E-mail marketing in verkiezingstijd (2)

16 oktober 2006, 02:00

Voor wie deel I gemist heeft, klik hier.

We zijn inmiddels twee weken verder. Ik was benieuwd wat mijn mailbox zou binnenploffen en daarvan maak ik jullie nu deelgenoot. Mijn voorlopige indruk na aanmelden voor alle nieuwsbrieven was dat de campagneleiders de wondere wereld van internet en e-mail nog moesten ontdekken. Welnu, van die indruk wijk ik vooralsnog niet af. Van de oorspronkelijk 14 partijen die ik onderzoek, zijn er 9 die een nieuwsbrief aanbieden. In de afgelopen 2 weken heb ik van 7 partijen iets mogen ontvangen. Vanuit het VVD en SGP front is het tot nu toe ijzig stil…… Mark Rutte oreert wel elke ochtend via een webcam wat ie meemaakt maar een e-mail nieuwsbrief is denk ik voor hem en de VVD teveel old skool (Mark, via e-mail kan je mensen richting die webcam sessies van je realiseren). En verder, maakt niet uit, nog 40 dagen te gaan tot de verkiezingen en des te meer tijd om de anderen te bekijken.

Als eerste valt op dat het afzenderadres voor politieke partijen blijkbaar niet altijd relevant is. Terwijl dit toch bekend staat als het meest belangrijke aspect binnen e-mail marketing communicatie. Immers, je leest toch alleen dingen (los van tijd en zin) van organisaties/mensen die je (her)kent……. Het fraaiste afzenderadres is die van Groen Links die met FemFem wel hipperdepip aan digitale weg timmert maar blijkbaar een herkenbaar afzendadres niet noodzakelijk vindt. Hier is ie: gl-nieuwsbrief-bounces+basterburg=home.nl@list.xs4all.nl; namens; gl-nieuwsbrief@list.xs4all.nl. Helleluja ik herken dit natuurlijk meteen als Groen Links en open de mail met een enorme nieuwsgierigheid. Wat wel leuk is dat het blijkbaar via xs4all wordt verstuurd, toch wel de ‘David’ die al jaren tegen de enge e-mail marketing Goliath vecht (type bijvoorbeeld in Google: “xs4all tegen spam” in en u begrijpt wat ik bedoel). Een gemiddeld spam filtertje zal een dergelijk afzendadres toch zeker wel tegenhouden.

De SP weet er ook iets moois van te maken. Het afzendadres luidt ‘Poster’. Nu wordt de nieuwsbrief zelf ook wel genoemd, ook tijdens het aanmelden maar toch. Ik doe zoveel per dag dat ik dat als (zwevende) kiezer me echt niet meer kan herinneren. De andere partijen zijn duidelijker en varieren van ‘E-mail service D66 belangstellenden’ tot ‘Lijst Pim Fortuyn’ en van tot ‘Nieuwsbrief Partij voor de Vrijheid’ tot ‘PVDA nieuws’.

Na het afzendadres is uit onder meer eyetrack onderzoek gebleken dat ook een ‘subjectline’ weldegelijk van invloed is op opengedrag. Iets wat je als e-mail marketeer toch minimaal wilt om de boodschap te kunnen overdragen? Welnu dit gaat van ‘E-mailservice D66 belangstellenden Nr. 237’ tot ‘[Gl-nieuwsbrief] GroenLinks nieuwsbrief 12 oktober’ en van ‘[Nieuwsbrief SP] Poster #370’ tot ‘PVDA Nieuwsbrief’. Pats boem…. wat een creatief geweld. Knock out, als een bokser in de eerste ronde. Maar goed, opstaan en maar weer verder gaan. Als onderzoeker moet je nou eenmaal soms diep gaan. Over tot openen en wel direct! En wat zien we dan. Gebruik van HTML (behalve SP…… we zijn namelijk altijd tegen) en gebruik van veel tekst. De gouden medaille voor het langste artikel (484 woorden) gaat dit jaar naar Olaf Stuger van Lijst Pim Fortuyn op de voet gevolgd door een artikel van Geert Wilders (364 woorden). Wie zegt dat kort en krachtig schrijven in e-mail nieuwsbrieven opgaat voor politici? Hell no! Trouwens, Lijst Pim Fortuyn kan beter LOS oid gaan heten. Het is Olaf Stuger voor Olaf Stuger na. Zuilen zijn dood….. lang leve de personificering van de politiek. Het gaat niet meer om links, rechts of midden, rood, paars of blauw maar om Woutertje B. en Jee Pee.

Als laatste nog even iets over consistentie in het verzendmoment. D’66, SP en PVDA mailen netjes op vaste dagen (lekker herkenbaar) en soms een alert tussendoor (prima). Groen links mag dan de weg kunnen lezen, de weg van herkenbare verzendlogica is teveel gevraagd. Op volstrekt willekeurige dagen zoeken ze contact evenals de andere partijen.

Tot zover dit moment. Wordt vervolgd!

Bas Ter Burg
Managing director bij Add to Favorites BV

Bas Ter Burg (1970) is managing director bij Add to Favorites (www.addtofavorites.nl). Add to Favorites helpt organisaties bij het opbouwen en onderhouden van langdurige, persoonlijke klantrelaties. Waardevol zijn voor jouw klanten kan alleen met goede communicatie op álle momenten van klantcontact. Juist daarom is e-mail een onmisbaar kanaal: het stelt je in staat persoonlijk en op het juiste moment te communiceren. Zowel met e-mailmarketing als met transactionele e-mail. In de samenwerking met onze klanten realiseren wij met specialistische adviezen, techniek én uitvoering alles wat nodig is voor de juiste boodschap wanneer het die ene ontvanger uitkomt. Add to Favorites – dé e-mailspecialist

Categorie
Tags

3 Reacties

    Justus

    De FemFem (stem van FemkeHalsema) voor je TomTom is wel een leuke actie. Maar zowel de FemFem als de opzetvandenieuwsbrief lijken voroal gericht op ‘al-Groenlinksers’. door Femke in de auto tegen je aan te laten praten ga je toch niet ‘ineens’ GL stemmen? Het is een leuke gadget, maar of het nu zinnige marketing is? Zou FemFem ook motiveren om links te rijden?


    16 oktober 2006 om 11:44
    evroekel

    @Bas: Niet gedacht dat zelfs de basis soms nog niet op orde is. Hoe zit het met de tone of voice. Is het een echte nieuwsbrief met een corporate stijl of meer een persoonlijke mailtje van de lijsttrekker? Hoe is de opmaak consistent met de site? Zitten er calls for action in?


    16 oktober 2006 om 14:51
    basterburg

    @Erik, daar wil ik een volgende keer op terug komen. Ik duik nu langzaam de inhoud in van de nieuwsbrieven. Overigens ontving ik wel een heel vreemd mailtje van het CDA die ik de lezers zeker niet wil onthouden de volgende keer.


    18 oktober 2006 om 14:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!