange reactie geplaatst, typo gemaakt bij captcha hele tekst weg.
Slechte zet Marketingfacts!!!!
Goed artikel Pim. Prettig dat je de kernboodschap van die PDF uit 2015 in begrijpelijke taal hebt opgeschreven. Lang leve de experts!
@John: da’s inderdaad een hele irritante. Excuses, wordt aan gewerkt!
Hele nuttige informatie. Bedankt daarvoor. Ik heb onlangs ook een artikel gelezen van Backlinko. Daar gaat het wat dieper in op de materie, omdat het gebaseerd is op een analyse van meer dan een miljoen zoekopdrachten en duizenden websites. Wellicht ook leuk om te lezen.
De link naar de vertaling zou ik graag willen plaatsen, maar ik krijg steeds een error melding op mijn reactie. Link: http://www.markating.nl/bovenaan-in-google
Goed artikel! Geeft meteen een duidelijk beeld hoe je een website kan optimaliseren.
Staat in het document ook hoe Google bepaald of iemand een expert is? Dat is voor een normaal mens als erg complex, lijkt me helemaal moeilijk voor een algoritme. Of gaat Google dan primair uit van autoriteit in de vorm van linkverwijzingen, etc..
Zorg altijd dat je in postings linkverwijzingen hebt naar autoriteiten. Ik zie het steeds minder, maar zo belangrijk.
Allemaal wel al bekend toch?
Overigens dacht ik dat dit al van maanden geleden was?
Maar wel een fijne samenvatting van een aantal belangrijke zaken.
Dank
Goed artikel van Pim. Het algortime zal zoals altijd gebasseerd blijven op relevantie. Ben benieuwd wat “voice search” voor SEO veranderingen met zich mee gaat brengen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!