Een nieuwe website dús een nieuwe nieuwsbrief voor Marketingfacts

20 februari 2015, 08:30

Een verbeterde leeservaring, ook op mobiel

Iedere week of (nog beter) iedere dag pronkt hij weer in je e-mailinbox: de nieuwsbrief van Marketingfacts, bomvol met de allerlaatste marketingartikelen. Met een nieuw design van de Marketingfacts-website kan een redesign van de nieuwsbrief ook niet achterblijven. Dus ontvangt iedere nieuwsbriefabonnee tegelijk met de release van de website meteen een nieuwe nieuwsbrief.

Meer ruimte voor afbeeldingen en tekst

Het gehele design van de nieuwsbrief is aangepakt en in lijn gebracht met het nieuwe design van de website Marketingfacts. Zo hebben afbeeldingen en tekst meer ruimte gekregen en is er gewerkt aan de optimalisatie van de leesbaarheid. “De frisse look zorgt voor een betere leeservaring. Door zoveel mogelijk lichte vlakken te gebruiken, heeft de e-mail een rustige strakke uitstraling die past bij Marketingfacts,” aldus Bart Linders, crossmedia designer van Gracious Studios, die verantwoordelijk is geweest voor het nieuwe design.

Het optimaliseren van de leesbaarheid en het zorgen voor een frisse uitstraling is niet zonder reden. “Het vorige template kon echt niet meer omdat het geen recht deed aan de content,” aldus Danny Oosterveer van Marketingfacts. “De bloggers van Marketingfacts schrijven fantastische artikelen en die willen we ook zo presenteren. Dat is zowel in de nieuwe website als in de nieuwe nieuwsbrieftemplate terug te zien. Daarnaast is er mooi gebruik gemaakt van de kracht van ‘flat design‘.”

Responsive e-mails en automatisering

De ruim 200.000 unieke bezoekers van Marketingfacts bezoeken de website steeds vaker op mobiel. Dat zien we ook terug in de statistieken voor e-mail. Ruim 51 procent van alle e-mails worden op een mobiele telefoon geopend. Een nieuwsbrief geoptimaliseerd voor de mobiele lezer kon dan ook niet achterblijven. Hoewel de vorige nieuwsbrief zich wel aanpaste aan het scherm, kon je deze niet echt mobile-friendly noemen. Zo bevatte de nieuwsbrief tekstlinks naar de artikelen wat niet prettig klikt met een vinger. In de nieuwe nieuwsbrief zijn deze tekstlinks vervangen door buttons.

Daarnaast is er gewerkt aan de automatisering van de nieuwsbrief. De nieuwsbrief wordt met behulp van een RSS-feed dagelijks en wekelijks automatisch samengesteld en verstuurd. Dat terwijl er rekening wordt gehouden met een afwisseling tussen blogartikelen, advertorials en vacatures.

Nieuwsbrief voor de Marketingfacts-lezer

De nieuwe nieuwsbrief van Marketingfacts is een samenwerkingsproject tussen de redactie van Marketingfacts, e-mailmarketingsoftware-ontwikkelaar Copernica, crossmediabureau Gracious Studios en de Marketingfacts-nieuwsbrieflezer.

Het houdt namelijk niet op bij de nieuwe vormgeving. De komende periode experimenteren we volop met de nieuwsbrief door middel van van A/B-testing. Zo bekijken we wat de effecten zijn van bijvoorbeeld personalisatie, afbeeldingen, onderwerpregel en kleuren op de e-mailmarketingresultaten. Aan de hand van meerdere artikelen nemen we je mee achter de schermen bij deze tests en vragen we vooral ook om je mening. Het moet namelijk jouw wekelijkse (maar het liefst dagelijkse!) bron van marketinginformatie zijn.

Vandaar dan nu de vraag: wat vind jij van de nieuwe nieuwsbrief van Marketingfacts? Ontvang je de nieuwsbrief nog niet, meld je dan hier aan.

Michael Linthorst (1976) is internet ondernemer en ondermeer CEO van Copernica BV. Copernica is krachtige marketing software voor e-mailmarketing, webpagina's, mobile en automatische campagnes. Meer dan 5.000 gebruikers vertrouwen dagelijks op de succesvolle werking van Copernica Marketing Software.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!