E-mail en marketing automation groeien naar elkaar

22 september 2015, 08:00

E-mailmarketing, marketing automation en leadmanagement beginnen naar elkaar toe te groeien. Dat blijkt uit de Email Marketing Software Buyer’s Guide die vandaag uitkomt. Het rapport laat zien dat vrij geavanceerde automation-functionaliteiten te vinden zijn in wat voorheen ‘email marketing only’-leveranciers waren. Zo biedt bijvoorbeeld 89 procent van de leveranciers de mogelijkheid tot verzending van enige vorm van gedrag- of datagedreven mails. En 57 procent biedt standaard een scoringmechanisme voor ontvangers-engagement.

Marketingintegratie top-10

Bedrijven hebben vaak al een IT landschap waarin diverse applicaties en databronnen bevinden. Om Email Marketing en Marketing Automation software uit de silo / isolatie te halen moeten deze aan elkaar gekoppeld worden.

Een belangrijke succesfactor bleek eerder dit jaar uit onderzoek van Ascend2 “Marketing Technology Strategy 2015“ 50% van de bedrijven geeft aan dat de complexiteit van integratie de grootste uitdaging is voor marketing succes, met als uitkomst dat slechts 22% hun systemen geheel heeft geïntegreerd .

Data die vaak worden geïntegreerd zijn klantprofielen, gedragsdata, aankoopinformatie, productinformatie en alle vormen van content. Systemen kunnen geïntegreerd worden door middel van API, data transfer or een standaard plug-in.

Van de 40 meest populaire CRM-, CMS- en webshopsystemen wordt de top-10 aangevoerd door het populaire open-sourcewebshopplatform Magento (50 procent), Salesforce CRM (47 procent) en Microsoft Dynamics CRM (32 procent).

Opvallend is dat geen enkel systeem bij meer dan 50 procent van de aanbieders als standaardplug-in wordt aangeboden.

E-mailmarketingsoftware leeft in de cloud, maar niet alleen daar

99 procent van de e-mailproviders biedt een SaaS-oplossing, gehost op een webserver. In een wereld waar alles ‘in de cloud’ lijkt te staan, is het opvallend dat 28 procent van hen hun software ook in een on-premise-variant aanbiedt. Leveranciers die on-premise aanbieden, zeggen dat de overwegingen daarvoor met name zijn om de data intern te houden, verzendkosten te reduceren en flexibiliteit in eigen technisch development te behalen.

SMTP relaying wordt aangeboden door 47 procent van de providers als een aparte service. Een SMTP relay is een service die gelimiteerd is tot verzenden, tracken en eenvoudige rapportage en bedoeld om eenvoudig te integreren met de rest van het marketinglandschap: CRM, CMS en webshop. Het wordt vaak gebruikt als verzendstraat van service- en transactionele mails.

Must-have-functionaliteit is niet altijd aanwezig

Niet alle software-aanbieders zijn vergelijkbaar in de breedte en diepgang van hun functionaliteit. Soms blijken zelfs vaak gewenste functies te ontbreken. We noemen er drie (van de 350 onderzochte functies uit het rapport) die vaak niet aanwezig zijn.

  • Mobile is onderontwikkeld. Slechts 27 procent van de aanbieders biedt een mobiele app. 69 procent heeft de mogelijkheid om sms te versturen vanuit het platform, maar slechts 41 procent kan pushberichten sturen naar mobiele apps. Interessant, gezien de populariteit van mobiel en omnichannel-communicatie en het toegenomen gebruik van commerciële mobiele apps. Smartphones en tablets zijn gemiddeld verantwoordelijk voor meer dan 50 procent van de ‘email opens.
  • Targeting is niet altijd makkelijk. Drag & drop-dataselecties voor segmentatie en selecties wordt door slechts 35 procent van de 111 e-mailmarketingleveranciers aangeboden. Het is een populaire feature, met name voor de minder technische en/of minder intensieve gebruikers die toch doelgericht en relevant willen versturen. Een functie die het maximum aantal berichten kan beperken dat wordt verstuurd naar een ontvanger, is slechts aanwezig in 51 procent van de tools.
  • Lokale tijd verzending is vaak afwezig. Met deze functie kan de verzender zijn e-mail inplannen om automatisch verzonden te worden op de lokale tijd van de ontvanger, onafhankelijk van de tijdzone waarin deze zich bevindt. Een must-have voor internationale campagnes. Verbazingwekkend dat slechts 39 procent van de verzenders deze optie biedt.

5 aandachtspunten om de juiste email marketing tool te kiezen

Kopers van e-mailmarketingsoftware moeten tijdens het selectieproces de volgende vijf punten in ogenschouw houden.

  1. Gebruik je eigen scenario’s in een demo. Natuurlijk heb je gedacht aan alle gewenste functionaliteiten en aan wat je met de tools wilt gaan doen, maar dat is niet genoeg. Vraag een demonstratie op basis van je eigen campagne en data, pas dan je kun je inschatten of de tooling de beloftes ook kan waarmaken.
  2. Splits de benodigdheden van de ambities. De periode van een ESP-selectie is het juiste moment om eerlijk naar jezelf te zijn en de must-haves van de would-like-to-haves te scheiden. Het is goed als de leverancier ruimte biedt om te groeien, maar 80 procent van de gebruikers gebruikt 20 procent van de tools (intensief). Dus zorg ervoor dat je selectie is gebaseerd op jouw 20 procent en dat die functionaliteit geheel naar wens is.
  3. Specificeer het niveau van ondersteuning dat je wilt. Services zijn niet gratis en als je ondersteuning wilt met je e-mailmarketing, nu of later, moet je definiëren welk type service en wat het budget daarvoor is. Als operationele support (klantenservice) is inbegrepen, zorg er dan voor dat je weet tot welk niveau die support gaat.
  4. Neem de tijd voor een implementatie. Iedereen wil snel aan de slag. In mijn ervaring kun je ervan uitgaan dat je meer tijd nodig hebt dan vooraf ingeschat. Vraag een plan en tijdslijn voor een (voorbeeld)implementatie van de ESP, zij kunnen er wellicht één delen en die wellicht realistischer dan je eigen plannen.
  5. Integreer met je technology stack. Marketingsystemen en e-mailtools moeten worden geïntegreerd. Dus de verbindingen moeten duidelijk zijn en goed gedefinieerd. Als een leverancier zegt: “We hebben een API”, is dat geen goed antwoord en kan het tot problemen leiden in een later stadium.

Email Marketing Software Buyer’s Guide 2015 – 2016

In meer dan 330 pagina’s geeft de Email Marketing Software Buyer’s Guide 2015 – 2016 informatie over de bedrijven, functies en services van 111 e-mailmarketing en marketing-automationsoftwareleveranciers. Met een marktoverzicht en industriestatistieken, een gids voor het RFP- en koopproces en een vergelijkingstabel met bedrijfsprofielen met in-software screenshots.

  • 330 pagina’s, 111 leveranciers
  • Een gids voor het RFP en koopproces
  • Side-by-side vergelijkingstabel van de leveranciers
  • Gedetailleerde profielen met in-software screenshots
  • 350 essentiële vragen beantwoord per leverancier
  • Marktoverzicht en marktstatistieken

De auteurs

De eerste editie van de internationale Email Marketing Software Buyer’s Guide is geschreven door een team van 4 internationale marketingtechnologie-experts en is het meest uitgebreide onderzoek naar e-mail- en marketing-automationsoftware ter wereld.

Een extract van de gids aanvragen en de gids aanschaffen kan via: http://www.emailvendorselection.com/email-marketing-software-selection-buyers/.

Jordie van Rijn
Email Marketing Consultant bij eMailMonday

Jordie van Rijn is onafhankelijk eCRM en email marketing consultant. En schrijver van het boek E-mailmarketing in 60 minuten. Een van de "50 Online Marketing Influencers to Watch" van Entrepreneur.com Hij houdt zich bezig met slimme marketing campagnes die de klantrelatie intensiveren. Hij is oprichter van het internationale platform voor selectie van email marketing service providers. Neem contact op met Jordie via zijn site: eMailMonday Twitter NL: @emailmonday Twitter Internationaal (engels): @jvanrijn Of bekijk ook emailaudience

Categorie

2 Reacties

    Roger van Kampen

    Top informatie erg waardevol.


    25 september 2015 om 17:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!