Een betere en duurzame toekomst voor ons én voor Philips

3 oktober 2014, 11:15

Philips Innovation Experience 2014 – Evoluon, Eindhoven

Namens Marketingfacts was ik dinsdag 30 september aanwezig op de Philips Innovation Experience 2014. Om succesvol te innoveren laat Philips zien de menselijke behoefte als vertrekpunt te nemen: wat maakt iemand blij, gelukkig, tevreden of geeft iemand een veilig gevoel? Op de Innovation Experience komen die innovaties tot leven. Daar waar Philips zich twee jaar geleden richtte op duurzame innovaties in een wat bredere zin, laat Philips tijdens Innovation Experience 2014 zien de mens volledig centraal te stellen, oftewel Innovation and You.

“Innovatie heeft altijd centraal gestaan bij Philips en dat zal altijd zo blijven. De Innovation Experience benadrukt hoe we de grenzen verleggen om het leven van mensen te verbeteren met geweldige producten en diensten.” – Frans van Houten, CEO Philips

HealthTech en Lighting Solutions

Vorige week werd bekendgemaakt dat Philips zijn divisies Healthcare en Consumer Lifestyle gaat samenvoegen tot de HealthTech-divisie om nieuwe producten te ontwikkelen en professionele gezondheidstoepassingen uit te werken voor de consumentenmarkt. Naast deze samenvoeging wordt de Lighting Solutions verzelfstandigd om flexibeler in te kunnen spelen op de fundamenteel veranderende lichtmarkt. Het transformatieproces zal in de komende 12 tot 18 maanden plaatsvinden. Frans van Houten belooft een naadloze transitie waar wij als consumenten niets van zullen merken.

Innovation and You

Met de twee divisies HealthTech en Lighting Solutions zet Philips de nieuwe merkpositionering extra kracht bij. Het is duidelijk dat innovatie niet alleen om de producten gaat, maar dat innovatie in het DNA zit van het bedrijf. Innovatie zit in de bedrijfscultuur: een kracht die tijdens de Innovation Experience in zowel de producten als de medewerkers, maar ook in de businessmodellen tot uiting kwam.

Eerder dit jaar werd bijvoorbeeld al Lighting as a Service geïntroduceerd. Met deze oplossing heb je geen grote investeringen meer als gebruiker en betaal je slechts voor het licht dat je verbruikt. Voor Philips een nieuw businessmodel voor de langbrandende LED-verlichting en voor ons als gebruiker een extra reden om even het lichtknopje om te zetten wanneer je de kamer weer verlaat.

“De veranderingen die we vorige week hebben aangekondigd, sluiten een tijdperk af, maar luiden ook een nieuw tijdperk voor ons in. Daarmee krijgen we de focus en de kracht om een betere toekomst voor miljarden mensen te bedenken en te bouwen.” – Frans van Houten, CEO Philips

Philips heeft een duidelijke richting gekozen. Met het Accelerate!-traject willen ze profiteren van de grote kansen die zich op de markt voordoen en sneller innoveren en beter inspelen op de behoeften van jou, waar ook ter wereld.

Drie actuele thema’s

Tijdens de Innovation Experience kregen we de kans om te ervaren hoe Philips de wandeling naar huis of werk veiliger maakt, een ziekhuisopname aangenamer of bedrijven succesvoller. Maar ook hoe Philips bijdraagt aan je looks, je welzijn, je nachtrust en zelfs je persoonlijke stemming.

De Philips Innovation Experience was verdeeld in drie actuele thema’s:

  • Enlightened Cities
  • A Healthy Life
  • Future of Healthcare

Hieronder de oplossingen van Philips die op mij het meeste indruk hebben gemaakt.

VISIQ

VISIQ is een echografiesysteem dat bestaat uit een transducer en een tablet. Het systeem is ultramobiel en gebruiksvriendelijk en stelt artsen tijdens de diagnostiek in staat kwalitatief hoogwaardige verloskundige en gynaecologische scans en scans van de buik te maken, op welke plek dan ook: van een verloskamer in het ziekenhuis tot een afgelegen medische post in een provincie diep in Afrika.

De innovatie is de unieke combinatie van mobiliteit, gebruiksvriendelijkheid en hoogwaardige beeldkwaliteit, wat artsen in staat stelt om echografisch onderzoek uit te voeren in uiteenlopende klinische omgevingen: van zorgarme halfstedelijke en landelijke gebieden tot specialisten als huisartsen in kleinschalige poliklinieken. Door middel van nieuwe businessmodellen zoals MediGo en pay-per-use service, wordt het mogelijk om zonder grote investeringen toegang te krijgen tot deze innovaties.

Smart Air Purifier

Mensen die in megasteden wonen of die lijden aan allergieën of ademhalingsproblemen, willen steeds meer in staat zijn de kwaliteit van de lucht in hun woning te regelen. Met de Philips Smart Air Purifier kun je de luchtkwaliteit volgen en regelen via je smartphone. De app stelt je in staat in realtime de luchtkwaliteit binnen en buiten te bewaken en de instellingen van de luchtreiniger op afstand aan te passen om een gezondere leefomgeving te scheppen voor jou en je gezin.

Dit is misschien wel een van de opvallendste innovaties waarin duidelijk wordt dat Philips met HealthTech in het gehele zorgspectrum wil zitten: van gezond leven en preventie tot diagnose, behandeling, herstel en thuiszorg. Naast Hue krijgen wij met dit soort innovaties dus steeds meer huishoudelijke connected devices in onze woningen. Philips neemt domotica serieus en wil hiermee de kwaliteit van ons leven verbeteren.

Philips Digital Health Platform

Chronische aandoeningen als hartziekten, diabetes en luchtwegaandoeningen komen wereldwijd steeds meer voor en vereisen levenslange monitoring en hulp als de diagnose eenmaal is gesteld. Patiënten met meerdere chronische aandoeningen hebben vaak nog meer hulp nodig. De eCareCompanion en eCareCoordinator zijn de eerste twee klinische toepassingen die zijn ontwikkeld voor gebruik op het cloud-gebaseerde Philips Digital Health Platform.

Deze innovaties helpen ouderen om langer thuis te blijven wonen. Clinici kunnen met deze apps grote aantallen patiënten met chronische aandoeningen thuis monitoren, doordat de apps gegevens uit het gehele ecosysteem van de gezondheidszorg helpen analyseren.

“Philips bevindt zich in een unieke positie om het beheer van de volksgezondheid te helpen hervormen en optimaliseren door gebruik te maken van big data en zorg te leveren in het gehele zorgspectrum, van gezond leven en preventie tot diagnose, minimaal invasieve behandeling, herstel en thuiszorg.” – Frans van Houten, CEO Philips

LED indoor positioning

Op retailgebied is Philips een intelligent verlichtingssysteem aan het testen dat een nieuwe betekenis geeft aan winkelen. Het LED indoor positioning systeem maakt gebruik van intelligente LED-verlichting om locatiegebaseerde informatie via de smartphone te communiceren. De communicatie met de smartphone of tablet gebeurt via de Visual Light Communications-technologie. Wil je niet getracked worden? Stop hem dan even waar het licht niet schijnt.

Met dit positioneringsraster kun je in de supermarkt in no time de poedersuiker vinden, want staat die nou bij de suiker of bij de pannenkoekenmix?

Hue en Convo Lights app

Convo biedt Video Relay Services (VRS) aan waarmee doven en slechthorenden via de telefoon en een realtime doventolk kunnen communiceren met horende mensen. De nieuwe app verbindt de verlichtingstechnieken en functies van Philips Hue met Convo Mobile VRS, zodat functies die voorheen niet beschikbaar waren voor de dovengemeenschap nu wel mogelijk zijn, zoals lichtwaarschuwingen die mensen in staat stelt om inkomende videogesprekken te zien en een optimale verlichting die zorgt voor verbeterde communicatie met de doventolk.

De innovatie is misschien niet heel bijzonder voor jou, maar ik kan begrijpen dat dit wel life changing kan zijn voor deze doelgroep. Ik vind het daardoor terecht dat Philips Hue onlangs tot winner werd gekroond in de categorie Top API for the Internet of Things in de Digital Accelerator Awards. Alleen in een open ecosysteem komen we verder. Philips heeft dit goed begrepen en omarmt innovatie ook buiten het bedrijf.

Na het succes van Convo Lights, wordt nu samen met Philips gewerkt aan meer toepassingen voor doven en slechthorenden in de woonomgeving, waaronder lichtwaarschuwingen voor deurbellen en rookmelders. Er komen dus nog genoeg andere toepassingsmogelijkheden.

Philips Innovation Experience

Dit jaar vond de Philips Innovation Experience 2014 in het Evoluon plaats. Ondanks de prachtige locatie in Eindhoven heeft de Innovation Experience 2012, die destijds in het Klokgebouw werd gehouden, bij mij een sterkere indruk achtergelaten.

Tijdens de Philips Innovation Experience 2014 werd er naar mijn mening erg veel verteld, om zowel de patiëntzijde als het perspectief van de zorgprofessional uit te leggen. Ik begrijp dat er met de nieuwe HealthTech-divisie veel moest worden uitgelegd. De samenvoeging van Healthcare en Consumer Lifestyle voelde tijdens de Innovation Experience in ieder geval als twee handen op één buik. En als dit het doel was, dan is Philips met de Innovation Experience 2014 met vlag en wimpel geslaagd.

Wat betreft de zelfverstandiging van de Lighting Solutions-divisie, wordt deze op den duur volledig afgestoten en verkocht? En gaat Philips een soort Apple worden op het gebied van HealthTech? We zullen het de komende jaren merken.

Met de focus op deze twee divisies heeft Philips in ieder geval een duidelijke richting gekozen en met het Accelerate!-traject een startup mindset geadopteerd.

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!